תפילת שחרית בברזיל
תפילת שחרית בברזילצילום: הרב חיים אמסלם

משפט אחד אותו מצטט הרב דוד סתיו במכתבו לראשון לציון, הרב יצחק יוסף, משפט המיוחס לרב יוסף, שולח אותנו לשיחת בירור ועדכון עם הרב חיים אמסלם, ראש תנועת 'עם שלם'.

במכתבו כותב הרב סתיו לרב יוסף: "לפני ימים אחדים נשאת דברים בכנס רבני שהתקיים בירושלים, ועסקת בדבריך בסוגיית גיורם של ילדים ומבוגרים שמוצאם יהודי הגם שהם אינם יהודים על פי ההלכה. במהלך דבריך, התייחסת ל"רב אחד" שלטענתך עוסק בגיורים במדינות שונות (על פי פרסומים שונים התכוונת בדבריך לרב חיים אמסלם) שלקח אתו "איזה אחד, רב עיר של שוהם" לברזיל שם גיירו השניים "בסרט נע" 400 בני אדם, בעיקר ילדים".

הרב סתיו אמנם מתכחש לעצם הטענה, אך על מהלך הגיור שככל הנראה הכעיס את הראשון לציון שוחחנו עם הרב אמסלם המבקש מספר פעמים בשנה בברזיל ומקרב קהילות שלמות ליהדות שלה, כך הוא קובע, הן היו שייכות בעבר.

על פעילותו בשנים האחרונות מול צאצאי האנוסים בברזיל, ולא רק בברזיל, מספר הרב אמסלם: "ראשית, לא מדובר בארבע מאות, אלא בהרבה יותר. מדובר בעשרות קהילות ולא בילדים אלא במבוגרים, גברים ונשים וילדיהם. מדובר בצאצאי מגורשי ספרד, זרע ישראל שיודעים בוודאות שהם צאצאי אנוסים, רוצים להתחבר ליהדות ושומרי מצוות בצורה המקסימאלית ביותר ומדובר במצווה שאין לה דורשים, משום שלא פונים אליהם למרות שאברבנל, רבנו בחיי ואחרים כתבו על כך, ובהרבה מקומות נרמז שלקראת הגאולה רבים יתחברו מחדש לעם היהודי ואנחנו צריכים לפנות אליהם ולעודד אותם. הם באים אלינו".

"אלה אנשים ראויים בכל קנה מידה. מגיע להם הגיור. הם נושאי שם משפחה יהודיים. הם יודעים שהם באים מיהודים. חלק לא צריכים גיור כי הם אם אחר אם יהודיה עד גירוש ספרד. יש להם שושלת משפחה כתובה ויש להם ספרים של האינקוויזיציה שבהם הם מראים לנו שהסבים או הסבתות נשרפו על קידוש ה'. הרב מרדכי אליהו כתב בזמנו שזה מצווה אדירה לעסוק בזה, ולא הסכים לקרוא לכך גיור אלא השבה ליהדות, כי זה עלבון להגיד עליהם שהם צריכים גיור".

ממשיך הרב אמסלם ומספר על הקרן העולמית 'זרע ישראל' שבנשיאותה עומד ז'ול טולדנו והיא זו שתומכת בפעולות הללו. "מדי כמה חודשים, אחרי קורס הכנה לגיור על ידי רב שלנו שנמצא שם, מתגבשת קבוצה ואנחנו שולחים בית דין לשם, שוהים שם ימים שלמים עד אחרי שמתברר לנו שהם עברו את המבחנים בהצלחה. מגיירים אותם, עושים להם חופה וקידושין והכל כדת וכהלכה המדויקת. כששלחתי את החוברת על מה שאני עושה למורי ורבי, הרב מאיר מאזוז הוא קרא לה "החוברת הנפלאה ששלחת לי". מדובר בתופעה אדירה".

על סדרי הגודל של התופעה אומר הרב אמסלם כי על פי אומדנים מסוימים יש כאלף קהילות בברזיל המתעניינות ביהדות. "הם לא צריכים טובות. הם לומדים דרך האינטרנט ומתחברים. חלקם עושים עליה, וברוך ה' יש כאן פעולה אדירה וחשובה וזו מצווה אדירה. בקונטרס 'נדחי ישראל יכנס' הבאתי את כל הציטוטים מהראשונים והאחרונים על כך. זו השליחות של חיי".

על עמדת הרב עובדיה יוסף בסוגיה זו משוכנע הרב אמסלם כי עמדה זו הייתה תומכת מאוד בפעילות. "בלי שום ספק. הרי על גויים גמורים הוא אמר שאם יש להם ידע סביר, רצון גדול וסיכוי שיקיימו מצוות צריך לקבל אותם. וכאן לא מדובר בסיכוי אלא בקהילות שומרי מצוות, מתפללים, מניחי תפילין, שומרי שבת וכשרות. מדובר בצאצאי יהודים. זה אחד הדברים הגדולים ביותר שצריך לעסוק בהם".

בדבריו מזכיר הרב אמסלם את ביקורו של הרב דוד הלוי בקולומביה שם נחשף לתופעה. "בכל דרום אמריקה יש צאצאי יהודים, שם האינקוויזציה רדפה אותם. הרב דוד הלוי הגיע לקולומביה ושם נפגש עם קבוצות שלמות. הוא כתב על כך מאמר בעיתון 'הצפה' ובו סיפר על הביקור וכתב שצריך להציל את אותם צאצאי אנוסים".

"כשאני שומע על משפחת בן דנן עם שושלת על גירוש ספרד ואני רואה שנפשו חשקה ביהדות אני אדחה אותו? מי אני שאדחה אותו?", שואל הרב אמסלם ומספר כי הגיע לברזיל בעקבות פניה שהגיעה אליו מהקהילות הברזילאיות עצמן. "לאור פרסום בתקשורת שאני עוסק בזהות יהודית הגיעו אליי נציגי עשר קהילות והשתוממתי מול התופעה הזו. הם יודעים תפילות בעל פה, הם שומרים בבתים סממנים יהודיים שנשמרו מדורי דורות".

"אני פועל במישור הזה בכל מקום שיפנו אליי. כעת אני מתחיל פעילות באיטליה, ממשיך בפורטוגל, אבל בעיקר בברזיל, שם הקהילה החלבית היא החזקה ביותר והקהילה הזו לא מקבלת גרים גם אם הרב יצחק יוסף עצמו יגייר אותם. גם גיורים של הרב עובדיה יוסף הם לא קיבלו והוא כתב להם על כך מכתב נזיפה. זה עניין שלהם. לכן באו אליי. הצעתי להם להקים קהילות משלהם. עם הקרן של מר טולדנו בנינו שם מקוואות, העברנו להם סידורים, ספרי תורה, תפילין וטליתות".

מוסיף הרב אמסלם ומספר: "מדובר בתהליך מרגש. בכל פעם הרבנים שצירפתי לעניין התרגשו עד דמעות. כל משפחה רוצה לספר את הסיפור שלה וכששומעים את הסיפור השלם של הסבתא ואת ההקפדה שלא לדרוך בכנסיה ואת המנהגים המיוחדים שלהם, כל גיור וגיור הוא מרגש. אין ספק שמדובר בצאצאי אנוסים שרוצים להתחבר ליהדות".

לנוכח הדברים שאלנו את הרב אמסלם מי יציב את הגבול בין המותר והאסור בין מי שיוכל לגייר קהילות בעולם לבין מי שלא יוכל לעשות זאת. הרב אמסלם משיב וקובע כי מי שיקבע את הגדרים והגבולות היא ההלכה עצמה. "יש את גדרי ההלכה. לא צריך להתבלבל. יש גדרי הגיור ידועים וברורים".

על מה שעובר על בני הקהילות כאשר הם מגיעים לארץ הוא מציין כי "אם הם רוצים שהרבנות תכיר בהם הם צריכים ללכת לרבנות, אבל מדובר בנשים עם כיסוי ראש וילדים עם ציציות. זה שהמדינה לא יודעת להתנהל מולם זו טרגדיה. חסרים אנשים עם שאר רוח גדול שיגידו שזה צו השעה, חסרים אנשים כמו הרב עובדיה יוסף והיחס שלו לגלות אתיופיה. היום כולם חושבים על מה יגידו עליי".

את דבריו חותם הרב אמסלם בהכרזה לפיה "כל המדבר סרה בגרי הצדק מברזיל עובר על מצוות עשה של ואהבתם את הגר, ובלי ספק ענוש ייענש מן השמים!".