​​​​​​​נמצא כפיל מוזיקלי דתי לאהוד בנאי

המשל של יונה הנביא והנמשלים השונים, פסגתו של יונתן שחר ושיר הביכורים של יהודה אדרי. טור מוזיקה.

עוזיאל סבתו , י"ב בטבת תש"פ

אהוד בנאי
אהוד בנאי
צילום: פלאש 90

חדשיר | בורח | יונתן שחר

חסיד הברסלב, יונתן שחר, עם חדשיר אחרון, אחרי סדרת שירים שראו אור בשנתיים האחרונות, לקראת אלבום בכורה.

השיר מציג את סיפורו של יונה הנביא כמשל שנמשליו מסתעפים לפרשנויות שונות, ישירות וכואבות. מילותיו הדוקרות של שחר מספרות סיפור במבט-על ובפזמון עוברות לדיבור ישיר אל יונה ואל המאזין, כאשר המסר - 'ממה אתה בורח', מזכיר כי בסופו של דבר הבריחה היא דימיון, והאמת – אתה מנסה לברוח מעצמך, אך הדבר בלתי אפשרי. אגב, מזכיר מאוד משפטים בולטים מהלהיט הראשון של חנן בן ארי - 'ממך על אליי'.

העיבוד ערבי, ים תיכוני, רוקיסטי ובעיקר ישראלי ומרתק. אפשר לשמוע בבירור את קולו ואת סגנונו של אהוד בנאי, מדבר ושר בצורה האופיינית לו, מגרונו של שחר, לצד צלילי קאנון דרמטיים ומשיחות קשת יפהפיות, מעשי ידי הכנר מיקי בן עטר (כנרם של ליאור נרקיס ורבים אחרים בתעשייה הים תיכונית).

הלחן, המילים, העיבוד, הביצוע – מדובר ביצירה מושלמת שמכוונת אל אזניים ישראליות בדיוק רב, אלא שלמורת ליבי, זוהי היצירה היחידה בסגנון זה, מבין שיריו של שחר המופיעים בערוץ היוטיוב שלו, ואינם עומדים ברף המוזיקלי והחד של 'בורח', כאילו מדובר באומן אחר ובהפקה אחרת.

אבל לא בשירים אחרים עסקינן, ב'בורח' מגיע שחר, ככל הנראה, אל פסגתו היצירתית עד כה, פסגה שמומלץ לראשי כל עם ישראל להרים מבטם אליה:

חדשיר | רצון | יהודה אדרי

יש שירים שמראש לא מכוונים לא לכבוש את גלגל"צ ולא להגיע אל מפיקים בינלאומיים, אלא מבטאים בעיקר כוח יצירה פנימי שמבעבע שנים בלב, מציתים חומר בעירה שקוף ההופך למדורה גדולה, כל דכפין יתקרב ויתחמם, כל הרוצה יבוא ויואר.

כזה הוא שירו הראשון של יהודה אדרי. 'רצון' הופק בצורה מינימלית וראשונית, במילים שמתבססות על 'אורות התשובה' של הרב קוק, בלחן ובשירתו של אדרי הצעיר. גם אם יש מה להדק ולשכלל, להזרים טמפו חד יותר ולהתמקצע בהיבטים השונים של השיר, ביצועו של אדרי זועק טהרת לב ותמימות נפש שקשה למצוא אצל יוצרים אחרים, גם מתחילים, וזו ייחודיותו.