בית קברות
בית קברותצילום: אייסטוק

הושלם גידורם ושיקומם של 163 בתי עלמין בכל רחבי אירופה – אלו הנתונים שפרסם בימים האחרונים ארגון ESJF בראשות הרב יצחק יהודה שפירא.

זו השנה השנייה שהארגון זוכה בפרויקט האיחוד האירופי לאיתור ומיפוי של בתי עלמין יהודיים ביבשת אירופה.

לפי דו"ח הארגון, בשנה האחרונה בוצעו עבודות גידור ושימור ב־ 40 בתי עלמין ב־ 5 מדינות: אוקראינה, סרביה, בלרוס, מולדובה וצ'כיה.

ברשימת בתי העלמין שגודרו מופיעים גם בתי עלמין שנחשבים למשמעותיים בעולם היהודי כמו בית העלמין ב'אוקופ' מקום שנחשב לפי המסורת לכפר הולדתו של הבעל שם טוב, פסטוב – מקום מנוחתו של רבי אברהם המלאך זצ"ל, דובנא, בוסק, קטריניבקה במחוז טרנופול, ועוד.

בנוסף לכך, נעשה השנה צעד משמעותי בידי הארגון, כאשר בקטריניבקה, שבעבר היה מיושב על ידי יהודים בלבד, גודר גם קבר אחים בו קבורים יהודים, תושבי העיר, שנורו בבורות ירי על ידי הנאצים.

מדובר בפעם הראשונה שבה זוכה קבר אחים להגדרה רשמית של הרשויות שמכירות בו כ'בית עלמין', והדבר בא לידי ביטוי אף באנדרטה רשמית שהוצבה במקום.

בישיבת ההנהלה אמר הרב שפירא, כי "הניסיון שנצבר מלמד כי נוכחות יהודית בבתי העלמין הנטושים במקומות שרגל יהודית לא דרכה בהן עשרות ואולי מאות בשנים – חשובה וחיונית. נוכחות יהודית והתעניינות במצב בית העלמין יש בה משום קידוש ה' ולעיתים אף גורמת לשאינם בני ברית להוקיר ולכבד את הדרישה לשימור".

הוא חשף כי היו לא מעט מקרים שהתושבים המקומיים ששלחו ידם בחילול בתי קברות ועקירת מצבות לשימושם האישי – גילו 'הרהורי חרטה' והחזירו את אשר נטלו בעקבות עבודות השימור.

לצורך עבודת המיפוי מסתייע הארגון באנשי מקצוע, חוקרים, היסטוריונים ומומחי קרקע לצד אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ובהם מטוסים ללא טייס, רחפנים וציוד מתקדם אחר, המסייעים באיתור מקומות שבהם היו בעבר בתי עלמין, ואשר קיומם ומיקומם נשכחו מכל לב.

"אנו רואים ב"ה סייעתא דשמיא על כל צעד וצעד", הטעים הרב שפירא. "כל יום שעובר ובתי העלמין הנטושים והשכוחים לא משוקמים – בתי העלמין הללו נכחדים ונעלמים רח"ל. התחלנו במצווה אף שהיא נראתה חסרת סיכוי, ואנו מבקשים מריבון העולמים שיסייע לנו לעמוד במשימה ולהשלים אותה, שכן אנו מאמינים ויודעים כי בזכות אבותינו הקדושים טמוני העפר, נזכה לרחמים וישועות להם זקוק כלל ישראל".