איילת שקד
איילת שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

יו"ר הימין החדש, חברת הכנסת איילת שקד, הסבירה הבוקר (שלישי) מדוע אסור לבג"ץ להתערב בנושא כשירותו של בנימין נתניהו להרכיב ממשלה כשעומד נגדו כתב אישום.

"אני חושבת שהעתירה הזאת צריכה להידחות על הסף", אמרה שקד. זה ממש לא עניין משפטי, זה עניין ציבורי ופוליטי. מה גם שחוקי היסוד של מדינת ישראל קובעים במפורש שראש ממשלה יכול לכהן עד פסק דין חלוט. יש שלושה חוקי יסוד שבעצם מובילים למסקנה שאסור שבית המשפט יתערב בסוגיה הזאת.

''חוק יסוד הכנסת, העוסק בכשירות להיבחר, קובע שהתמודדות נאסרת רק על מועמדים שהורשעו אחרי פסק דין חלוט. חוק יסוד הממשלה, שקובע במפורש שראש ממשלה צריך להתפטר רק אחרי פסק דין חלוט, וחוק יסוד נשיא המדינה שאומר שיש חסינות על ההחלטות של הנשיא מביקורת שיפוטית, בית המשפט לא יכול להתערב בהחלטות שלו ולכן רק שיקול הדעת שלו קובע.

''אני מכירה היטב את הנשיאה ואת שופטי בית המשפט העליון, הם אנשים אחראים ורציניים. אני לא מאמינה שהם יתערבו בדבר הזה", הוסיפה שקד.

את מאמינה שזה יגיע להרכב שופטים מורחב שידון בנושא?

"אני לא יודעת, אני מקווה שלא. או שהעתירה תידחה על הסף או שיחליטו להרחיב את ההרכב וידונו בעתירה לגופה. אם זה יקרה דעתי היא שכל שופטי בית המשפט העליון צריכים לדון בעתירה הזו. זה בעיני תהיה טעות גדולה של בית המשפט להתערב בסוגיה הזו. זה דבר שהציבור לא יקבל".

את רואה מצב שהשופטים לא מתערבים אבל אומרים איזושהי אמירה ערכית? אהוד ברק התראיין אצלי ואמר שהוא מצפה שהעליון יכתוב איזשהו אמירה ערכית משמעותית שיהיה ברור לציבור מה דעתם בנושא.

"הם יכולים לעשות זאת. אני באופן אישי חושבת שבית המשפט צריך להימנע מזה אך זו זכותם. אם הם יאמרו שהם לא יכולים להתערב כי הנושא לא שפיט אבל יאמרו את דעתם – זו זכותם. אני חושבת שבית המשפט צריך להשאיר את הנושא הערכי לכנסת, לריבון ולמי שמייצג את אזרחי מדינת ישראל".

נתניהו מתכוון על פי החוק הקיים לבקש מהכנסת חסינות. אם את שואלת אותי, אני לא בטוחה אם הוא ירוץ עם זה עד הסוף ותוהה אם זה תעלול בחירות או שהוא באמת מצפה לחסינות. את תתמכי בחסינות שכזו?

"ראש הממשלה יכול להחליט לנהל את משפטו ולהוכיח את חפותו או לבקש חסינות כי החוק מקנה לו את הזכות הזו. חסינות היא הליך שיפוטי ואני לא מתכוונת לחוות דעה לפני שנשמע את כל הצדדים בוועדת הכנסת. אני יכולה להגיד לציבור הבוחרים שלי שהם יכולים לסמוך על שיקול דעתנו. אנחנו נכריע בבוא היום בהתאם לנתונים וניקח בחשבון את העילות למתן חסינות, האם הם מתקיימות או לא. זו החלטה מאוד מורכבת ומעין הליך שיפוטי ואקבל אותה אחרי שאשמע את הצדדים ואראה את המצב הפוליטי. גם תפקוד הכנסת היא אחת העילות ואנחנו צריכים לחשוב היטב מה יהיו ההשלכות של מתן החסינות או אי מתן החסינות".

באיזו מפלגה סמוטריץ'? אתם רצים יחד?

"בצלאל סמוטריץ' שייך למפלגת האיחוד הלאומי. אנחנו בימין החדש רצים לבדנו בכל הכוח, זה הכרחי שנעשה זאת. אנחנו המפלגה היחידה שהיא בית גם לציונות הדתית וגם לימין החילוני האידיאולוגי. מפלגה של אנשים ערכיים. יש מקום למפלגה שלנו ואם רוצים שתקום ממשלת ימין – אנחנו בוודאי שצריכים לרוץ עד הסוף. אנחנו חרטנו על דגלנו ערכים של כלכלה חופשית, שמרנות ומשפטית ושמירה על ארץ ישראל. אני חושבת שהרבה אנשים תומכים בנו".

איך היחסים עם נפתלי בנט?

"בסדר גמור".

אני רוצה לשאול אותך לגבי סוגיית הנייד של אפי נוה, שהיית מיודדת עמו. הוא פקד עבורך?

"אפי נוה ולשכת עורכי הדין בכלל רצו לפקוד עבור מפלגות שיש בהן פריימריז: מפלגת העבודה, הליכוד, והבית היהודי. אני לא יודעת אם בפועל הם פקדו אבל היה רצון כזה. אני בירכתי על הדבר הזה. אני חושבת שזה דבר חשוב וטוב שלשכת עורכי הדין מעורבת ורוצה לקחת חלק מההליך הדמוקרטי במפלגות השונות. הם עשו את זה עוד בקדנציה הקודמת. כשאני הייתי חברת כנסת ונוה לא היה יו"ר לשכת עורכי הדין".

את לא רואה את הבעייתיות בזה?

"אין עם זה שום בעיה. יש ארגוני עובדים שונים ורשויות שפוקדות למפלגות שונות. כשאני הייתי צריכה לקבל החלטות שנגדו את האינטרסים של הלשכה אני קיבלתי אותם. המאבק שהיה אולי להכי קשה שהיה לי בקדנציה הקודמת היה על אגרות על תובנות ייצוגיות שעשיתי בניגוד ללשכה, הלשכה נלחמה בי".

תהיי במבוכה אם דברים מהטלפון הנייד שלו הקשורים בך יחשפו לציבור?

"לא. אין לי מה להסתיר. אני חושבת באופן כללי שחיטוט בטלפון סלולרי ופריצה למרחב האישי של בן אדם זו עבירה חמורה על החוק. אם כל אדם ייקח את החוק לידיים ויפרוץ לטלפון של שכן שלו כי הוא חושב שהוא אולי מעלים מיסים, וכל אחד ייקח את החוק לידיים, אנחנו עלולים להתדרדר לאנרכיה. אני חושבת שהפרקליטות צריכה להגן על אזרחי מדינת ישראל מפגיעה חמורה בפרטיותם".

יש לך מושג על סמך מה שי ניצן קבע שחוקרים את עניין השופטת ואת אפי נוה ולא חוקרים עניינים אחרים?

"אני לא יודעת ולא רוצה להיכנס לזה".

האם הייתה קבוצת ווטסאפ משותפת לך, לאפי נוה ולאשתו של אביחי מנדלבליט? אם כן על מה דנתם בה?

"אני לא נכנסת כרגע לעניינים הקשורים לנייד של אפי נוה".

את לא מכחישה.

"אני יכולה לומר לך שנתתי עדות בפרשה שנחקרה והחוק אומר שפריצה לטלפון סלולרי של אדם זו פגיעה קשה בפרטיותו".

אין ספק שיש כאן נושאים כבדי משקל על הפרק ובכל נייד של כל אחד מאיתנו יכולים להימנע דברים מביכים השאלה אם יש דברים מעבר לכך. האם נשאלת בעדות פתוחה על דברים נוספים בנייד של נוה?

"את לא מצפה שאומר איזו עדות נתתי במשטרה. נקראתי לתת עדות ועניתי לשאלות שנשאלתי עליהם. אני שלמה במאה אחוז עם כל ההליכים שביצענו בוועדה. הוועדה לבחירת שופטים בנויה במשך 70 שנה על הסכמות בין חברי הוועדה. המילה היפה זה הסכמות והמילה הפחות יפה היא דילים. אני כיו"ר הוועדה ניהלתי אותה ביד רמה, השקעתי בזה הרבה מאוד מזמני, השקעתי בכל מינוי והגענו למינויים מעולים".

אם שופט נבחר על סמך המוצא שלו אין בזה פסול?

"אין בזה פסול. עד לפני כמה שנים היו נבחרים גם בני משפחה של שופטים. אשתו של אהרון ברק מונתה לשופטת. פעם זה עבד כך. כשאני נכנסתי לוועדה החלטנו שעל מנת למנות קרוב משפחה נדרש רוב מיוחד של שבעה חברי ועדה. בתקופה שלי למעט פעם או פעמיים לא מונו קרובי משפחה. אם השנים הדברים הולכים ונהיים טובים יותר".