הכוח האמיתי שלנו: תגובה לדבריו של ד״ר מיכאל בן ארי

עלינו להיות נאמנים למורשתו של מתתיהו הכהן ולא לשושלתו המסואבת.

הרב עמיחי גורדין , ט' בטבת תש"פ

הרב עמיחי גורדין
הרב עמיחי גורדין
צילום מסך

אני מודה לד"ר מיכאל בן ארי על תגובתו החריפה אך המכבדת. בימים טרופים אלו אין זה מובן מאליו שמנהלים ויכוח נוקב וחריף בצורה מכבדת ועל כך ראוי ד"ר בן ארי לכל שבח.

לעצם הדברים. במאמרי חילקתי בין משפחת בית חשמונאי שממנה אנו חיים ואת מימיה אנו שותים ואלמלא הם השתכחו תורה ומצוות ח"ו מעם ישראל, לבין מלכות בית חשמונאי שלמרבה הצער הסתאבה והושחתה במהלך הדורות, מתתיהו החשמונאי היה נקודת אור בהיסטוריה העולמית של מסירות נפש למען ערכים. מלחמתו כנגד היוונים הינה עמוד אש וענן ההולך כל העת לפני אומתנו.

משפטו הניצחי: "אם כל העמים אשר בבית מלכות המלך, נשמעים לו לסור איש מעבודת אבותיו ולבחור במצוותיו, אני ובני ואחי נלך בברית אבותינו. חלילה לנו לעזוב תורה ומצוות" חייב להיחקק באותיות ברזל בלבו של כל יהודי באשר הוא.

עם זאת לצערי הרב האירועים שאותם תיארתי (שארעו אחרי הדור הראשון) אינם אירועים אנקדוטיים כפי שתיאר אותם ד"ר בן ארי. שמעון החשמונאי אכן היה מנהיג צדיק והיסטורי, עם זאת העובדה שהוא חיתן את בתו עם תלמי בן חבוב לא עמדה בקנה אחד עם קריאתו של מתתיהו.

לא אל תלמי בן חבוב כוון מתתיהו את דבריו על כך שהוא ובני ביתו ילכו בברית אבותינו. הבעיה עם תלמי בן חבוב לא הייתה רק כדבריו של ד"ר בן ארי בכך ש"היה לו פספוס עם החתן שלו שהחליט לתמוך באנטיוכוס והוא רצח אותו" - הבעיה לא הייתה רק שתלמי החליט לתמוך באנטיוכוס (אירוע בעייתי מצד עצמו).

הרצח של שמעון היה רצח אכזרי. תלמי הזמין אותו לסעודה יחד עם אשתו וילדיו ואחרי שהם שתו וסעדו ביחד הוא קם עליו ורצח אותו. שמעון החשמונאי הצדיק הכניס לתוך בית חשמונאי מפלצת אדם.

גם ההשוואה של ד"ר בן ארי בין יהודה אריסטובלוס, נכדו של שמעון, לבין בן גוריון לטעמי אינה במקומה. בן גוריון לא כלא את אימו עד שגוועה ומתה, בן גוריון גם לא כלא את שאר אחיו מלבד אחד מהם. ולא דיברנו על ינאי המלך שהלך עם הצדוקים ונלחם בפרושים ובחכמי ישראל (ממשיכי מסורת אבותיו).

על פי מקורותינו הורה ינאי לצלוב שמונה מאות פרושים לעיני נשיו ופילגשיו כשהוא מיטיב את לבו עמהן. רק לפני שנתיים נמצאו ככל הנראה ממצאים מחרידים בירושלים למעשי זוועה אלו של ינאי המלך. "הוצאנו מהבור למעלה מ-20 חוליות צוואר חתוכות בחרב!, לבור נזרקו גופות וחלקי גופות של תינוקות ופרטים בוגרים, נשים וגברים, שהיו ככל הנראה קורבנות לטבח אכזרי", סיפרו החוקרים והסבירו: "ניתן ליחס את האכזריות למלך אלכסנדר ינאי, שעליו מספרים המקורות ההיסטוריים שתפס והרג יהודים רבים מבין מתנגדיו - ובכלל זה את בניהם ונשותיהם לנגד עיניהם. בעצמות שנתגלו זרוקות בבור המים היו אינספור סימני חיתוך בחרב, שפגעה לא רק בצוואר, אלא גם בקצה הלסת התחתונה ולעיתים גם בבסיס הגולגולת, ומעידים על כך שהראשים נערפו. זאת ועוד, עצמות עוברים שנתגלו בחפירה מעידים שבין הנטבחים היו גם נשים בהיריון".

ועוד לא דיברנו על בניו של ינאי המלך שמלחמותיהם הפנימיות והעקובות מדם הביאו את העם לפנות אל הרומאים ולבקש מהם שיסירו מעליהם את עולם של מלכי בית חשמונאי. ולא דיברנו על הורקנוס, אחד מבניו של ינאי, שבזמן שהיה שותף למצור על ירושלים כנגד אחיו שהתבצר שם והתחייב להעלות כבשים לקרבנות חג הפסח העלה במקומם חזירים ולא דיברנו על עבדיו של הורקנוס שהרגו את חוני המעגל אחרי שסירב לקלל את אחיו אריסטובלוס.

כל אלו אינן אנקדוטות היסטוריות, כדבריו של ד"ר בן ארי, כל אלו הינם תיאורים קורעי לב על נכדיהם של החשמונאים שסרו מדרך אבותם והלכו באותה דרך שכנגדה יצא הסבא הגדול מתתיהו.

בנסיבות אלו עלינו להיות נאמנים למורשתו של מתתיהו הכהן ולא לשושלתו המסואבת. בחנוכה אנו מתאחדים עם מורשתם של מתתיהו הכהן וחמשת בניו ולא עם מורשתם של יהודה אריסטובלוס אוהב היוונים, ינאי המלך רודף הפרושים, והורקנוס מעלה החזירים אל הר בית ה'. ומכל עלו עולה המסקנה אותה כתבתי במאמר הקודם - בחנוכה אנו שמחים על פך השמן שהיוונים לא הצליחו לטמא ועל פך השמן שבית חשמונאי המסואב לא הצליח לטמא, ועל עוד פכים רבים שמעמיד לנו הבורא מדי דור ודור.

הכוח האמיתי שלנו לא תלוי בשלטון כזה או אחר, הוא תלוי בתא הגרעיני של המשפחה היהודית שממשיכה להדליק כבר יותר מאלפיים שנה את נרות החנוכה.

אני מרגיש צורך לשוב ולהודות לד"ר מיכאל בן ארי על דבריו החשובים והמכבדים ומתפלל שמתוך בירור הדברים הללו תתברר האמת ותתלבן