תלמוד
תלמודצילום: Mendy Hechtman/FLASH90

לקראת תום עוד סבב של הדף היומי פועלים במיזם התלמוד הישראלי להכפלת קהילת הלומדים.

חיים פרייליכמן, יו"ר חבר הנאמנים של התלמוד הישראלי, מספר על הקהילות המצטרפות ובכלל על לימוד תלמוד עבור הדור הצעיר.

"כבר שבע שנים פועלים בצמוד לדף היומי של המבוגרים נותנים אפשרות לילדים ללמוד יחד עם ההורים, או במסגרת הקהילה או בבית הספר, לומדים בדף שאנחנו מפיצים בעשרים אלף עותקים ומעכשיו נראה שהמספר יילך ויגדל", מספר פרייליכמן ומציין כי הדף כולל "קטע מהגמרא שכתוב בשפתם של הילדים כשהמטרה היא לחבר בין הילדים לתלמוד. היעד הוא להאהיב את התלמוד על הילדים".

עד כה, מספר פרייליכמן, הגיע מספר הקהילות הלומדות ברחבי הארץ ל-300 כאשר לא ניתן להעריך כמה לומדים נכללים בהיקף זה של קבוצות שכן חלקן כוללות עשרות ילדים שלומדים במסגרות שונות. כל זאת לבד מקהילות לומדות בארה"ב ואף מעבר לכך.

"חשוב לנו החיבור הבינדורי בין הורים וילדים, בין ילדים לסבים", אומר פרייליכמן ומוסיף: "עברנו גם לארה"ב ויש לנו קהילות שלמות בארה"ב וגם בסין הורידו את הדף הזה. אנשים מתחברים לדבר הזה באופן אמתי".

בדבריו מקפיד פרייליכמן להעניק את הקרדיט למבצעי האדיר ל"יוזם המרכזי הוא הרב מאיר יעקובסון ורעייתו צילית שרוב הכסף מגיע מהם". עוד הוא מציין ומדגיש כי "הכול ניתן חינם". להובלת המבצע אחרים גם "אבי רט, שהוא המנהל החינוכי, וכל הצוות של התלמוד הישראלי".

על תכני הלימוד והתאמתם לילדים שאלנו אם הבחירה היא בלימוד סוגיות "אהובות" או בסוגיות על הסדר, ופרייליכמן משיב ומציין כי הלימוד מתקיים בהתאם לדף היומי. "גם אם מדובר במסכת נידה, בוחרים נושאים מתוך המסכת אבל בוחרים את הנושאים שמתאימים לילדים כמו טומאה וטהרה וכו'". בדבריו מוסיף פרייליכמן דוגמא מאירוע בו "ילד מהצפון הלך להיבחן בישיבה בירושלים. כשנשאל מה הוא יודע, הוא אמר 'מסכת יבמות'. ראש הישיבה התפלא. הילד אמר שהוא למד את המסכת בתלמוד הישראלי. הוא נבחן והתקבל. יש כאן שפה שמדבר לילדים ומחברת לדברים המהותיים שיש בתלמוד".

עוד שאלנו את פרייליכמן את השאלה שנערים וילדים רבים שואלים אודות לימוד הגמרא בכלל, מה יוצא להם מהלימוד הזה לחייהם ביום שאחרי עולם הישיבות. פרייליכמן משיב ומציין בתחילה את ניסיונו האישי: "במישור האישי, למדתי תלמוד בכל חיי וכשעזבתי את הלימודים בישיבה ועברתי ללימודי ראיית חשבון ולימים הפכתי למנהל בנק, אני אומר שהלימוד של התלמוד איפשר לי לחשוב בצורה שונה ומחודדת על משאים ומתנים והתמודדות עם אתגרים".

עוד הוא מוסיף על החיבור בין ילדים ללימוד: "יש בדף את השיחה בין הילד וההורה, ילדים לומדים לשאול ולתת תשובות וגם לדעת להתווכח. זה מהות הלימוד של חכמים וילדים אוהבים את זה. מי שלומד תלמוד בצורה יסודית ומעמיקה זה יעזור לו בכל תחום, מעריכת דין ועד מיחשוב".

בדבריו מספר פרייליכמן על שאלה שנשאל אבי רט, מנהל המיזם, על ידי סינים, איך זה שאתם עם קטן עם כל כך הרבה פרסי נובל. "אני חושב שזה נוגע ללימוד התלמוד", הוא משיב וכמי שאינו מתעלם מהקושי הקיים בלימוד גמרא הוא מוסיף: "אנחנו מנסים לתת פתח לילדים, שיראו שלא צריך להיבהל. יש בדברים הרבה עניין והרבה תלוי באופן שבו המורים מלמדים".