השיבה
השיבהצילום: קובי פינקלר

סיפורה של הכת שבראשה עמד גואל רצון הדהד ברחבי הארץ, באזני רבים. נשים רבות עברו דרכו, ילדים גדלו תחת ידיו ומאחורי כל אחד ואחת סיפור אנושי.

הצגה חדשה בתיאטרון הקאמרי, 'השיבה' מגוללת את סיפורה האמיתי של אחת הנשים הללו. סיפור אנושי, נוגע ללב עד דמעות (כמה פעמים במהלך 100 דקות ההצגה מצאתי עצמי מנגב דמעה לשמע הזוועה קורעת הלב שעוברת המשפחה).

'השיבה', הוא סיפור משפחתה של יהודית הרמן שבגיל 17 ברחה מביתה שבקיבוץ שפיים, אל הכת של גואל רצון, אל הרמון הנשים שהוא בנה בדירה בשכונת התקווה בתל אביב.

נטע גרטי המצוינת (המגלמת את דמותה של יהודית) קראה את יומניה של יהודית הרמן והם הזוויעו אותו. היא עצמה, נחלצה מהכת רק אחרי שהמשטרה פשטה על הדירה לאחר 12 שנים בהרמון, כשהייתה כבר אם לחמישה ילדים.

היא מוחזרת בכפייה לבית הוריה בקיבוץ, שם מתחוללת הדרמה ומתגולל סיפורה האנושי. אט אט מוסרות המחיצות, אט אט יורדים האיסורים שהונהגו בבית הכת (אסור לאכול מתוק או אסור להתנדנד בנדנדה) ואט אף נכנסת התבונה לראשונה.

את המחזה הנפלא והמרגש כתבה וביימה איה קפלן בהשראת סיפורה של יהודית ויומניה, שבהם היא תיעדה במשך שנים את חייה בכת המסוגרת והמסוכנת.

שמות הילדים כשמה של ההצגה כולם קשורים בתחום השיבה. שובי הבת הגדולה, אליהו התשבי, שבות ועוד שבות וגם נועה גיבורת המחזה שהופכת לאורה.

איה קפלן מספרת שהעיסוק בסיפורה של האישה שניצלה הוא חלק משליחות. לצדה של נטע גרטי שמרגשת בכל עת שהיא על הבמה, מופיעים במחזה שמואל וילוז'ני בדמותו של גואל רצון, אודיה קורן, בדמותה של האם שרוצה לעשות הכל כדי לקבל את ביתה בחזרה, רות אסרסאי ועוד. על התפאורה אחראית סבטלנה ברגר ועל המוזיקה –אבי בללי.

גם המצוק על שפת הים ששני חלקי המחזה עוסקים בו, הוא המצוק של שפיים. כל כך אמיתי שרק בא לבכות על המציאות הכואבת של נשים בישראל בשנות הקידמה ושיא הנומטיביות שנופלות לתהום הרוע.

יראו נשים וייראו מללכת שבי אחרי זרים כאלו. הצגה איכותית, כואבת ומביאה סיפור אמיתי של אשה אחת מיני רבות שנפלה קרבן לכת של גואל רצון.