מספרי זיהוי לקורקינטים
מספרי זיהוי לקורקינטיםצילום: דוברות תל אביב יפו

החל ממחר (רביעי) יכנסו לתוקף מספר דרישות נוספות להצבת כלים זעירים שיתופיים להשכרה ברחבי תל אביב יפו, אשר יהוו תנאי לקבלת היתר.

בין הדרישות: התקנת מספרי זיהוי לכל כלי חשמלי המוצב במרחב הציבורי וכן דרישה להצבת כלים ברובע 5 אך ורק בתאי חניה ייעודיים.

כמו כן, בימים אלה הוקמה באגף הפיקוח העירוני יחידת אכיפה ייעודית אשר תתמקד ברכיבה אסורה במדרכה ובשבילים השמורים להולכי רגל.

מספרי זיהוי ומנגנון דיווח על מקרי רכיבה במדרכות לשימוש הציבור הרחב

כחלק מתנאי ההיתר להצבת כלים זעירים להשכרה במרחב הציבורי, נדרש בעל ההיתר להתקין מספר זיהוי לכל כלי חשמלי המוצב על ידו בעיר. העירייה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה לתפיסה וסילוק כלים שיתופיים אשר ימצאו ללא מספר זיהוי ברחבי העיר. בנוסף, ועל מנת למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים אשר נוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני. התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועבר בתוך 24 שעות לבעל ההיתר הזמני שהכלי שלו נמצא נוסע על המדרכה.

החברות להן ניתנו היתרים להצבת כלים זעירים להשכרה במרחב הציבורי (בירד, ווינד וליים), התחייבו להפעיל סנקציות כנגד משתמשים שיתועדו רוכבים על המדרכות בניגוד לחוק, לפי הפירוט הבא: בפעם הראשונה ייקבל אזהרה, בפעם השנייה ייחסם למשך חודשיים מהשירות ובפעם השלישית ייחסם למשך שנה מהשירות.

אזורים מוגבלי חניה

העירייה מרחיבה את האזורים בהם נאסרה חניית כלים זעירים מחוץ לתאי חניה ייעודיים שנקבעו לטובת העניין. בנוסף לכ-220 תאי החנייה הייעודיים שסומנו ברובע 3, סומנו עוד כ-180 תאי חנייה ברובע 5 (דרומית לבוגרשוב). באזורים אלו לא תתאפשר סיום נסיעה ונעילת הכלים מחוץ לתאים. כמו כן, בימים אלה העירייה פועלת לסמן תאים ברובעים נוספים בעיר, כמו גם בתחנות הרכבת.

יחידת אכיפה ייעודית לעבירות תנועה של אופניים, אופנועים, קורקינטים חשמליים במדרכה ובשבילים השמורים להולכי רגל

עיריית תל אביב- יפו פועלת באופן נמרץ לאכיפת עבירות תנועה של אופניים וקורקינטים חשמליים במדרכה ובשבילים השמורים להולכי רגל. כך, מתחילת שנת 2019 חולקו כ-21,000 דוחות בגין רכיבה אסורה במדרכה. כפועל יוצא של הניסיון שנצבר בנושא ועליה במספר הכלים הזעירים הפועלים בעיר, החליטה העירייה לעלות מדרגה באכיפה והקימה יחידה ייעודית בפיקוח העירוני לטיפול בנושא. יחידה זו תמנה 22 פקחים מנוסים ומקצועיים שיפעלו בהתאם לתוכנית עבודה וישלימו את פעולות האכיפה של עשרות פקחי העירייה ביחידות המרחביות, העוסקים באכיפה כללית.

האכיפה וההסדרה מבקשות לייצר איזון נכון בין הצורך בשמירה על הסדר במרחב הציבורי ושמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך מחד לבין הביקוש והיתרונות שבאמצעי התחבורה השיתופיים מאידך. העירייה מאמינה, כי תוצאה מיטבית תושג באמצעות רישוי כלי רכב דו גלגליים חשמליים ואכיפה אלקטרונית כנגד רוכבים אשר אינם מצייתים לחוק. העירייה עוקבת אחר קידום הנושא ברמה הארצית על ידי משרד התחבורה.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה: "המדיניות העירונית היא להחזיר את המדרכות להולכי הרגל, לייצר תרבות רכיבה בטוחה, למתן ולהאט את תנועת הרכבים בעיר. כחלק מהסדרת פעילות הקורקינטים השיתופיים יצאנו למהלך שמטרתו להגביר את הבטיחות באמצעות פיקוח על רכיבה על פי חוקי התנועה, על ידי חיוב רישוי לכלים השיתופיים, במסגרת היתר ההפעלה שאנו נותנים לחברות.

''חובת הרישוי תושת בשלב ראשון על החברות המפעילות, במטרה להרתיע את הרוכבים שברובם הם מזדמנים מלבצע עבירות רכיבה שמסכנות את חייהם ואת חיי זולתם ולהגביר את יכולת הפיקוח שלנו על אופן הרכיבה. במקביל נמשיך לפעול מול הכנסת ומשרד התחבורה על מנת לקדם חקיקה ארצית, שתחייב את כלל האופניים והקורקינטים, פרטיים ומסחריים כאחד, בהתקנת מספר רישוי", הוסיפה להבי.