להיות גבר זה רע. מרגלים לא רגילים
להיות גבר זה רע. מרגלים לא רגיליםצילום: באדיבות א.ד מטלון ופורום פילם

בחוץ גשום, גני השעשועים והפארקים רטובים, והילדים כבר משתגעים בבית. האולפנים הגדולים מודעים לכך ומפציצים בלהיטים בזה אחר זה. אחרי 'פרוזן 2' שחרך את הקופות, הגיע תורו של 'מרגלים לא רגילים', או, אם תרצו, הלהיט התורן שיחמם לכם את החורף. הכול עניין של מיתוג.

אולפני פוקס המאה ה-20 (חברת בת של דיסני) בישלו לילדיכם סרט קליל ומשעשע, וכדי להגביר את הבאזז גם השתמשו בקולם של וויל סמית' וטום הולנד לדמויות הראשיות. בישראל ספק כמה זה יעזור, מכיוון שרבים בוודאי יבחרו לצפות בגרסה המדובבת, כפי שהעדיפו צמד מבקרי הבית יהודה ויונתן - בני חמש ועשר בהתאמה - שהצטרפו לצפייה.

עלילת הסרט פשוטה למדי, ונמצאת במקום מרכזי בשדרת סרטי הקאלט של הריגול. ג'יימס בונד פינת ג'וני אינגליש, רק בגרסה המצוירת. יש נבל מרושע, יש גיבור מגניב עם חבר חנון וגמלוני, ויש הומור. הרבה הומור. פרצי צחוק מילאו את האולם הקטן יחסית (בכל זאת, קולנוע בנהריה) לא מעט פעמים במהלך הסרט, וסקירה זריזה של האולם גילתה שלא רק הילדים הם אלו שצוחקים. יהודה (5) ניסח את זה היטב "זה היה כיף כי זה מצחיק, ובמיוחד כשהאיש הפך ליונה". אני יודע מה אתם חושבים, אבל לא, זה לא ספוילר אם זה מופיע בטריילר.

'מרגלים לא רגילים' מכיל את כל מה שאפשר לצפות לו מסרט ילדים מצויר. קצת אקשן ויריות, קצת אנשים שמשנים צורה, קצת חיות מדברות. בקיצור, קצת מהכול. אתם יודעים, החומר הרגיל. הסרט לא שונה מהותית מסרטי ילדים אחרים שהוליווד מייצרת לאחרונה, וגם המסר שלו לא שונה מהותית. סליחה, אמרתי מסר? התכוונתי מסרים, ברבים. נדמה כמעט כאילו התסריטאי ישב עם דף מסרים ביד וניסה להכניס כמה שיותר מהם.

הרצון להעביר מסרים שונים נובע מכוונה טובה, הבעיה מתחילה כשהילדים מקבלים גם מסרים שהם לא מודעים אליהם. כששאלתי את יונתן (10) אילו ערכים הסרט ניסה להעביר, הוא הצליח למצוא שלושה: אמונה עצמית, חברות ושאי אפשר לפתור דברים בעזרת אלימות ("כשנלחמים באש עם אש – כולנו נשרפים"). על הערכים שהוא ציין קיימת הסכמה שהם טובים, אבל היו שם גם לא מעט מסרים שהוא החמיץ, מסרים שאני לא בטוח שנסכים עם כולם.

למשל, "להיות מוזר ושונה זה טוב" זו כבר מוסכמה בהוליווד, ואפשר לקבל אותה או לא, אבל כשהדמות הראשית מכריזה ש"אין טובים ורעים בכלל – כולנו בני אדם" זה כבר עיוות של המציאות וההיסטוריה. נקודה נוספת שאיננה מדוברת בסרט אבל ללא ספק תחלחל לראשם של הילדים היא עניין המגדר. הרשע והסוכן המטומטם והנפוח הם זכרים, הסוכנת הטובה וראש הסוכנות הן נקבות. זה כמעט לא מורגש, אבל מעביר את המסר. אה, וכשהסוכן הנפוח נהפך ליונה ועובר תהליך פנימי, הוא עושה את זה בתור יונה נקבה כמובן, ואז הוא שותה שיקוי וחוזר להיות מטומטם. סליחה, גבר.

אבל אחרי כל המסרים והרעיונות, 'מרגלים לא רגילים' הוא סרט אנימציה מזן נדיר. כשממתינים לסרט נאלצים לצפות בלא מעט טריילרים לסרטים אחרים, ו'מרגלים' בבירור עולה על כולם. העלילה המושקעת שכמוה אנחנו לא רגילים לראות בסרטי ילדים, הדמויות החמודות שמציגות סיפור חיים שעובר דרך כתמי הצבע, ההומור המדבק, וכמובן - האנימציה. אנימציה ברמה גבוהה (אחרי הכול, מדובר ביוצרים של 'עידן הקרח') שמציגה עולם רווי אקשן ופעלולים בצורה מעוררת השתאות. כל אלו מבטיחים לילדיכם 101 דקות חמימות של הנאה ובילוי גם בשיא החורף.