שקד, סמוטריץ והרב פרץ
שקד, סמוטריץ והרב פרץצילום: אהוד אמיתון/TPS

המשבר המנהיגותי שחל במה שהיה מפלגת ימינה הוא תוצאה שהייתה ידועה מראש למי שהיה בסוד העניינים.

הרב רפי פרץ, איש חינוך, צבא ועשייה מהגדולים שצמחו בציבור הדתי-לאומי, איננו מנהיג פוליטי. הוא לא הצליח לאחד את המחנה ואף גרם לבקיעים אדירים בו. תומכי עוצמה יהודית שמשבחים אותו כעת, גינו אותו בכל תוקף לפני חודשים בודדים. הם אולי שוכחים, אך הטוויטר והפייסבוק שלהם זוכרים היטב.

החבירה לעוצמה מאחורי גבה של האיחוד הלאומי איננה סיבת הכישלון, אלא פסגתו. הכישלון נעוץ קודם כול בעובדה שמנהיג הבית היהודי איננו איש פוליטי, לא ביכולת לחתוך ולהנהיג ולא ביכולת לאחד. יחד עם זאת, הנזק מתרגיל פרץ-בן גביר אדיר. במצב הנוכחי, גם אם יחבור סמוטריץ' לבית היהודי ולעוצמה, הסיכוי של שלוש המפלגות לעבור יחד את אחוז החסימה נמוך. הציבור מאס בפוליטיקה, והדם הרע שעובר בין מנהיגינו יגרום לרבים לא להצביע לאחדות זו.

סמוטריץ' הוא פוליטיקאי מצוין שהוכיח את עצמו כחבר כנסת וכשר. הוא מנהיג שיודע להוביל דרך ואדם שלומד מטעויות העבר ומתקן. הוא מביא עמו הערכה עצומה בציבור הדתי, וניצנים של הערכה גם בציבור הכללי, שקולט שנער הגבעות שצייר נמצא בעיקר בדמיונותיו.

נפתלי בנט הקים את הימין הערכי מהריסות ב-2012 ויצר תנועה מפוארת שהחזירה את הציונות הדתית למרכז העשייה. הוא גם עשה טעויות רבות, אבל הוא כאן כדי להישאר. לומד משגיאותיו וחותר להתקדם. כשר ביטחון הוא החזיר את עצמו לרום המפה הפוליטית ברגע, כמו עוף החול.

איילת שקד עשתה קדנציה מדהימה כשרת משפטים. היא צלחה שנים ארוכות בקשר של כבוד עם הנהגת מערכת המשפט לצד שינויים עצומים שנעשו בחוכמה ובשקט והוכיחה חוכמה וחריצות. השלישייה בנט-שקד-סמוטריץ' יכולה להנהיג ימין ערכי ואידיאולוגי שיפיח רוח בבית הנטוש ויחזיר לחיים פעילים רבים ובעיקר את השטח.

אם הימין החדש ירוץ לבד – הוא ייכשל שוב. הכישלון הקודם של השניים יוריד להם מנדט והחשש ה"דתי" יגרום לרבים מהציבור הדתי והחרד"לי שלא לבחור בהם אם ירוצו לבדם. מצבו של סמוטריץ' זהה. כוחו הפוליטי רב, אך לא כשחקן בודד. גם אם יחליטו השלושה לרוץ יחד, כמפלגה אחת, יהיה סכום השלם קטן אפילו מחלקיקיו. המחלוקת העקרונית שיש ביניהם בנושאי דת ומדינה תבריח מצביעים משני הצדדים.

האופציה היחידה להכניס אותם לכנסת היא חבירה טקטית של שתי המפלגות, תוך יצירת ברית אינטרסים ברורה ופומבית. בלי הסתרות. כבר במסיבת העיתונאים הראשונה יוכלו לומר: בנושאי דת ומדינה אנו חלוקים, ולכן אנו שתי מפלגות שבהן כל צד יילחם למען הציבור שלו בכנסת הקרובה. אך פרט למחלוקת זו תתרכז שלישיית המנהיגים בקמפיינים נקיים וערכיים, כאלה שמוכיחים עשייה שהציבור כל כך צמא לה. קמפיין כמו פעם שיראה בנייה ונקיות ותכנון וישראל טובה ויפה יותר. שיעביר מצביעים של כחלון שנטשו לכחול לבן, כאלה שעזבו את הליכוד בשל הביביזם שפשט בו ועוד. מפלגה ערכית ישראלית שיש בה תקווה ואמת ואהבת הארץ, העם והתורה.

ובאשר לבית היהודי - תקוותי שיצליחו לבנות עצמם, להביא כוחות חדשים ולפנות לקהלים מתאימים. אך אם המצב יישאר כפי שהוא היום, והם יבינו שסיכוייהם נמוכים, נכון יעשו אם יחברו פוליטית לגוף שיסייע להם לעבור את אחוז החסימה.

הכותב הוא מנהל חברת הדיגיטל פאסי.קראוס וחבר מרכז הבית היהודי