איזנקוט בכנס
איזנקוט בכנסצילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף (מיל'), גדי איזנקוט, נאם הבוקר (שני) ביום העיון השנתי ה-40 לצפרות של החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל אביב, והתייחס לדיון הציבורי אודות הפיכת צה"ל לצבא מקצועי.

"המציאות המאוד מיוחדת שלנו במדינה, מחייבת צבא עם", קבע איזנקוט בפתח דבריו, ושלל את הרעיון של מעבר לצבא מקצועי.

"למיטב זכרוני, אחת הסיבות המרכזיות לבחירות, שהיו לפני 8-10 חודשים, היה חוק הגיוס. זה מבטא את השיח, יש לזה חסרונות, אבל גם יתרון גדול – והוא הניסיון החשוב שלנו, ליצור חברה שיש בה אחריות הדדית ומחויבות, למרות השסעים והפערים הגדולים", ציין איזנקוט.

לדבריו, "מעבר לצבא מקצועי נטו, יעשה, לדעתי, צבא אולי מקצועי יותר, אבל פחות מתאים לאתגרים שמדינת ישראל חווה ואני רואה בצבא עם ממלכתי, כציווי להרבה דורות קדימה, על מנת להבטיח את המחויבות ההדדית והקיום שלנו".

"האתגר של מפקדי הצבא, כל אחד בתורו, הוא לנסות וליצוק תכנים חדשים, מצבא עם ממלכתי, מקצועי יותר ומגוון יותר, וגם מתגמל יותר – זו לא בושה להגיד את זה", הוסיף.

בהמשך הזהיר איזנקוט משאננות, "בעוד יומיים ניכנס לשנה חדשה, והמציאות שלנו, צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, אבל גם על חצי הכוס הריקה ולהניח הנחות שאירועים שהיו בעבר, יכולים לחזור בעתיד ולא לנוח לרגע, יחד עם ההבנה שיש יכולת גבוהה מאוד והעובדה שצה"ל עד היום, הוא צבא לא מנוצח".