הדגל שנשא הרב מולכו
הדגל שנשא הרב מולכוצילום: באדיבות זאב גולן

במרכז התרבות חיבה שבירושלים יתקיים ביום חמישי כנס מיוחד לזכרו של הרב שלמה מולכו שהוצא להורג על ידי האינקוויזיציה לאחר שביקש להקים צבא יהודי.

על הכנס וסיפורו המיוחד של הרב שהוצא להורג לפני 487 שנים שוחחנו עם עורך כתביו של הרב מולכו, החוקר זאב גולן, שגם עומד מאחורי האירוע.

"מדובר באדם מיוחד. אולי הקדוש שהוצא להורג החשוב ביותר בתולדות עם ישראל שאנחנו לא יודעים עליו. הוא התחיל את דרכו כשופט פורטוגלי בימי האינקוויזיציה. הוא מונה בגיל צעיר, 19 או 20, כלומר היה עילוי וגילה את הקשר שלו ליהדות רק בגיל 24-25 ובתוך שנתיים הפך לדרשן מפורסם. הוא לומד תורה בעצמו כי באותם ימים לא הייתה אפשרות ללמוד תורה בפורטוגל, הוא מל את עמו בניגוד לחוק ובשל כך נאלץ לעזוב את פורטוגל ואת כס השיפוט".

"הוא נדד באיטליה והגיע לסלוניקי ולמד שם אצל גדול הדור. בתוך שנתיים שלוש הוא מפרסם ספר דרשות בשפה לירית, מכיר את עולם התלמוד הבבלי והירושלמי, את המדרש והקבלה כמעט בעל פה ועשה את דרכו לרומא, ואז הוא הופך לדמות היסטורית כשהוא נפגש עם האפיפיור ובהמשך גם עם הקיסר. בגלל ששמו הלך לפניו כעילוי ובקי בחכמות שונות הייתה לו האפשרות להגיע אל הקיסר".

על ראשית הקשר עם האפיפיור מספר גולן כי "הוא היה חשוב לאפיפיור בעיקר משום שידע לחזות מבול שישטוף את רומא ורעש אדמה שיפקוד את ליסבון, אירועים שהתרחשו. הוא הזהיר מהדברים הללו. משום כך האפיפיור ראה בו נכס אסטרטגי והוא התקרב אליו".

"כאשר הוא ביקש לפגוש גם את הקיסר הוא הציע להקים צבא יהודי שיילחם נגד הכיבוש האיסלאמי באירופה. הוא הלך יחד עם דוד הראובני שחתר לשחרר את ארץ ישראל ויחד שניהם הציעו את הקמת הצבא. הוא הגיע בשם החזון של 'גד גדוד יגודנו', כלומר שהגאולה מחייבת גדודים והקמת צבא שיתנקם באויבנו ויילחם למען ארצנו. דוד הראובני כבר ניסה זה זמן להקים צבא כדי להילחם באזור שלנו. כל אחד הדגיש את הצד שלו בבקשה הזו. הרב מולכו אמר שבלי נכונות להילחם, בלי גבורה ואפילו אכזריות כשצריך, לא תבוא הגאולה. הקיסר שומע את ההצעה ושולח אותו לאינקוויזיציה".

על הסיבה שהובילה למאסרו של הרב מולכו מעריך גולן כי לא היה זה חשש ממרד שכן הרב מולכו הגיע בעצמו אל הקיסר. להערכתו של גולן הסיבה הייתה הצעתו של הרב מולכו לעמוד בראש צבא של העם המושפל, העם היהודי, שיחבור לצבא הנוצרי למלחמה משותפת. כמו כן הטריד את הקיסר הקשר בין הרב מולכו לבין האפיפיור אותו ראה הקיסר כמתחרה.

"האפיפיור לא היה מוכר כאוהד האינקוויזיציה באותם ימים. כשהרב מולכו הגיע לידי האינקוויזיציה האפיפיור כברר לא היה בתמונה והוציאו אותו להורג במנטואה".

מוסיף גולן ומספר כי הרב מולכו נעצר עוד קודם לכן בידי השלטונות הנוצרים, אך ניצל מגזר דין מוות. היה זה בעקבות הלשנה של יהודים שלא אהדו את רעיון החשת הגאולה שבו האמין הרב מולכו. בית המשפט דן אותו להורג שלא בפניו וכששוגרו השליחים מבית המשפט להביא אותו לביצוע גזר הדין הובא אדם אחר בטעות והוצא להורג במקום הרב מולכו. באותן שעות ממש, שעות בהן התפרסם כי הוא הועלה על המוקד, היה הרב מולכו בפגישה עם האפיפיור. מאוחר יותר הוציא בית המשפט החלטה למפרע ולפיה גם אותו אומלל שהוצא להורג במקום הרב מולכו היה ראוי למיתה מעילה כלשהי של גידוף האלוהים.

ניסיון זה להוצאתו להורג התרחש כשנה לפני שהרב מולכו אכן נשלח לידי האינקוויזיציה שהצליחה להעלות אותו על המוקד, ועל כך מספר גולן: "פחדו שכמקובל וכחוזה הוא עלול לעשות משהו בדרך ולכן שמו בפיו רסן כדי שלא ידבר. אולי גם פחדו שילהיב את הקהל, כמי שנשא דרשות שאליהן באו גם נוצרים. ברגע האחרון לפני שהועלה לאש הוציאו מפיו את הרסן ושליח מהקיסר אמר לו שאם הוא יתנצל ויעבור לנצרות ויבטל את דבריו על גאולת היהודים תוענק לו חנינה. הוא אמר שהוא מצטער רק על השנים שעשה בדת האחרת, וכעת נשמתו תחזור לבית אלוהיו ויהיה לו טוב יותר".

כאמור זאב גולן חקר וערך את כתביו של הרב מולכו, וראשיתו של מחקר זה הוא בחיפוש אישי שלו אחר פירוש לספר איוב. בספרו האחד של הרב מולכו נמצא גם פירוש שכזה ומכאן החל הקשר עם מורשתו הרוחנית. "קראתי את הספר האחד שלו ונדהמתי. זה היה כמו מוסיקה שמתחילים במשהו והמוסיקה מתנגנת ומגיעה למקומות אחרים ואז חוזרים אל הרעיון הראשון, ובסוף הספר כל הקצוות מתחברים וכל הדרשות הופכות למשהו מושלם".

"יש בכתביו תגליות. לדוגמא, תמיד הייתה מחלוקת אם הוא ראה את עצמו כמשיח בן יוסף. אפשר להבין מתוך חייו ודבריו שהוא מאוד הדגיש את שני המשיחים ואולי ראה את עצמו ככזה, ואם כן, זה הופך אותו למשיח שקר, אבל כשיש את כל כתביו במקום אחד, כולל הדרשות והכתבים, רואים שאין מקום אחד בכל כתביו שהוא מבקש בו את הכתר של משיח בן יוסף לעצמו. הוא לא אמר זאת גם לא פעם אחת".

גולן מציין כי גדולי ישראל לאורך הדורות ביטאו הערכה רבה לרב מולכו. בין השאר רבי יוסף קארו כינה אותו 'שלמה בחירי' וביקש לזכות מות כמוהו, המגן אברהם בדיון על הרכבת ציצית מביא ראיה מהציצית של הרב מולכו ועוד.

איך קורה, אם כן, שדמותו של הרב מולכו נשכחה מהתודעה הישראלית. גולן מציין כי "לאורך השנים הראשונות של התנועה הציונית הוא היה בקונצנזוס, כתבו עליו מחזות והכירו אותו, י.ה. ייבין כתב עליו, ביאליק רצה לכתוב עליו מחזה. היום יש ירידה בתודעה ההיסטורית ויש רק רחוב לא גדול בירושלים". עם זאת קובע גולן: "הוא הלהיב את הציונים הראשונים ובדורו הוא הלהיב את ההמונים ולאחר מכן הפך לדמות תורנית והפך למהפכן מבחינת הקרבה לציונות, בדיעבד".