גלעד אך
גלעד אךצילום: אפרים מן

מזה כ-15 שנים חיילי צה"ל ביהודה ושומרון נאלצים להתמודד עם מציאות הזויה: מדי יום שישי עשרות ולעיתים אף מאות פלשתינים תוקפים אותם באבנים ובקבוקי תבערה בארבעה מוקדים קבועים ובשעה קבועה, כאשר מנגד לחיילים ניתנת הנחיה לא להגיב בעוצמה, "להכיל" את האירועים ולתת לפורעים "להוציא קיטור" בשם חופש הביטוי והמחאה, כדי "לא לגרום לנו נזק בינלאומי".

פעילי ארגון 'עד כאן' שהשתתפו באירועים אלו כשתולים, שמו לב לעובדה מוזרה: הפלשתינים שמשתתפים באירועים מתחלפים מדי תקופה, אבל מי שמגיע בדבקות במשך שנים הם דווקא אנרכיסטים ישראלים. הם אלו שיוזמים את ההתפרעויות, ואף תועדו כשהם מתדרכים את הפורעים לפני ההתפרעויות ומשלמים להם לאחריהן. המטרה שלהם ברורה: לעורר ברחבי העולם שנאה למדינת ישראל ולצה"ל, ובכך להביא לדה לגיטימציה שתפעיל לחץ מדיני. השיטה פשוטה ואפילו פרימיטיבית: זורקים אבנים על חיילים - לא מצלמים, החיילים מגיבים - כן מצלמים, אם הצלחנו לקלוט בעדשה חייל רודף אחרי נער פלשתיני – מצוין. השלב הבא בתהליך: מפיצים את הסרטונים הערוכים בעולם באמצעות מערכת יחצנות משומנת, תחת הכותרת "הקלגס היהודי תוקף את הילד הפלשתיני". אם במהלך המשחק ההזוי הזה ייפצעו חיילים או אפילו פלשתינים - לא נורא, הם "קורבנות המאבק הקדוש במדינת ישראל".

באופן בלתי סביר כלל זוכים האנרכיסטים הישראלים שמובילים את ההתפרעויות ליחס סלחני ביותר של רשויות האכיפה ואף לחסינות, למרות עשרות תלונות במשטרה ובפרקליטות שהוגשו נגדם על ידי חיילים ואזרחים. עד היום לא בוצע שום מהלך שיוציא אותם מהמשחק. במדינת ישראל של שנת 2020, כל אזרח רגיל שתוקף שוטר מטופל ביד קשה. אפילו אם רק תשתמע מדבריך הסתה לפגיעה לא תוכל לחמוק מכתב אישום, ראו מקרה הרב אליצור. אך כנראה שאם אתה שייך למילייה תקשורתי מצד מאוד מסוים, זה ייחשב לך כחלק מחופש הביטוי ותוכל להמשיך ולתקוף במשך שנים על גבם של חיילי צה"ל.

השבוע נעצר מנהיג האנרכיסטים יונתן פולק, לאחר קובלנה פלילית שהגיש ארגון 'עד כאן' נגדו ונגד חבריו, תוך שהוא קורא מעל גבי עיתון 'הארץ' ליהודים "להצטרף לילדי בקבוקי התבערה" (על חיילים כמובן) ומכריז שאינו מכיר במערכת המשפט הישראלית.

המעצר הזה מעלה ניצוץ קטן של תקווה ומעיד על שינוי מגמה ברשויות האכיפה. פעילות שמראה משילות בהחלטה לטפל גם בגורמים שעד היום המשטרה חששה לטפל בהם. ייתכן שאנו עדים לתפנית שבה נראה את ממשלת ישראל מעורבת בתחומים שבהם עם ישראל משווע למעט יותר משילות וגיבוי למי שעומדים בחזית בשביל כולנו.

הכותב הוא מנכ"ל ארגון 'עד כאן'