"ישראל הופכת למעצמת גז". השר שטייניץ
"ישראל הופכת למעצמת גז". השר שטייניץצילום: דוברות משרד האנרגיה

שר האנרגיה יובל שטייניץ היה אחד האנשים המושמצים ביותר בשנים האחרונות בהקשר למתווה הגז. אבל השבוע, רגע אחרי הנישוב השני של אסדת לוויתן, הוא מבחינתו מביט לאחור ויכול לומר שהמהלכים שעשה, מתוך אמונה שלמה בדרך הזאת, נשאו את הפירות המצופים.

"חוללנו כאן מהפך היסטורי", אומר השר שטייניץ בריאיון ל'בשבע'. "לפני ארבע שנים כשנכנסתי לתפקיד אמרו שאין סיכוי לפתח את לוויתן ושמתווה הגז ייכשל. כשהיה בג"ץ נגד מתווה הגז ודיברתי בבית המשפט העליון בפני השופטים על האפשרות שאולי גם נייצא גז למצרים וירדן, טענו שאני מוליך שולל את בית המשפט כי אין מצב שמצרים וירדן ירכשו גז טבעי מישראל".

המציאות טפחה על פני המעריכים והמבקרים.

"היום אנחנו ארבע שנים אחר כך. מתווה הגז הוא הצלחה אדירה, ויותר מוצלח מכל מה שחשבנו. לוויתן פותח על פי כל לוחות הזמנים ואפילו הקדים אותם. כריש-תנין נמכר, והחלה תחרות בין לוויתן, תמר וכריש-תנין. המחירים של הגז לא רק שלא עלו, אלא שבחוזים שנחתמו בשנה האחרונה הם ירדו בכ-35 אחוזים מהמחירים שהיו לפני כארבע שנים. אזרחי ישראל כבר נהנים מהורדת מחיר החשמל. ב-25 השנים הקרובות נהנה מהכנסות של יותר מ-100 מיליארד דולר למדינת ישראל. מצרים וירדן קונות כמויות גדולות של גז ישראלי. אירופה ומדינות האיחוד חותמות איתנו הסכם להקמה עתידית של צינור הגז ישראל-אירופה".

מה מבחינתך ההישג הגדול בכל המתווה?

"העובדה שבזכות הגז אנחנו מחליפים בתחנות הכוח את הפחם, שמזהם והורג אנשים כל שנה בישראל. בתוך ארבע שנים מהיום אנחנו סוגרים את התחנות הפחמיות בחדרה ובאשקלון ומחליפים את כל הדלקים המזהמים במדינה בגז טבעי ואנרגיות מתחדשות, ועד 2025 נוריד משמעותית את זיהום האוויר בישראל. זאת אומרת שבעניין זיהום האוויר תשעה מיליון אזרחי ישראל ירוויחו, כי כולנו נושמים כבר עכשיו אוויר פחות מזוהם ואנחנו, בנינו ונכדינו נזכה לאיכות חיים גבוהה יותר".

פאניקה מיותרת

לאורך כל הדרך התמודד שטייניץ עם ביקורות קשות ומחאות. אפילו בישורת האחרונה התעוררה המחאה כלפי הליך הנישוב של אסדת לוויתן.

"הטענות על הנישוב התבררו כדומות למה שנאמר על מתווה הגז וההסתה נגדו. הרי נגד המתווה טענו שהוא משרת את המונופול, בזמן שהוא פירק את המונופול. זו אותה הסתה פרועה, עתירת קונספירציות. הרי לא באמת הייתה סכנה בנישוב ולא נרשמה עלייה מינורית אפילו ברמת הזיהום. בזמן הנישוב, והיו כבר שניים כאלה, האוויר בתל אביב, ברמת גן ובירושלים היה יותר מזוהם מאשר בחוף דור".

"כל הפאניקה של אנשים שהבהילו את הילדים והשכנים שלהם ואמרו שמדובר באסון נורא ושהממשלה מרעילה אותם, אלו תאוריות קונספירציה של חוגים סהרוריים והזויים בשמאל. האמת מאוד פשוטה. אנשים בזיכרון יעקב ובקיבוצים בסביבה התלוננו על האסדה שנמצאת 15-10 קילומטרים בעומק הים. כל תחנת דלק בזיכרון יעקב או בכבישים ליד אחד מקיבוצי הסביבה מזהמת את האוויר יותר מהאסדה הזאת. זה כל כך אבסורדי שקשה להאמין. הלוואי שהאוויר בכל רחבי ישראל, בגוש דן, בירושלים, בחיפה ובאשדוד, יהיה כמו האוויר בחוף דור ובזיכרון יעקב אחרי הפעלת האסדה".

לפני כמה שנים קרא שטייניץ למבקריו בנושא הגז "לבקש סליחה ביום הכיפורים", אבל כנראה הוא לא באמת ציפה להתנצלות. יש בליבו לא מעט תרעומת על יחס התקשורת. "היום גם הם כבר מבינים שמתווה הגז הוא הצלחה עולמית. רק השבוע צלצל אליי שר האנרגיה האמריקני החדש לברך על הצלחת המתווה, על פיתוח לוויתן בפרק זמן מהיר ועל כך שישראל הופכת ליצואנית גז. הסיפור הזה נחשב להצלחה בעולם כולו.

"הרי מה לא אמרו? כשהתגלה שדה גז במצרים אני זוכר את שלי יחימוביץ' יחד עם לא מעט עיתונאים צוהלים ואומרים ש'הנה החלומות של שטייניץ למכור גז למצרים הופרכו, כי עכשיו הם לא צריכים אותנו'. אמרו שהמונופול לא יתפרק, שסתם כתוב שתשובה ימכור את מאגר כריש-תנין, אבל אין שום סנקציות שיכריחו אותו לעשות זאת. אמרו שלא יפתחו את מאגר לוויתן".

ומה אומרים אותם מבקרים היום?

"עכשיו כשמפתחים את לוויתן והמונופול מתחיל להתפרק, הם אומרים 'לא היה צריך לפתח את לוויתן ואפשר היה להישאר עם תמר'. רק לפני שלוש שנים האשימו אותי שהמתווה ייכשל ונישאר עם מונופול, ועכשיו כשהוא מצליח ויש תחרות אומרים 'חבל שלא נשארנו רק עם המונופול'. אין גבול לצביעות. טענו שהמתווה יגרום לעליית מחירי הגז ויגיע מ-5.5 דולרים ל-8 ויותר. בינתיים מחיר הגז ירד כבר לאזור ה-4 דולר. אז למה לא מתנצלים? אני מבין שהעיתונאים לא מחויבים בדין וחשבון לאף אחד, אבל אין מינימום של אתיקה לבוא ולהודות טעינו?".

שטייניץ מביט קדימה ורואה את צינור הגז מישראל לאירופה כמטרה הגדולה הבאה של שוק האנרגיה. "חתמנו על הסכם היסטורי עם יוון וקפריסין, ובחודשים הקרובים נחתום גם עם איטליה, וכל זאת בגיבוי האיחוד האירופי שהגדיר את הפרויקט כ'בעל עניין משותף'. יש לזה חשיבות עצומה גם ביחסים עם אירופה".

נתניהו ינצח

לשטייניץ יש עמדות ברורות וחד משמעיות לגבי הסערות הפוליטיות שיו"ר מפלגתו בנימין נתניהו הוא אחד המחוללים שלהן. לדעתו, גם הממשלה הבאה תהיה בראשות נתניהו. "הרי למה אין ממשלה? בגלל ההחרמה הטיפשית והאנטי-דמוקרטית של כחול לבן את נתניהו. הם יכולים להגיד שהם לא חושבים שנכון שנתניהו יהיה ראש ממשלה. אבל צריך להבין שלא הם מחליטים, אלא העם. ציבור מתפקדי הליכוד החליט בעבר, וגם לאחרונה, שנתניהו הוא המועמד לראשות הממשלה, וחצי מאזרחי המדינה תמכו בנתניהו – או ישירות דרך הליכוד או בעקיפין דרך מפלגות בגוש הימין. כחול לבן בעצם אומרים שהם לא מכבדים את הכרעת העם. כחול לבן חושבים שהם מעל הדמוקרטיה ואם דעתם לא התקבלה צריך ללכת לעוד מערכת בחירות. זו התנהגות אנטי דמוקרטית".

נראה שאין מנוס מהפתרון של ממשלת אחדות, כי אין הכרעה ברורה כבר בשתי מערכות בחירות שונות.

"אני די משוכנע שאחרי הבחירות הבאות, אם נתניהו והימין יזכו במחצית מקולות העם – ואני מקווה שביותר – או שתהיה ממשלת ימין או שיהיה תיקו ותהיה ממשלה בראשות נתניהו".

סוגיית בקשת החסינות של נתניהו מסעירה את הכנסת. במפלגה שלך טוענים שדיון בחסינות לפני הבחירות אינו לגיטימי.

"זו פארסה לקדם עכשיו דיונים בכנסת, גם אם טכנית זה אולי אפשרי. ראשית, אין לזה תקדים. אני לא זוכר מצב שכנסת שהתפזרה והולכת לבחירות, מקימה ועדה חדשה חודשיים לפני יום הבוחר. אז יאמרו לי שנתניהו ביקש רק עכשיו חסינות. אבל חיים כץ ביקש חסינות לפני חודשים, וכל עוד זה היה קשור רק אליו איש לא הזדרז להקים ועדה ואמרו שאפשר לחכות לכנסת הבאה. אז למה כשמדובר בנתניהו מתעקשים לעשות הכול עכשיו? בנוסף לכך, אני מעריך שגם אם תוסר החסינות זה לא יעמוד במבחן בית המשפט העליון, כי ברגע שמודיעים מראש איך הנציגים יצביעו בוועדה, בית המשפט העליון כבר פסל בעבר הסרת חסינות ואמר שהנציגים בוועדה הצביעו באופן אוטומטי ולא הקשיבו לעורכי הדין של חבר הכנסת לפני שיגבשו עמדה.

"ברור שזה משחק והשיקול אינו ענייני אלא ניסיון לפגוע בנתניהו ובימין בבחירות. גם מבחינת הגינות בסיסית היה נכון להשאיר את זה לכנסת הבאה. כעת זו פשוט פארסה. הם מעוניינים בתהליך הזה כדי לקדם את האג'נדה היחידה שיש להם – רק לא ביבי".

חבריך למפלגה משתמשים בביטויים חריפים מאוד נגד מערכת המשפט. מדברים אפילו על הפיכה.

"אני לא משתמש במונחים הקשים הללו ואני לא מטיל ספק ביועץ המשפטי לממשלה ובבכירי הפרקליטות. אין לי סיבה להטיל ספק ביושרם. אני כן חושב שלנתניהו יש על פניו טענות חזקות בכל הקשור לאכיפה בררנית בממשק שבין הפוליטיקה לתקשורת".

במבט קדימה, אם וכאשר, היית רוצה להשתדרג למשרד אחר או להמשיך ולפעול במסגרת משרד האנרגיה?

"זה לא סוד שהחלום שלי הוא להיות שר החוץ. אבל אני אצטט את שר האנרגיה היווני שאמר: 'אם שר האנרגיה שטייניץ יישאר בתפקידו – בשנים הקרובות צינור הגז ישראל-אירופה יקום באופן חד משמעי. אם לא, אז יש לזה סיכוי טוב והדברים לא בטוחים'. בוודאי שאם לא יתאפשר לי להיות שר חוץ ויוצע לי להמשיך עוד כמה שנים במשרד האנרגיה כדי להשלים את המהפיכה העצומה הזאת – אקבל את ההצעה".