אראל מרגלית בועידת ההייטק החרדייוסי צרויה

יו"ר ומייסד קרן JVP, אראל מרגלית, נאם היום (רביעי) בועידת ההייטק החרדי בירושלים 'ביזמקס' במלון וולדורף אסטוריה בירושלים.

"אנחנו יכולים ליצור 100,000 מקומות עבודה לחרדים בתחום ההייטק בשנים הקרובות, שזאת פרנסה ל500,000 איש", הצהיר מרגלית.

לדבריו, "מדינת ישראל תצטרך לקבוע יעד לאומי של הכשרת 100,000 עובדים חרדים לתעשיית ההייטק בעשור הקרוב, אחרת נמצא את משרות ההייטק שלנו באוקראינה, הודו ומדינות אחרות".

מרגלית, ממייסדי פורום ההייטק החרדי, שהוקם ב-2012, יחד עם איציק קרומבי מנכ"ל 'ביזמקס' ורחלי גנות מייסדת Rachip, הסביר את נחיצות העובדים החרדים בענף. "העמידה ביעד הזה חשובה משתי סיבות: הראשונה היא כדי שהאוכלוסייה החרדית תוכל לפרנס את עצמה בכבוד, ולהיות שותפה לקטר של כלכלת ישראל. הסיבה השניה היא המחסור העצום בעובדים בהייטק בישראל, בעיקר מתכנתים והנדסאים, שנאמד כיום על כ-15,000. אלה מקומות עבודה טובים במחקר ופיתוח שמופנים החוצה לאוקראינה ומדינות נוספות. התופעה הזו רק תלך ותגבר אם אוכלוסיות נוספות לא יכנסו לתעשיית ההייטק כמו האוכלוסייה החרדית".

"לנו בתעשיית ההייטק יותר משתלם לייצא את העבודות האלה לאוקראינה. אבל אנחנו לא רק אנשי עסקים, אנחנו גם ישראלים ציונים שאכפת לנו מהחברה הישראלית. אם החרדים לא ישולבו באופן מלא בהייטק, ישראל תאבד 100,000 מקומות עבודה לחו"ל עד 2030. מדינת ישראל צריכה להחליט אם היא רוצה את משרות ההייטק שלה בבני ברק או בקייב", הוסיף.

הוא התייחס למערכות הבחירות האחרונות ולזו הקרבה בהקשר לאוכלוסיה החרדית: "השיח הפוליטי הפוגעני כלפי החרדים חייב להיפסק. הפוליטיקאים שמדרבנים את השיח הזה חושבים רק על המנדטים שלהם, ופוגעים על הדרך באחדות ישראל ובכלכלת ישראל. הנסיון מלמד שכשהחרדים תחת מתקפה הם מסתגרים וכולנו מפסידים. ההייטק יכול לחבר את החברה החרדית לשדרה המרכזית של החברה הישראלית, מבלי לפגוע בדרך החיים שלהם. אנחנו בהייטק כבר מבינים את זה ואני מקווה שגם הפוליטיקאים יבינו את זה".

מרגלית מנה את הצעדים שעל הממשלה לנקוט כדי לעמוד ביעד ה-100,000 חרדים בהייטק בעשור הקרוב: "תעשיית ההייטק לא יכולה להיות לבד בסיפור הזה, כולם צריכים להתגייס יחד: ממשלה, תעשייה והחברה החרדית. ישנם צעדים מידיים שהממשלה צריכה לעשות כדי לעמוד ביעד של 100,000 עובדים חרדים בהייטק עד 2030: יצירת מסלולי הכשרה מהירות ואינטנסיביות לחרדים בהייטק, לפי המודל של ממר"ם בצה"ל. חיזוק המוסדות להשכלה גבוהה שמציעות מסלולי לימוד טכנולוגיים חרדיים. חיזוק והרחבה של החממות החרדיות במימון של 75% מהרשות לחדשנות. קביעת נוהל חדש של השתתפות בתעסוקת עובד חרדי חדש בהייטק בין 5,000-7,000 ש"ח בחודש – בלי מגבלות וביורוקרטיה שמקשה על החברות לממש את התמריץ הכנת תוכנית כלכלית ממוקדת לאזורים חרדים לטובת חיזוק השילוב בהייטק שתתכלל את המוסדות האקדמיים, מקומות העבודה ויצירת ה-ecosystem הדרוש לסביבת הייטק מותאם לחרדים".