יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: קובי ריכטר/TPS

פגישתם של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן ויועמ"ש הכנסת עו"ד אייל ינון בנושא הקמת ועדת כנסת לדיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו הסתיימה ללא הסכמה.

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר, "יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין נפגש לפני שעה קלה עם יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן ועם יועמ"ש הכנסת עו"ד איל ינון. היו"ר שמע קשב רב את עמדת ח"כ ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת".

"חוות הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא יועמ"ש הכנסת לפני מספר שבועות. יו"ר הכנסת אדלשטיין ביקש מינון חוות דעת משפטית באשר לסמכותו על עצם כינוס הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות הדעת היו"ר יודיע על החלטתו", הוסיפו בלשכה.

מכחול לבן נמסר בתגובה, "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. אדלשטיין- נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם".

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, קבע בחוות דעת שהעביר היום (ראשון) ליו"ר הוועדה המסדרת כי אין מניעה לקיים את הדיון בבקשת החסינות של נתניהו כעת, למרות שמדובר בתקופת בחירות.

חוות הדעת מגיעה בהמשך לחוות הדעת שניתנה לפני כחודש, ושלפיה אין חובה אך גם אין מניעה משפטית להקים את ועדת הכנסת בטרם כוננה הממשלה.

בחוות הדעת מפרט היועץ המשפטי לכנסת את הקשיים שבקיום דיוני חסינות בתקופת הבחירות, ובעיקר העובדה שבתקופה זו הכנסת אינה נוהגת לעסוק בעניינים שנויים במחלוקת.

עם זאת, מסקנתו של יועמ"ש הכנסת כי התנהלותה הרגילה של הכנסת בפגרת הבחירות, שטעם רב בבסיסה, אינה יכולה לאיין את הסמכות של ועדת הכנסת ומליאת הכנסת לדון בבקשת חסינות ולגבור על הוראת המחוקק לעשות כן "בהקדם האפשרי".

לפיכך, על אף הקשיים השונים שאכן מתעוררים בקיומם של דיוני חסינות לאחר שהכנסת החליטה על התפזרותה והיא מצויה בפגרת בחירות, ועל אף התקדימיות שבכך, עמדתו היא כי אין בכל אלה כדי לקבוע שוועדת הכנסת ומליאת הכנסת מנועות מלדון ולהכריע בבקשות חסינות בעת הזו.