מעמד חתימת ההסכם על צינור הגז
מעמד חתימת ההסכם על צינור הגזצילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס נועדו היום (חמישי) באתונה במסגרת מפגש הפסגה בין מנהיגי שלוש המדינות שהתקיים בפעם השביעית.

בתום המפגש נחתם הסכם צינור הגז "East-Med", שיעבור מישראל, דרך קפריסין ויוון, לאירופה. על ההסכם חתמו שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר האנרגיה ואיכות הסביבה של יוון ושר האנרגיה של קפריסין.

מדובר בהסכם בין-ממשלתי, שמגיע בהמשך למזכר ההבנות שנחתם ב-2017, ולאחר שנערך סקר היתכנות ראשוני. ההסכם מעגן בתוכו את המחויבות של שלושת המדינות להקמת הפרויקט.

ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר חתימת ההסכם, "זהו יום היסטורי לישראל, משום שישראל הופכת במהירות למעצמה אנרגטית, למדינה שמייצאת אנרגיה".

"פתחנו לפני ימים אחדים את שדה הגז 'לוויתן'. זה מביא לנו תפוקות כבירות, אבל עם הייצוא שמתאפשר דרך הצינור הזה, אנחנו נוכל לתת הכנסות של מאות מיליארדי שקלים לאזרחי ישראל - לרווחה, לבריאות, לצעירים ולקשישים - לכולם. זאת התפתחות יוצאת מן הכלל".

"אציין את העובדה שאנחנו חתמנו הסכמי אספקה עם שכנינו הערבים. זה מחזק את השלום, זה מחזק את הכלכלה, זה מחזק את העתיד. זהו גם יום היסטורי, משום שיש כאן שיתוף פעולה שהולך ומתבסס בין יוון, קפריסין וישראל. ממש ברית במזרח הים התיכון, שהיא גם כלכלית, היא גם מדינית והיא גם מוסיפה לביטחון וליציבות של האזור. לא נגד אף אחד, אבל למען הערכים ולטובתם של אזרחי המדינות שלנו",הוסיף ראש הממשלה.

לדבריו, הוא מזמין מדינות נוספות להצטרף לברית שנרקמה. "אנחנו קוראים לכל מדינה נוספת שרוצה להצטרף לזה. איטליה קודם תצטרף, אבל גם מצרים, וכל מדינה אחרת שמעוניינת להצטרף לזה. זה יחזק מאוד את הברית".

"זהו שינוי גדול מאוד. ישראל הייתה תמיד מדינת קצה, מדינה שבעצם לא היו לה חיבורים, תרתי משמע. עכשיו, יש לנו בנוסף ליחסי החוץ שלנו, שהם פורחים מעבר לכל דמיון, מעבר לכל מה שהגענו, גם ברית ספציפית למען המטרות החשובות האלה במזרח הים התיכון", סיכם נתניהו.