ליטא
ליטאצילום: ISTOCK

ועדה בפרלמנט הליטאי מנסחת הצעת חוק שתכריז רשמית כי המדינה הבלטית ומנהיגיה לא השתתפו בשואה, כך אמר אחד מהמחוקקים שפועלים לקידום הצעת החוק.

ארונאס גומוליאוסקס, יושב ראש הוועדה להנצחת מלחמות החירות והזיכרון הלאומי בסיימאס (הפרלמנט הליטאי), אמר את הדברים בוועידה שנערכה בחודש שעבר.

אפרים זורוף, מנהל מרכז שמעון ויזנטל במזרח אירופה, מחה על החקיקה המתוכננת וכינה אותה 'שערורייה". זורוף טען כי זהו "השלב האחרון בתהליך ארוך שנועד לטייח את שיתוף הפעולה המסיבי של הליטאים" בהשמדתם של למעלה מ-95 אחוזים מתוך כרבע מיליון יהודים שחיו בליטא ערב פלישת הנאצים ב-1941.

לדברי גומוליאוסקס, כותרתה של הצעת החוק תהיה "מדינת ליטא הייתה כבושה בשנים 1940-1990, ולא נטלה חלק בשואה". גומוליאוסקס הוא חבר במפלגת השטון בליטא, בהנהגתו של ראש הממשלה סאוליוס סקווררניאליס.

"מדינת ליטא לא נטלה חלק בשואה משום שהייתה כבושה, בדיוק כמו שהאומה הליטאית לא נטלה חלק בשואה מכיוון שהייתה משועבדת", אמר גומוליאוסקס במהלך הוועידה. "כמובן שהייתה מעורבות מצד כמה יחידים, ובמקרים שכאלה צריך להכריע בית המשפט".

במוזיאון השואה הלאומי של ארצות הברית בוושינגטון, רואים באופן שונה את מה שקרה בליטא בזמן השואה. "הליטאים ביצעו פוגרומים אלימים נגד היהודים", נכתב בהצהרה שפרסם המוזיאון. "ביוני וביולי 1941 החלו יחידות של איינזצגרופן גרמנים, ביחד עם כוחות סיוע ליטאיים, ברצח שיטתי של יהודי ליטא".

זורוף הביע את תקוותו "שהשכל הישר יגבר והחקיקה תבוטל".