בני קצובר
בני קצוברצילום: באדיבות המצולם

שופט בית משפט השלום בת"א, יאיר דלוגין, דחה את תביעת לשון הרע שהגיש בני קצובר, לשעבר יו"ר ועד מתיישבי השומרון, נגד ארץ נהדרת וקשת 12 .

בחדשות 12 דווח כי בית המשפט חייב אף את קצובר לשלם לקשת 20,000 ש"ח הוצאות משפט.

קצובר הגיש את התביעה לאחר ששודר מערכון של "ערוץ הכיבוד" ושמו "הנערים ממעלה טפיוקה", שם הוצג קצובר תחת הכיתוב "סבא פוגרום — מזג"ן היישוב".

בהחלטת בית המשפט נאמר כי מדובר במערכון סאטירי וככזה אינו מהווה לשון הרע וכי השימוש במונח "פוגרום" נעשה בהקשר של פעילות נוער הגבעות ותג מחיר שהוצגו במערכון ולא היתה לו המשמעות המילונית של המילה "פוגרום".

"יש לזכור שאחד האלמנטים הלגיטימיים של הסאטירה הנו הגזמה", נכתב בפסק הדין, "לפיכך, דמות אמיתית כגון איש ציבור, אשר דמותו מופיעה במערכון סאטירי — בהגדרה תופיע בצורה מוגזמת, בין אם מבחינת המראה של אותה הדמות, בין אם במעשיה במערכון ובין אם מהבחינות אמירותיה של אותה דמות במערכון".

מדובר בפעם השנייה בה נדחית תביעת לשון הרע נגד תוכנית הסאטירה. ב-2011 בית משפט השלום בירושלים דחה את תביעתו של פעיל הימין נעם פדרמן בעקבות שידור מערכון על דרכי התנהגותם והתבטאותם של קבוצת קיצונים, מקרב תושבי היישוב היהודי בעיר. פדרמן טען כי המערכון מהווה פרסום לשון הרע, אך תביעתו נדחתה על הסף על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים.