רכבו השרוף של קאסם סולימאניReuters / Anadolu Agency

ראש הנחש של משמרות המהפכה באיראן חוסל: בתקיפה האמריקנית בשעות הלילה נורה מהאוויר ראש כוח 'קודס', קאסם סולימאני. עוד שישה נהרגו בהפצצה. באיראן מאיימים בנקמה אכזרית וכואבת, ובישראל עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות.

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, אמר פעמים רבות בעבר, גם בתוכנית של ניסים משעל ב־103fm, כי יש לחסל את סולימאני, מי שנחשב האיש הכי חזק במדינה אחרי חמינאי. "הייתי פוגע בראש של זרוע הטרור הזו", אמר, והלילה (ו') זה אכן קרה.

"אני שמח שמישהו שמע בעצתי", אמר הבוקר בחיוך למשעל, והדגיש: "זו לא הייתה ישראל - זה היה טראמפ, שבסופו של דבר דפק על השולחן ואמר 'לא עוד'. סולימאני הוא האחראי להתפשטות האיראנית במזרח התיכון זה עשור. זה אותו אדם שבנה צבאות שלמים בתוך מדינות בלבנון, בסוריה, בעיראק ובתימן - וזה האדם שמקרב ולופת את כל מדינות ערב בצבת השיעית. לכן זה היה אך צפוי שמי שרוצה לעשות סדר יצטרך להתחיל בראש שלו".

לדברי יחזקאלי, סולימאני הוא "הדמות הפוליטית־הצבאית הכי חשובה באיראן אחרי חמינאי, אם לא שווה ערך לו". הוא אף הגדיר אותו נשיא איראן בפועל: "ארה"ב חיסלה למעשה את נשיא איראן הצבאי והפוליטי בו זמנית. אין ספק, ברמה של עלי חמינאי".

הבוקר (ו'), אחרי שהחיסול הפך לעובדה מוגמרת, העריך הפרשן הצבאי כי צפויה תגובה מצד הרפובליקה האסלאמית. "החיסול הוא אירוע בסדר גודל שלא נראה כמותו הרבה זמן במזרח התיכון", צייץ הבוקר בטוויטר, "האיראנים בהלם. סולימאני הרגיש מאוד חופשי ובנוח בעיראק. הוא לא העריך שהאמריקנים יחסלו אותו, ולא נקט אמצעי זהירות".

בריאיון ב־103fm אמר כי איראן לא תוותר על תגובה, ושגם ישראל תהיה חלק מיעדיה. "אני מאמין שהאיראנים ישימו אותנו בבנק המטרות שלהם. מתי ואיך זה יקרה? איני יודע", אמר, "אנחנו נכנסים לתקופה ארוכה של המתנה וכוננות מפני התגובה האיראנית - וישראל כבר נערכת באופן כזה או אחר לתגובה כזו. אל תשכח שלסולימאני יש אנשים שעושים את דברו בעיראק, בסוריה ובלבנון, אבל עכשיו האיראנים רק עסוקים באיסוף החלקים, תרתי משמע".

יחזקאלי הדגיש כי תגובה, לכשתגיע, לא תהיה כזו שתוביל להסלמה נוספת. "יש תגובה ויש תגובה. אני אזכיר לך שגם נסראללה עלה על בריקדות כשישראל עשתה לו את מתקפת הרחפנים ובסוף הוא ירה לעבר רכב שחרג מנהלים ונסגר העניין. כל השאלה אם האיראנים רוצים כעת לסגור עניין או לפתוח עניין. הסיפור שלהם עם ארה"ב הוא מורכב", הדגיש.

צבי יחזקאלי הוסיף: "אני לא רואה את האיראנים עכשיו, ללא קאסם סולימאני, עם המצב הכלכלי בתוכם, הולכים על משהו גרנדיוזי כמו מלחמה כוללת. תהיה תגובה, נכון, ופה תיבחן ארצות הברית. היא תיבחן בתגובה השנייה. לחסל את סולימאני זה ראשוני, חזק, מפתיע ודרמטי - אבל השאלה איך אתה מתחזק את הקווים החדשים של הגבול החדש שקבעת. נחכה לתגובה האיראנית, בטוח תהיה כזו, זה ברור. איראן בהחלט תגיב".

לדבריו, העוצמה האיראנית נמצאת כרגע בנקודת שפל. "יש פה משהו גדול אבל יש גם משהו מעודד - אין פה את המוח של סולימאני. זה אדם שקידם את הפרויקט השיעי הצבאי במזרח התיכון להישגים שאף אחד לא זוכר - ולכן הם גם צריכים לשקול את זה. התגרויות פה ושם יש לנו. גם החיסול של מורנייה ושל יאסין לא ננקמו. אל תשכח שהאיראנים עכשיו אחרי כמה מתקפות מאוד רציניות, בהן מתקפת הכתב"מים בסעודיה, גם מול מטרות אמריקניות. עכשיו השאלה אם הם ירימו להבות ולאן זה יתפתח".

500 ק"ג חומר נפץ מתחת למסגד

האם האיראנים יצרפו אותנו לבנק המטרות שלהם? יחזקאלי סבור שאנחנו כבר נמצאים בתוכו. "אני חושב שבאופן אוטומטי אנחנו באותו צד של האמריקנים", הדגיש, "אני מקשיב לבכירים האיראניים שמדברים כעת. האנשים הצבאיים של משמרות המהפכה יודעים שאולי הייתה פה חלוקה של המודיעין ושסולימאני היה מבוקש גם על ידי המוסד הישראלי. אגב, בישראל היו המון דיונים על העניין הזה, שלפעמים הושווה לתקיפת הגרעין האיראני - עד כדי כך.

"היו דיווחים, אגב, לפני כמה חודשים שישראל חפרה מנהרה מתחת למסגד שבו אביו של קסאם סולימאני היה מתפלל, והוא היה אמור להגיע לאזכרה שלו. על פי אותם דיווחים איראניים, במנהרה שנחפרה מתחת לכיסא שעליו אמור היה לשבת סולימאני, היו אמורים להיטמן כ־500 ק"ג חומר נפץ. גם ישראל ניסתה לשים עליו את היד, אבל לדעתי, לא היה אומץ בישראל לעשות את זה. צריך להזכיר שלראש הממשלה נתניהו יש טראומת חיסולים. אבל ישראל כן נכנסת למעגל, לשאלתך, ולכן אנחנו בסוג של כוננות".

לדברי יחזקאלי, העבודה לא הסתיימה. "ראש הנחש ירד אבל זה לא הורג את כל הנחש", הדגיש, "יש מזרח תיכון אחר שמשאיר קאסם סולימאני בעשור הבא. זה מזרח תיכון שמציב בפנינו אתגרים - ולא סתם אתר החרמון נסגר. ישראל יודעת שאנחנו ממש קרובים לאיראנים, בגבול הצפוני שלנו עם סוריה ואפילו בעזה שגם אותה הוא טיפח. לא פשוט".