אנדז'יי דודא
אנדז'יי דודאצילום: רויטרס

בפגישה לכבוד השנה האזרחית החדשה, אמר נשיא פולין אנדז'יי דודא לראשי הקהילה היהודית בפולין כי נדהם מהסירוב לבקשתו לנאום בטקס יום השואה הבינלאומי שיקיים מוזיאון "יד ושם" בעוד כשבועיים לציון 75 שנים לשחרור מחנה אושוויץ-בירקנאו.

כזכור, דודא הודיע כי יחרים את הטקס בעקבות הסירוב לאפשר לו לנאום לאחר נאומו של הנשיא פוטין בטקס.

"נדהמתי ללמוד שאני לא אדבר באירוע המרכזי לציון יום השואה הבינלאומי בישראל" אמר דודא למשלחת ראשי הקהילה היהודית בפולין, שכללה בין היתר את הרב הראשי מיכאל שודריך, שגריר ישראל בפולין אלכסנדר בן צבי, והשגריר והח"כ לשעבר שבח וייס.

דודא גם קרא לנציגים מכל העולם לקחת חלק בטקס יום השואה שיתקיים במוזיאון אושוויץ-בירקנאו ביום השואה הבינלאומי בתאריך 27 בינואר.

"בפולין, היום אדמתנו אבל אז אדמה כבושה על ידי הנאצים, מפוזר אפר הקורבנות. לא אסתיר כי כנשיא הרפובליקה הפולנית, קיוויתי כי יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, יהפוך לאירוע שיאסוף את כולם באנדרטה הסמלית במיוחד, במקום הסמלי הזה, ברגעים הסמליים האלו" אמר דודא.

הוא הוסיף גם, "כידוע לכם, קר שם מאוד בתקופה הזו. יש לכך מימד מדהים. זה גורם לך לחשוב שהאנשים האלו גרו שם שנים ללא חימום, כאשר הם לבושים רק במדי פסים דקים, ולעיתים קרובות הלכו יחפים בשלג. זה היה גורלה של הקהילה היהודית הגדולה באירופה, וגורלם של שלושה מיליון יהודים פולנים שנרצחו במהלך השואה".