שר העלייה והקליטה יואב גלנט (הליכוד) שוחח עם אילה חסון ב-103fm על אסון המעלית בתל אביב.

"אני רק יכול למסור בשמי ובשם כל מי שאני מכיר את החיבוק החם למשפחות". וגם התייחס למתיחות בין איראן לארצות הברית, "הפעולה האמריקנית נעשתה לאור אינטרסים אמריקניים ולשם הגנה על אזרחי ארצות הברית. התפקיד שלנו הוא לדאוג לביטחון ישראל. כשאני מנסה להסתכל על מה שקורה, אני מניח שכל אדם שעיניו בראשו באיראן מכיר את יחסי הכוחות ויודע מי זאת ארצות הברית".

בהמשך אף התייחס לדבריו מעוררי המחלוקת של הרב יצחק יוסף: "אלה דברים מקוממים". וגם לבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ראיתי את ההצפות בתל אביב ואת האירוע הטרגי של האסון במעלית וביקרתי אתמול את משפחתה של סתיו הררי ז"ל מתוך תחושה שטרגדיה שאני חייב לבוא לבקר את האנשים שפקדה אותם טרגדיה באמצע החיים. ראיתי איזו אישה צעירה נפלאה היא הייתה, שירתה כמש"קית נפגעים ובישרה את הבשורות הקשות ביותר למשפחות ופתאום זה קורה למשפחתה שלה. זה היה אירוע קורע לב מבחינתי ואני רק יכול למסור בשמי ובשם כל מי שאני מכיר את החיבוק החם למשפחות".

נעבור להתקפה האיראנית המוצגת בצורה שונה באיראן ובארה"ב כשאנחנו מבינים שלא היו נפגעים. זו התגובה האיראנית שציפינו לה? "הפעולה האמריקאית נעשתה לאור אינטרסים אמריקאים ולשם הגנה על אזרחי ארה"ב. אני לא יכול להרחיב מעבר לזה. התפקיד שלי הוא לדאוג לביטחון אזרחי ישראל. כשאני יוצא מהאירוע הזה ומנסה להסתכל על מה שקורה, אני מניח שכל אדם שבעיניו בראשו באיראן מכיר את הכוחות, יודע את ההיסטוריה ואיזה אמצעים עומדים לרשותה של ארצות הברית. אני מקווה שהם יעשו את החשבון והדבר הזה יפחית את החיכוכים בעתיד ולא להיפך".

אז תהיה התלהמות מילולית אך בשטח לא תהיה החמרה כי לא כדאי להעיר את האריה באמריקה משנתו? "אני חושב שהאמריקאים, כפי שאני מכיר אותם, לוקחים כל דבר ברצינות. כשמודדים את יחסי הכוחות, אנחנו צריכים להבין מי זאת ארה"ב. אני מניח שאיראן מבינה את זה".

אפילו חמינאי התגרה בטראמפ. אמריקה בשנת בחירות. אפילו בישראל כבר הספידו את הקשר בין ישראל לטראמפ. מה לדעתך הרגיז אותו כל כך? "אני לא פרשן אך כמי שכל חייו חובב היסטוריה מציע לכל אחד לפתוח את הספרים ולראות את ההתקפה על טוקיו בינואר 1945. שיסתכל על השתלשלות האירועים, על לוח הזמנים והעוצמה של ארה"ב. זה שמישהו משחק פינג פונג עם ארה"ב זה לא אומר שהיא משתתפת באותו המשחק". היא עדיין אימפריה מלאת עוצמה? "אני חושב שארצות הברית היא גוף שאין שני לו בעולם כיום. למזלנו אנחנו נמצאים בצד המתאים. בכל השכונה שמסביבנו יש לנו חבר אחד, שבמקרה הוא הילד הכי חזק בכיתה".

מאיימים על דובאי וחיפה. לא מספיק חיפה הפסידה עכשיו במשחק למכבי תל אביב. "ישראל זו לא אמריקה. אנחנו צריכים להבין כל יום שיש להיערך כנגד כל מי שרוצה להשמיד אותנו ולהפיק לקחים מההיסטוריה של העם שלנו. אין השלמה של חלק ניכר מהגורמים סביבנו על זכותה של מדינה יהודית ציונית להתקיים כאן. אנחנו צריכים יד אחת להושיט לשלום וביד שנייה להיות ערוכים להגנה. אין ברירה".

אתה שר העלייה והקליטה. מה דעתך על דברי הרב יוסף? "חשבתי שהדברים האלה מקוממים. מדינת ישראל קולטת אזרחים בכוח חוק השבות. חוק השבות קובע שגם אם אחד מבני הזוג היה יהודי אנחנו רוצים להשיבו לארץ. כל מי שחי במדינת ישראל היום הוא או עולה חדש או צאצא של עולה חדש. לפני קום המדינה היו פה 600 אלף איש והיום יש כאן 9 מיליון אזרחים. כדאי שהרב יתייחס בכבוד לעניין. מי שבנה את המדינה הזאת הם עולים חדשים מכל הגלויות, מפולין, מרוקו, רוסיה ועיראק".

התבטאת בנושא בשדות הלא תקשורתיים? "העברתי את המסרים שלי לאן שצריך. העניינים האלה מחדדים את השסע משרתים מפלגות מסוימות".

מה עמדתך בנוגע לחסינות ראש הממשלה מבחינה ערכית? צריך לקבל את חוות הדעת של אייל ינון? "מדינת ישראל היא מדינת חוק. את הכרעת הדין מקבלים בבית המשפט. אדם הוא זכאי כל עוד לא נקבע כשהוא אשם, בייחוד כשמדובר בראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא עתיר זכויות במדינה. קיימות לו זכויות בהתאם לחוק והוא רשאי לבקש חסינות אם הוא מחליט בכך". אתה איבדת תפקיד של רמטכ"ל בגלל חריגת בנייה.

"לא איבדתי בגלל זה. איבדתי כי מי שהיה אז רמטכ"ל כתב מסמך מזויף שיצר לי דמוניזציה במערכת. אני מציע לא לטעות בעניין הזה". אשכנזי כתב את המסמך? "בוודאי. המסמך הזה לא היה נכנס למערכת ללא אישור מפורט שלו. כל ההתחבאות מאחורי אנשים אחרים היא לא במקומה ומביא לכך שיש הליך של טיוח".