ולמרות הכול עדיין גולשים ומסמסים בנהיגה

סכנת הגלישה ושליחת הודעות הטקסט תוך כדי נהיגה ברורה. גם המראות הקשים של תאונות הדרכים צורבות, ובכל זאת אנחנו ממשיכים. למה?

שמעון כהן , ב' בטבת תש"פ

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

בעקבות גל תאונות הדרכים הקשות שפקדו אותנו שוחחנו עם ד"ר אסף בוצר, איש הפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל וחוקר טכנולוגיות נהיגה שנועדו להתמודד עם היסחי דעת.

מסתבר שלמרות שלכולנו ברורה הסכנה ולמרות התמונות הקשות שמגיעות אלינו דרך התקשורת אנחנו ממשיכים לשלוח הודעות טקסט ולגלוש באתרים במהלך הנהיגה.

"היכולת שלנו לקבל החלטות יורדת באופן משמעותי כשאנחנו לא מסתכלים על הכביש", אומר ד"ר בוצר המסביר כי ברגעים שכאלה יש בנהג אמונה שהוא חסין ושהסטטיסטיקה אינה נוגעת לו. "אנחנו מאמינים שיש לנו יכולות תזמון מופלאות בין מספר משימות". תחושה זו נותנת לנו ביטחון שנוכל להסתמך על המבט שהעפנו אל הכביש ולתמרן מול המכשולים שראינו בפעם האחרונה שהבטנו אליו כאשר בין מבט למבט על הכביש נוכל לגלוש באינטרנט. הסכנה נובעת מהשינויים שמתחוללים בכביש מבלי שלקחנו אותם בחשבון ובעקבות הערכת מצב לקויה של מרכיבי הסביבה. כך הפתעות לא נלקחות בחשבון וגורמות לתאונה.

על הטכנולוגיות הבאות גם הן לעזרתנו מציין ד"ר בוצר את חשיבות טכנולוגיות הניווט המאפשרות לוותר על ההקלדה ומורידות מהנהג עומס, אך יש להשתמש בטכנולוגיות שכאלה באופן מושכל ולא לנצל את ירידת העומד לגלישה או שימוש מסיח דעת אחר.

עוד הוא מזכיר את טכנולוגיית ההתרעה מהתנגשות, טכנולוגיה שיש לוודא שאנחנו לא מכבים אותה וכיוצא באלה. כך גם מסייעות טכנולוגיות לשמירת נתיב ושמירת מרחק בלימה.

על האפשרות למסך את הרכב ולמנוע אפשרות גלישה תוך כדי נהיגה, אומר ד"ר בוצר כי אמנם טכנולוגיה שכזו קיימת והיא אף עוזרת, אך השימוש בה משתנה על פי קבוצות גיל. "בני נוער אמרו שלא ירצו להשתמש בטכנולוגיה הזו למרות שהיא מונעת סכנה. חלק ניסו לעקוף אותה או להשתמש בטלפון של אחרים". על היכולת לאכוף בחוק את השימוש בטכנולוגיה שכזו אומר ד,ר בוצר כי מדובר בשאלה של משפטנים, כהגדרתו.

האם הטכנולוגיות הללו נועדו להכין את התשתית למציאות של כלי רכב אוטונומיים? ד"ר בוצר מטיל בכך ספק גדול, וכמי שזהו אינו תחום מחקרו הוא מעיר כי מהדיווחים התקשורתיים עולה שעידן הרכב האוטונומי עוד רחוק בעיקר בשל כמות התרחישים האדירה שיש להכין אליה את כלי הרכב על מנת שהבינה המלאכותית שבו תיתן מענה דומה לזה של המוח האנושי.