חקירה
חקירהצילום: ISTOCK

שופטת בית משפט השלום בפתח תקווה, אופיר כתבי-ריבלין, התירה לפרסם כי בחקירות העצורים בשב"כ הופרו זכויותיהם.

בהחלטתה ציינה את מניעת השינה שעברו העצורים "לצערי, כפי שנוכחתי לדעת בעניינו של החשוד האחר כי אף חשוד זה, נחקר בשעות הקטנות של הלילה".

השופטת תקפה את התנהלות החוקרים "מצב זה בו נמנעות מחשוד שעות שינה רציפות והוא מוצא מתאו על מנת להיחקר באמצע הלילה, הינו פסול, ולא מצאתי כל הצדקה לאופן חקירה פוגעני זה. בנסיבות אלה, כאשר מצאתי שזכויותיו של החשוד מופרות באופן הבסיסי ביותר, אין מנוס מלעקוב באופן צמוד אחר החקירה, לשם פיקוח על כיבוד זכויותיו של החשוד".

השופטת שאלה את נציגי המשטרה מדוע נערכו החקירות בשעות הלילה המאוחרות כשאר מאפשרים לחשוד לשהות בתאו זמן קצר ואז הוא מוצא שוב לחקירה. תושבת הנציגים היתה "חקירות שב"כ ובכלל חקירה זה לא סימפטי".

בנוסף למניעת שינה התלוננו העצורים גם על אלימות שהופעלה כלפיהם במהלך החקירה. לדברי אחד העצורים החוקרים קיפלו את ידיו, אזקו אותו בצורה מכאיבה במיוחד בידיים וברגליים עד שניסה להתבצר בתא השירותים כדי לעכב את חזרתו לחדר החקירות.

המשטרה ניסתה למנוע את פרסום ההפרות על ידי הטלת צו איסור פרסום על החקירה, וביקשה מבית המשפט להותיר את צו איסור הפרסום על כנו. לאחר שבית משפט השלום התיר לפרסם, ערערה המשטרה לבית המשפט המחוזי. כאמור, היום התיר בית המשפט המחוזי את פרסום ההפרות.

אם קטין העצור בשב"כ: "קורים שם דברים נוראיים"

עו"ד עדי קידר מסר בתגובה "לצערנו אנו נתקלים שוב באירוע של הפרת זכויות קיצונית על ידי המשטרה והשב"כ. הפעם השיא הוא בכך שגם מנסים להסתיר מהציבור את האמת על ידי מניעת הפרסום. אני בטוח שלאחר שהציבור ייחשף להפרת הזכויות הדברים יחקרו ויבדקו. מדובר בהתעללות ובעינויים שהשב"כ ממשיך להעביר נחקרים, חשודים צעירים, הדברים האלה צריכים להיבדק ולהיות מטופלים באופן דחוף ובחומרה ככל הניתן".

עו"ד חי הבר מסר, "מדובר בחקירה שערורייתית, שוב מנסים בשב״כ ובמשטרה לפענח אירועים ע״י מעצר ועינוי של חפים מפשע. חשוב להדגיש כי החשודים לא נעצרו בגלל שעשו משהו, אלא בגלל טענה של השב״כ שיתכן והם מתכננים לעשות משהו בעתיד, כלומר השב״כ ומשטרת ישראל הפכו כעת להיות משטרת מחשבות.

מזעזע היה לגלות כי שום לקח לא הופק והעינויים ממשיכים להתרחש, הלקוח אותו אני מייצג התלונן בפני על חקירות ארוכות תוך מניעת שינה, על הטרדות מיניות שעבר, צעקות ואיומים. תלונה מתאימה תועבר לגורמים האמונים בתקווה שמישהו ישים סוף להתנהלות הברברית הזו", הוסיף.

עו"ד אמיר ברכה מסר בתגובה "בשלב הזה של התיק, כשאנחנו כבר אחרי הארכת מעצר שלישית, הדברים הולכים ומתבהרים. התיק הזה כנראה מהר מאוד ייסגר כלעומת שנפתח והחשודים ישוחררו, וזאת אפשר להבין לאור הלחץ שהיחידה החוקרת והשב"כ נמצאים בו - שמביא אותם להתנהגות קיצונית קשה.

דברים שעלו בחקירה ובפרוטוקולים מלמדים על מצב לא פשוט בו עומדים החשודים. אני מקווה שמישהו שם יתעשת ושהחשודים ישוחררו לבתיהם בקרוב, מדובר סה"כ בנערים בני 18 ובקטין בן 15", הוסיף.

עו"ד אביחי חג'בי על הפרות הזכויות שביצעו החוקרים "חבל ששירות הביטחון הכללי לא הפיק לקח ולמד את החלטת בית המשפט המחוזי שנתנה "בפרשת דומא". מהתנהלות זו אין מנוס אלא ללמוד ששירות הביטחון הכללי רואה בהחלטות בית המשפט "המלצות" לא מחייבות".

נזכיר כי העצורים חשודים בשל תכנון עתידי לביצוע עבירת רכוש, שניים מהם פגשו עו"ד אתמול (ד') לראשונה לאחר שישה ימי מעצר. בפגישה דיווחו העצורים על הפרת זכויות קשה כלפיהם על ידי חוקרי השב"כ, ועורכי דינם, עו"ד חי הבר, עו"ד עדי קידר, עו"ד נתי רום, עו"ד אמיר ברכה ועו"ד אביחי חג'בי כולם מטעם ארגון חוננו, צפויים להגיש היום תלונות נגד חוקרי השב"כ בעניין.

מהשב"כ נמסר בתגובה: "העצורים בחקירות השב"כ מקבלים את מלוא הזכויות שלהם הם זכאים לפי החוק. הטענות הנשמעות מפי גורמים בעלי אינטרס, על מניעת זכויותיהם של הנחקרים בניגוד לדין, משוללות כל יסוד וכל תכליתן יצירת מצג שווא תקשורתי ודה לגיטמציה לפעילות השב"כ".

"חקירות השב"כ נעשות ע"פ הוראות החוק והפסיקה, ונתונות לפיקוח הדוק של פרקליטות המדינה ובתי המשפט בכל הערכאות, לרבות בית המשפט העליון. כך גם לגבי כלל המהלכים המבוצעים במסגרת הטיפול בפרשייה הנחקרת בימים אלה".

"שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול לסיכול טרור באשר הוא טרור, למען ביטחון המדינה. החקירה מצויה תחת צו איסור פרסום ואנו מנועים מלהתייחס לפי שעה לפרטים אודות התקדמותה והפעולות הננקטות במהלכה", לשון תגובת השב"כ.