ד"ר עדו נתניהו
ד"ר עדו נתניהוצילום: Noam Moskowitz/Flash90

ד"ר עדו נתניהו, רופא ומחזאי ואחיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף בחריפות את מערכת המשפט ואת מחנה השמאל: "אין כאן שום שחיתות או שום דבר פלילי, הכל דברי הבל".

"כל הרדיפה המשפטית כביכול גורמת לכזו התמרמרות וכעס שאתה לא יכול לצאת ולדבר על זה. הדבר הזה מופרך מיסודו. כדי להוכיח שהוא מושחת טוענים שהוא קיבל שוחד. כי שוחד נשמע נורא בעיני הציבור וגורם לו להיראות אדם מושחת. שוחד זה כשמישהו קיבל כסף אבל מה לעשות שהוא לא קיבל כסף? אם יש פוליטיקאי שקיבל הכשר מלה"ב 433 שהוא לא קיבל כסף כשוחד הוא נתניהו כי הפכו כל אבן ולמרות שניסו לא הצליחו".

כבר שלוש שנים שאנחנו דנים סביב הנושא הזה והדעה שלי דומה לשלך. אנו סבורים שהחקירה כוונה אל הקלפי ולא אל ראש הממשלה. אתה סבור שיש כאן הפיכה משפטית? מה מנסים להשיג כאן בתוך האווירה הציבורית?

"אני לא יודע מה מניע את הפרקליטים ואת היועץ המשפטי לממשלה וזה ממש לא מעניין אותי. מבחינה אובייקטיבית אין פה תום לב. הם עושים מעשה שלא יעשה, לוקחים את החוק לידיהם ומעצבים אותו כגוש חימר על פי ראייתם הייחודית. זה מעשה שלא יעשה. בעולם המערבי אין דבר כזה שסיקור אוהד הוא שוחד. לא היה עד היום דבר כזה. בוודאי שלא מדינת ישראל. אתה לא יכול לנצח במצב בו לוקחים את השער ומזיזים אותו כדי שהכדור יהיה בפנים. ככה תמיד יהיה גול. אהרון ברק מפרש את החוק על פי מה שהוא חושב לנכון, יש חברי כנסת שהצביעו עבור החוק הזה והתכוונו שעיתונות טובה תחשב בשוחד? אין סיכוי שזו הייתה כוונת החוק ולכן הם עושים מבחינה אובייקטיבית הוא פסול".

אתה מסכים לאמירה שיש כאן שימוש פוליטי בחקירה פלילית?

"אין ספק שהם נכנסים פה לפוליטיקה ומשלמים על כך מחיר. כשאתה נכנס לפוליטיקה מתחילים להסתכל עליך כפוליטיקאי. לא ייתכן שיסתכלו על זה אחרת. האדם הפשוט הוא לא מטומטם. הוא מבין שלוקחים כאן חוק ומפרשים אותו כראות עיניהם. מתחת לפני השטח יש להם את המוטיבציה שלהם כשרובם הגדול הם תומכי שמאל".

אומרים שאין עשן בלי אש. אולי סיקור אוהד זה לא שוחד אבל יש גם סיגרים ושמפניות. משהו שם קרה.

"הכל בטל בשישים לעומת שוחד. הם היו חייבים להכניס את גזרת השוחד. אפילו בכירי הפרשנים שלנו, שמגדירים את עצמם ככאלה, לדעתי הם חסרי ערך ואנשים שטחיים ששוגים כל הזמן. כתמלילנים צריך להוריד להם את הכובע. אין כאן שום שחיתות ושום דבר פלילי – הכל דברי הבל".

יש תחושה של חוסר אונים אל מול המערכת. אנחנו רואים מה עומד לקרות בוועדת החסינות בכנסת.

"הם נלחמים. אני לא יודע מה עוד לעשות מאשר להילחם בעבודה כמו שאתם עושים. יש כאן תופעה של מפלגה, שהיא הגדולה ביותר במדינת ישראל, שלא אומרת שום דבר. הדבר היחידי שהיא אומרת הוא 'רק לא ביבי'. יש מצבים מיוחדים בהיסטוריה העולמית בהם התאגדו להפיל ראש ממשלה. זה קורה במצבי חירום ומלחמות. במקרה של נתניהו? איפה הוא שגה? איזה הערכות היו לא נכונות? הוא הצליח בכל תחום, גם בביטחון, גם בכלכלה וגם במדיניות. אז טוענים שהוא מושחת. איזה מושחת ואיזה בטיח? הדברים האלה במקרה הטוב היא התנהגות לא נאותה. זה לא עניין פלילי. נראה בסוף מה השופטים יגידו".

מתנגדיו של רה"מ אומרים שהוא משחית ומפלג את ישראל.

"אז שיקראו לאנשים לא לבחור בו. מה אתם מכניסים סעיפים פליליים".

היו הצעות לחנינה, הוא ילחם עד הסוף? אנחנו כבר רואים את הכוח של המערכת. זה נראה שכל הדלתות נסגרות והוא נלחם עם הראש בקיר.

"הדלתות נסגרות כי העיתונות ברובה עומדת מאחורי המהלכים האלה. כל המהלכים הללו לא היו מתאפשרים אלמלא הייתה כאן עיתונות ראויה והגונה. הוא לא יכול לעשות את המלחמה הזאת לבד. למזלנו יש היום אינטרנט ורשתות חבריות. זה משפיע על אנשים. המלחמה היא לא על נתניהו, הוא מייצג את מי שהביס את השמאל פעם אחר פעם והם לא יכולים לסבול את זה עוד. יש כאן אולי קנאה אישית. זה תלוי גם במה שהתקשורת הימנית בישראל תעשה".

זה נמשך כבר 20 שנה, מאז הניצחון ב-1996 אנחנו עוברים סבבים שכאלה.

"אין לי מושג איך הוא החזיק 20 שנה נגד התקשורת".

מהיכרותי זה יכולת כמעט על טבעית. מה הסיפור פה? השנאה לנתניהו היא כמעט דמונית.

"השנאה היא כי הוא הצליח. קח לדוגמא את השנאה לז'בוטינסקי בזמנו, את הדברים שאמרו עליו. קח את רצח ארלוזרוב. הם ניצחו בבחירות להסתדרות הציונית בזכות התעמולה הזאת. השמאל משתמש בתעמולה ולא בוחן בשום אמצעים. אני זוכר שהיה שער נגד אריאל שרון שכתבו שהוא מתנחל נוטף דם. ביבי כבר בשטח המון זמן והשנאה אליו הולכת וגוברת".

יש ממש איבה אישית. אתה נתקל בזה כשאנשים פוגשים בך?

"יש מבטי עוינות. אני כן רואה אנשים שניגשים אליי ומחזקים את ידיו של ראש הממשלה בחום עצום. אך אני גר בירושלים ולא בתל אביב".

מאיפה היכולת לעמוד בזה? למה לא לעזוב הכל, לקבל את החנינה ולהיות המרצה המבוקש בעולם?

"אילו הוא רצה לעשות כסף הוא היה מיליונר כבד מאוד. זה לא מה שמעניין אותו. הוא החליט להקדיש את חייו עבור המדינה. הוא הצליח בזה במידה רבה מאוד. אפילו השמאל מכיר בכך. מה שמניע אותו זה הרצון להתמודד מול האתגרים ולמצב את ישראל כך שלא יהיה סיכוי שתחוסל. אנחנו עומדים בפני מהלכים כבדי משקל ואין ספק שזה הזמן שהוא צריך להמשיך לכהן כראש הממשלה".

מה הוא צריך לעשות לפי דעתך?

"תאמיני לי שהוא יותר מוכשר ממני. זו לא פעם ראשונה שמנסים להפיל ראש מדינה ואיש ציבור באמצעים פסולים אני מקווה שיש כאן מספיק יושר והגינות כדי לאפשר לו לפעול כראש ממשלה בצורה נינוחה יותר. אני מקווה שהוא ימשיך לתפקד כראש ממשלה בזמנים האלה".

אנחנו מרגישים שצריך להוריד את הכפפות. שמתנהל מסע לא הגון וראש הממשלה נשאר ג'נטלמן. אולי צריך לנקוט בטקטיקה אחרת. להיות יותר טראמפ ופחות לשמור על ממלכתיות.

"אצלנו לפרקליטות יש כוח אדיר שאין לשום פרקליטות במדינה אחרת. לכן המאבק הוא עוד יותר קשה. אני חושב נתניהו מאוד נזהר ושומר על הממלכתיות. זה לא עניין של אופי, הוא לא רוצה להרוס את מה שנבנה כאן. המזג שלו מאוד לוחמני אך יש לו גם יכולת לשליטה שקשורה למה שבעיניו ראוי ונכון. הוא עושה מה שהוא מבין. מה שהעיתונות ומה שאתם עושים זה הדבר הכי חשוב. לחשוף את השקר, את העיוות והאפליה. אנשים קולטים את זה".

הצליחו לגרום למצב שאנשים טובים מדירים את עצמם מהפוליטיקה ויעדיפו ללכת לפרקליטות. אנשים מוכשרים מפחדים ללכת לשם.

"מי שאין לו אומץ כנראה שהוא באמת לא מתאים לפוליטיקה. הפוליטיקה דורשת אנשים עם אומץ. זו תכונה מובילה בפוליטיקה".