ד"ר מיכאל בן ארי לרב עמיחי גורדין: חזור בך

ההיסטוריון ד"ר מיכאל בן ארי זועם על מה שהוא מגדיר 'השתלחות קשה' של הרב עמיחי גורדין בזכרם של החשמונאים. "תודעה מעוותת".

ניצן קידר , ח' בטבת תש"פ

ד"ר מיכאל בן ארי
ד"ר מיכאל בן ארי
צילום: אלירן אהרון

בימי החנוכה פורסם בערוץ 7 מאמר שכתב הרב עמיחי גורדין ועסק בשאלה 'למה שמחים בחנוכה'.

חלק מהנכתב במאמר קומם לא מעט מקוראיו, אחד מהם הוא ההיסטוריון ד"ר מיכאל בן ארי.

"המאמר הזה טלטל אותי כי הוא סוג של ניסיון ליצור תודעה מעוותת שהופכת את המציאות. נכתבו מלים כמו 'בית חשמונאי המסואב', 'הריקבון של בית חשמונאי' והגדיל לכתוב הרב גורדין וציין את 'פח השמן שבית חשמונאי לא הצליחו לטמא'. אני שואל את עצמי כשאנחנו מדברים על דברי השבח לחשמונאים בתפילה, על דברי הרמב"ם, לאן כל זה נעלם. בית חשמונאי הם האויב? הם הריקבון? עד היכן ניתן לסלף דברים?", תוהה בן ארי.

לדבריו, גם ברמה ההיסטורית, רצוף המאמר באי דיוקים. "הרב גורדין נשען על כמה אנקדוטות היסטוריות. הוא מדבר על כך שכבר הדור הראשון של החשמונאים היה מסואב ומביא כדוגמה את שמעון. מדובר במנהיג דגול שלקח את בית חשמונאי בימים הכי סוערים שלו אחרי הרצח של אחיו יהונתן. הוא הקים את הממלכה, חיזק אותה, עיצב את הסמכות השלטונית בהסכמה לאומית רחבה לגמרי. היה לו פספוס עם החתן שלו שהחליט לתמוך באנטיוכוס והוא רצח אותו".

"אחר כך הוא קופץ ליהודה אריסטובולוס שמכונה 'אוהב ההלנים', אבל הוא מתעלם משתי עובדות. האחת, לפני אותו יהודה שולט אביו – יוחנן הורקנוס – במשך 30 שנים וזו אחת מהתקופות היפות של עם ישראל. לעם ישראל אין מסורת שלטונית במשך מאות שנים לפני כן. בית חשמונאי מחדשים את המסורת הזו ומייצבים את כל המציאות. אפשר לעשות דבר כזה בלי זעזועים? כשאני קורא דברים כאלה אני נזכר בדברי הרב אמנון יצחק על הציונות, מדינת ישראל, בן גוריון והרצל. אבל הרב אמנון יצחק עדין ביחס לרב גורדין. אני מתפלא כיצד מתלמיד חכם כמוהו נשמטים פרטים חשובים והוא משתמש בביטויים שלא יעלו על הדעת. ההיסטוריה נבחנת על פי הטבעת החותם ובית חשמונאי שינו את פני ההיסטוריה היהודית", מוסיף בן ארי.

לטענתו, "יכול להיות שבעיני הרב גורדין לא מוצא חן שהיהדות לעתים אינה מנומסת. שבא מתתיהו ושוחט את הפלורליזם ולא מקבל את היהודי שמוכן ללכת לתרבות אחרת. אבל לולא המעשה הזה של מתתיהו ולאחר מכן בניו, שאני מסביר לתלמידי שהם משנים את המציאות מ'ייהרג ובל יעבור' ליהרוג ובעל יעבור. יש כאן חוסר כושר בניתוח מהלכים היסטוריים. לכן, כמו שמישהו שאינו רופא לא צריך לעסוק ברפואה, מי שאינו היסטוריון שלא יעסוק בהיסטוריה ולא ינסה לקבע תודעה היסטורית".

בן ארי קורא לרב גורדין לחזור בו מהמאמר שלדבריו מבזה את החשמונאים. "אני פונה לרב גורדין שהוא תלמיד חכם מאוד חשוב ורב בישיבה מאוד חשובה – חזור בך מהדברים החמורים האלה. חזור בך מהסגנון הבוטה ומהטלת הרפש בצדיקים בני חשמונאי הכהנים הקדושים".