במהלך השבוע האחרון התקיימו לא מעט אירועים לרגל סיום הש"ס בדף היומי, לאחר כשבע וחצי שנות לימוד. כמובן שעולם הנגינה תופס חלק דומיננטי באירועים הללו, אך יש משפחה מוזיקלית אחת שמצליחה לאחוז את החבל בשני קצותיו: גם לתחזק קריירה מוזיקלית משגשגת וגם לסיים את הש"ס.

האחים יונתן, אהרן והרב יהודה רזאל, יחד עם האב מיכה, הקליטו בשבוע שעבר שיר מיוחד בשם 'אחת שאלתי', כביטוי מוזיקלי לחוויה הרוחנית שמלווה את המשפחה במחזור הש"ס הנוכחי, בעיקר במסגרת כולל ללימוד הדף היומי בעיון שהמשפחה מפעילה ומשתתפת בו.

לפני הופעה – דף יומי

מי שהוביל את המהפיכה במשפחת רזאל הוא האח הצעיר ר' יהודה, "האח הנסתר", כהגדרתו המחויכת של אהרן. "הוא הראשון במשפחה שהלך לכיוון תורני. בזמן שיונתן ואני עוד היינו באקדמיה, הוא התחיל ללמוד בישיבת מרכז הרב ובהמשך עבר ללמוד בבית המדרש זילברמן וזה היה חידוש בשבילנו", נזכר אהרן. "בתקופה מאוחרת יותר, כשכבר עברתי לצפת, לפני שני מחזורים של הדף היומי, יהודה התחיל למסור שיעור בדף היומי בנחלאות עם תמהיל משתתפים מאוד אופייני לשכונה: חרדים, דתיים-לאומיים וכל מיני טיפוסים מעניינים במגוון סגנונות וסוגי כיפות, עם הרבה חן והומור מתובלים בסיפורים. במקביל, יונתן הצטרף לשיעור בדף היומי בבית הכנסת זיכרון משה. יהודה, מטבעו טיפוס אכפתי, היה מחזק אותי: 'אהרן, בוא לשיעור'. אמרתי לו שזה לא בשבילי. לא ראיתי את עצמי לומד דף ביום".

מתברר שהאכפתיות עשתה את שלה. אהרן נכנע והצטרף למחזור הלימוד הקודם. "חשבתי שמסכת ברכות זה נחמד ומאז נשאבתי לתוך זה", הוא מתאר, "אחרי חודש שאלתי אם יש מישהו שירצה לחזור איתי על הלימוד. קפץ על המציאה איש עסקים אמריקאי בשם משה חסד ומאז אנחנו חברותא, כבר 14 שנה. כמעט לא הפסדנו יום אחד של לימוד. בשלב מסוים הוא חיזק אותי לעבור ללמוד תורה בוקר שלם, ולא רק דף ביום. עזבנו את השיעור של יהודה ועברנו ללמוד עצמאית. במקביל המשכתי עם הדף היומי".

אומנם כל אחד מבני המשפחה לומד במסגרת אחרת, אבל לדבריהם הדף היומי המשותף משפיע על ההווי המשפחתי. "הגאונות של מייסד הדף היומי, רבי מאיר שפירא מלובלין, היא שכאשר שני יהודים נפגשים, הם יכולים לשוחח על הדף. גם אצלנו, לפני ואחרי סעודות משפחתיות, בטיולים ושאר מפגשים - משוחחים בלימוד", מספר אהרן. "בטיול המשפחתי השנתי אבא שלי מצלם את הדפים וכולנו יושבים ולומדים יחד. הקביעות של הדף היומי ליכדה את המשפחה. במקום לנהל שיחות סתמיות, לומדים לנצל את הזמן בצורה טובה יותר".

הלימוד משתלב גם בחייו כאומן. "בדרך להופעה משלימים פערים. גם לי וגם ליונתן זה מפרה את המוזיקה. בהמתנה להופעה, במקום להכין עוד כמה כוסות קפה ולעבור על הסטטוסים בנייד, פשוט יושבים ללמוד את הדף. לפעמים פוגשים בחדר האומנים עוד מישהו שטרם הספיק ללמוד. זה השפיע על כל היצירה שלי. ההשראה מגיעה מלימוד התורה, העיסוק בבית המדרש מאוד קסם לי. פעם בית המדרש נחשב מנותק מעולם הניגון והיצירה. בדור הזה הם מעשירים זה את זה. אחרי שבע וחצי שנים פתאום אני שואל את עצמי מאיפה מצאתי את הזמן בשביל זה".

ללמוד על החוף במונקו

"הסיום שלי", מגלה יונתן, "הוא לא סתם מרגש, לסיים מסלול של שבע וחצי שנים. זה הדבר הכי יפה ומדהים שנחשפתי אליו בחיי. כמה יופי, חוכמה ואור. כל יום אני משתאה לגמרי מול היופי והעומק והעושר הרוחני".

הקביעות של הדף היומי, המשותף לכל לומד בכל מקום בעולם, מסייעת לרזאל כשהוא יוצא להופעות ברחבי העולם. "בדרום אפריקה, למשל, יש לי חברותא קבוע, מגיד שיעור של דף יומי. יש לי סיפורי ניסים מדהימים שקרו בנסיעות להופעות, כמו למצוא חברותות בברוקלין ובמנהטן. יצא לי פעם להיות בדנוור ולצאת באמצע השיעור בנץ, להגיע לפגישה בחמש וחצי בבוקר, להגיע לניו יורק ולמצוא שיעור שממשיך באותו מקום שהפסקתי בבוקר. הייתי פעם בבר מצווה של אוליגרך במונקו, ואני מוצא את עצמי לומד דף יומי על חוף הים עם חברים שם. זה הדבר הכי מדהים והכי קשה שעשיתי בחיים שלי".

מפתיע לשמוע מאדם שעשה תואר ראשון בניצוח בגיל 16, שהשלמת הש"ס היא הדבר הקשה ביותר שעשה בחייו. "צריך להבין", הוא מסביר, "הש"ס בנוי בצורה כזו שאם לא מבינים את הדף של אתמול, אי אפשר להמשיך ללמוד במנותק את הדף של היום. זה כמו פצצה מתקתקת, ולכן חייבים להתמיד".

בשביל אבי המשפחה, מיכה רזאל, זו כבר הפעם השנייה שהוא יסיים את הש"ס במסגרת לימוד הדף יומי. "זה נפלא מאוד, זה מחזק את המשפחה ואת האווירה הלימודית בבית", הוא מתמוגג, "כל אחד מוצא את החלק שלו בתורה. כל אחד לומד בשיטה אחרת, אבל זה מה שיפה". הוא עצמו לומד את הדף היומי בחברותא יחד עם הבן הרב יהודה, ולאחר מכן גם בשיעור דף יומי בעיון שמעביר הרב יהודה בכולל בנחלאות, שאותו הקימו השניים.

מה שהופך את הכולל למשפחתי במיוחד הוא העובדה שאומנם יונתן גר בגבעת זאב, אבל כשהוא נמצא בשבת בנחלאות הוא מצטרף לשיעור הדף היומי, וגם אהרן מצטרף מדי פעם בשבתות ואיתו הבן אור חיים רזאל. "כשהוא נמצא בשבת חופשית מהישיבה, או ביום ראשון כשמתחילים מאוחר, הוא מגיע לשיעור. גם החתן שלי, יוני ון-לואן, הבעל של הבת ריקה, לומד איתנו".

מיכה מספר שבלא מעט מפגשים משפחתיים עולים וצפים באופן טבעי נושאים מתוך הדף היומי, "כמו אגדתות, מוסר ודברים שאפשר לחזק בהם את המשפחה. התוצאות כבר נראות בשטח, כאשר רואים גם את הנכדים לומדים תורה ברצינות. הם רואים את סבא לומד תורה, זה מחזק אותם והם מצטרפים ללימוד".

לימוד משפחתי בכנרת

הרעיון לביצוע השיר 'אחת שאלתי', שהוקלט כחלק מהפקה של ארגון 'דרשו', התחיל כצלצול שנשמע עם תחילת הלימודים בחיידר של בנו של יונתן, שנמצא ממש מול ביתו. "כל בוקר אני שומע את השיר הזה, עד שזה הפך ממש לחלק מזמירות השבת שלנו. אמרתי לאחים שלי: בואו נקליט את זה וזו סגירת המעגל שלנו", מספר יונתן.

האח הרב יהודה מציין שגם הפקת השיר לוותה בלימוד. "לפני שבוע היינו באולפן ארבעתנו ביחד, בהלוך ובחזור חזרנו על הדף היומי", הוא מתאר, "ללמוד את מה שאוהבים, עם האנשים שאוהבים, זה הכי כיף. התורה נקראת שירה, וכידוע אנחנו לוויים. כך שהתורה, השירה והנגינה הולכות ביחד. הגיחות של יונתן ואהרן עם הילדים שלו מדי פעם לשיעור יוצרות אינטראקציה משפחתית. גם בטיול של החמולה, אנחנו יושבים על שפת הכנרת ולומדים ביחד, מול הים, הגלים והציפורים. זו תמיד חוויה מלאת השראה. גם בסיומי מסכת שערכנו במהלך השנים אהרן מגיע ומנגן, ואם יונתן בסביבה גם הוא מצטרף".

סיום הש"ס המשפחתי יתקיים ביום ראשון הקרוב במסגרת האירוע בכולל של ר' יהודה בנחלאות. אולי מהחלונות אפשר יהיה לשמוע את מנגינת הלימוד, שהפכה אצלם למנגינה של חיים.