שמרית מאיר
שמרית מאירPhoto by Tomer Neuberg/FLASH90

שמרית מאיר, פרשנית לעולם הערבי, מתייחסת לתקיפה של ארצות הברית נגד יעדים איראניים בעיראק.

"חבל לי שאנו מגיעים לנקודה זו בהיסטוריה. האיראנים לחוצים כמו שלא היו מעולם, ואנחנו לא עם העיניים על הכדור", אמרה.

"אני מסתכלת על המפגינים הפרו איראנים שעובדים כמעין שלוחה של כוח משמרות המהפכה האיראנים ומשתלטים על מבנה השגרירות האמריקאית, כוחות הביטחון העיראקים לא עוצרים אותם – כאוס מוחלט. תראה כמה האיראנים צריכים להשקיע בעיראק בהשוואה לעבודה הקלה יחסית שיש להם בלבנון כי יש להם את נסראללה''.

על התקיפה האמריקנית אמרה מאיר כי ''כרגע זה נראה כמו עוד פעולה חד פעמית של טראמפ להעניש את האיראנים שירו טילים על מבנה אמריקאי ונהרג איש כוחות הביטחון שלהם. טראמפ הגיב בצורה לא פרופורציונאלית".

חייב להיות לזה איזשהו רציונל. תקפו את סעודיה – האמריקאים לא הגיבו, הפילו מל"ט – האמריקאים לא הגיבו. כעת מגיבים. את בטוחה שמדובר בגחמה של טראמפ בגלל הרוג אמריקאי?

"אני חושבת שזה לא רק בגלל הנהרג האמריקאי. ברגע שאמרו לטראמפ שבהוראה איראנית ישירה יש הרוג אמריקאי, זה קו אדום שאפילו טראמפ לא יכול להתעלם ממנו והוא הגיב בעוצמה כשחיסל 25 פעילי מליציות שיעיות. האיראנים בתגובה הפעילו את כל הכוחות העממיים שיש להם בתוך עיראק, ששבויה בכאוס פוליטי מאוד גדול, ומנסים להביא לתביעה עממית לגירוש האמריקאים מעיראק. הדבר הזה כמובן יכול להסלים אם לדוגמא האיראנים יחליטו בתגובה להכות במטרה ישראלית.

יש כאלה שאומרים שזה ישיג את התוצאה ההפוכה כי ארה"ב תאבד את מקומה בעיראק, אבל מפספסים נקודה היסטורית בה האיראנים חוטפים מכל כיוון. יש מחאה פנימית בתוך איראן, לבנון יוצאת משליטה, עיראק בוערת ובתימן יש בעיה קשה. אם יש נקודה להוסיף לחץ צבאי ללחץ הכלכלי - זאת בוודאי הנקודה. חוץ מזה, כמהלך נוסף לסוף השנה, צפוי עוד גל של סנקציות. זאת אומרת שהם נמצאים באחת התקופות הקשות ביותר מאז המהפכה האיסלמית. אנחנו מגיעים לנקודה הזאת בהיסטוריה בה האיראנים לחוצים כפי שלא היה אפשר לדמיין בשנים האחרונות ואנחנו לא עם העיניים על הכדור".