זירת הפיגוע במונסי
זירת הפיגוע במונסיצילום: רויטרס

בעקבות הפיגוע האחרון במונסי ובצל התקריות האחרונות על רקע אנטישמי, נשאל את גאב"ד העדה החרדית הרב משה שטרנבוך האם יש מקום להתיר לבעלי הנשק לשאת את הנשק על גופם בשבתות ולטלטלו לבית הכנסת.

עוד שאלו, במידה והדבר אסור האם ניתן למצוא פתרונות חילופיים הלכתיים לשימוש בנשק בשבת, או יש להימנע לחלוטין מכל שימוש בנשק בשבת.

הרב שטרנבוך השיב כי במהלך השבת יש להשאיר את הנשק במקום מוסווה בתוך בתי הכנסיות אך אין להתיר לשאת אותו כל עוד לא נשקפת סכנה ממשית מפני תוקף פוטנציאלי.

"גם בירושלים אנו נמצאים במצב דומה של סכנה מפני מפגעים, ומעולם לא התירו להסתובב בכל רחבי שכונות ירושלים עם נשק בשבתות, ועל כן גם בארה"ב אין להתיר במצב זה להסתובב עם נשק ברחבי הערים", אמר.

עוד הוסיף כי "בפרט שבארה"ב ישנם מקומות בהם הטלטול ברשות הרבים כרוך באיסור דאורייתא, ועל כן מוטב כי אותם קהילות החוששים מהמפגעים, יניחו את הנשק במקום מוסווה בתוך בתי הכנסיות אך לא יטלטלו את הנשק לחינם במהלך השבת".

אשר להחזקת הנשק בכל ימות השבוע אמר הרב שטרנבוך כי אין חיוב להעמיד אבטחה בבתי הכנסת, "ומי שהגיע למדריגת הביטחון רשאי לבטוח בה', אך מאידך מי שמעוניין להעמיד אבטחה רשאי להעמיד כרצונו ואין בכך פגיעה במידת הביטחון".