הסטיגמות נכונות?
הסטיגמות נכונות?צילום: iStock

כולם יודעים שכסף לא קונה אושר, ועדיין נראה שכל אחד היה רוצה לבדוק את העניין הזה בעצמו. אבל האם יש לכסף השפעה גם על ההתנהגות והאופי שלנו?

על אנשים עשירים קיימות הרבה דעות קדומות, אבל נראה שבכולן הם לא נתפסים בתור אנשים נחמדים יותר מדי. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת מינסטר שבגרמניה החליט לבדוק את הסטיגמות ובחן את הקשר בין רווחה כלכלית לבין מוסריות.

במחקר, נבדקו למעלה ממאה מיליונרים מכל רחבי גרמניה שהתבקשו לענות על שאלונים שבחנו את תכונות האופי וההתנהגות שלהם, והנתונים נבדקו בהשוואה לאנשים בעלי הכנסה ממוצעת. מתוצאות המחקר עולה שיש ביסוס לסטיגמות על העושר, גם אם הסטיגמות מעט מוגזמות.

המיליונרים שנבחנו במחקר היו בעלי תכונות אופי מוחצנות יותר, מרוכזים יותר בעצמם מאשר באחרים ואף בעלי תכונות נרקיסיסטיות. בנוסף, המחקר מצא שהעושר הצליח גם להקנות לנבדקים תחושת ביטחון גבוהה יותר ולתת להם הרגשה שהם אחראים על גורלם ויכולים להשפיע עליו.

העושר משחית?
העושר משחית?צילום: iStock

אמנם, גם לאחר שנמצא קשר בין כסף לחוסר רגישות לאחר והתנהגות נרקסיסטית, עדיין לא ברור האם העושר הוביל להתנהגות זו, או שדווקא להיפך, התנהלות חסרת רגישות מובילה לעושר. במחקר אחר מאוניברסיטת ברקלי ניסו לבחון כיצד עושר זמני יכול להשפיע על ההתנהגות של הנבדקים. הם נתנו לנבדקים לשחק במשחק מונופול בו הכסף חולק בתחילת המשחק באופן לא שוויוני, כך שאחד מהמשתתפים התחיל עם יותר כסף מהאחרים.

מתוצאות המחקר עלה שככל שהמשחק התקדם, ההתנהגות של שחקני המונופול ש"התעשרו" הפכה לברוטלית יותר. השחקנים המתעשרים התחילו לזלזל בשאר המשתתפים ולהתחיל לשחק בתנועות כוחניות ולהעיף את הקוביות בעוצמה. בנוסף, כאשר המתמודדים נשאלו לאחר המשחק מדוע לדעתם הם זכו- הם כמעט ולא הזכירו את נקודת הפתיחה הטובה שקיבלו ודיברו על אסטרטגיית המשחק העדיפה שלהם.

על אף הממצאים, פרופסור פאול פיף שניהל את המחקר אומר שהשפעת העושר על ההתנהגות איננה מוכרחת, וגם אם הכסף יכול להשפיע על העשירים, זה עדיין לא אומר שאין להם אפשרות להתנגד להשפעה כזו. לדבריו, גם אם קשה יותר לעשירים להזדהות עם הקושי של העניים, הם עדיין מסוגלים לחשוב על האחר ולהימנע מההשפעות השליליות של העושר.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!