שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

איינשטניותו של צה"ל

מפאת כבודה של המערכת הצבאית אני לא ממש רוצה להזכיר את דבריו של אלברט איינשטיין על ההוא שעושה את אותן פעולות ומייחל לתוצאות שונות, ובכל זאת:

החלטתו של הרמטכ"ל לדחות את ההכרעה בדבר שילובן של חיילות במערך הטנקיסטים של צה"ל בשנתיים והכוונה להרחיב עד אז את הפיילוט שבוחן את הסוגיה, מעוררת תחושה מוזרה.

בפיילוט הראשוני התברר שזה אולי נחמד ואפילו נאור מאוד להיות שוויוני, אבל בפיילוט "התגלו פערים בחלק ניכר מהתנסות הלוחמות, בין היתר בקצב טעינת הפגזים, בתרגולת היכון לירי ובפריסות הזחל" (דיווח YNET שאושר על ידי צה"ל). מאחר ואלו התוצאות, מה ההיגיון בהרחבתו של הפיילוט מ-10-15 חיילות שהיו שותפות עד כה ל-30-40 חיילות? למה בדיוק מצפים שם? שכאשר מדובר במספר כפול ויותר של חיילות הן תתמלאנה בתעצומות ובשרירים אימתניים שיהפכו אותן לטוענות פגזים בקצב חבטותיו של רפאל נדאל במגרש הטניס, או שאולי מישהו בצה"ל מקווה שבתוך שנתיים ימוזער גודלם של פגזי הטנק לגודלו של קליע 9 מ"מ. חייבים הרי להאמין במשהו, אחרת זה פשוט לא הגיוני.

פלאי השמאל הישראלי

אז את זה שיש בשמאל הקיצוני תומכים למיידי האבנים ובקבוקי התבערה, את זה אנחנו יודעים. גם את זה שיש שמצטרפים למיידים הללו ומיישמים את המלצתו של יונתן פולק ב'הארץ', ועושים זאת בבילעין ובמוקדי התפרעויות נוספים מדי יום שישי, גם את זה אנחנו יודעים. מה שאנחנו עדיין לא יודעים זה איך הצליחו האנשים הללו, החוברים לטרוריסטים, להגדיר את עצמם כאנשי שלום וזכויות אדם.

פסיכופט

כחלק מקיום מצוות 'ותיעבת את טראמפ בכל לבבך ובכל נפשך' ניתח ארד ניר, איש ערוץ 12 ב'חדשות הבוקר' את האירועים בגזרת ארצות הברית ואיראן והזכיר את היות טראמפ בלתי צפוי, כפי שהוכח ביחסיו ההפכפכים של הנשיא האמריקאי עם מנהיג צפון קוריאה.

תוך כדי שטען את טיעוניו תיאר כך ארד את יחסי טראמפ וג'ונג און: "פסיכופט אחד שולח לאחר...", ומאחר ולכולם ברורה ההשוואה בין הפסיכופט לאחר הוסיף בחיוך "פסיכופט, אני מתכוון כרגע לג'ונג און". אבי בניהו, חבר הפאנל באולפן העיר "מטראמפ אתה מפחד, אה?" וארד השיב "אני לא אומר את זה פה". בקיצור, קשה היה לפספס את ההשוואה (המוכחשת בקריצה) שערך ארד בין העריץ והרודן מצפון קוריאה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

למישהו יש הסבר לתופעה הזו? מה, זה רק בגלל שהוא עושה מהלכים תומכי ישראל ובנוסף לכל גם מגדיר את עצמו כידידו של נתניהו? רק בגלל זה, או שיש משהו נוסף שפספסנו?

זה הוא התחיל

ועוד קטנה בעניין התקשורת וטראמפ: גייסות התקשורת בישראל ובארה"ב הציבו את תותחיהם על כל גבעה רמה ושיגרו בליסטראות לעבר הנשיא האמריקאי שהעז לחסל את מוביל הטרור המזרח תיכוני, קסאם סולימאני. הם הסבירו לנו עד כמה מסוכן וחסר אחריות המעשה ולאיזו הסלמה קטלנית אנחנו צפויים כעת, אנחנו ושאר המדינות ידידות ארה"ב הפזורות במרחב.

אותה תקשורת העדיפה שלא לראות בחיסולו של מנהיג הטרור תגובה למתקפות החוזרות ונשנות של תומכי איראן על שגרירות ארה"ב בעיראק. במקרה הזה יש בהחלט משמעות לשאלת ה'מי התחיל'. זו לא שאלה של ילדי גן רוחמה. יש הבדל קריטי ביחס העולמי, כולל ביחסה של איראן עצמה, אם רואים בחיסול סולימאני מעשה ראשוני שללא תגובה עליו כבודה של איראן עלול להיפגע, לבין הצגת אותו חיסול כתגובה אמריקאית הכרחית למהלך איראני אלים. אבל את התקשורת זה לא מעניין. יש את טראמפ בסביבה ואותו צריך להוקיע ולתקוף, גם אם נוסיף בכך שמן למדורת הזעם האיראני.

על שדים ובקבוקים

בעקבות דבריו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף הוצע לי לראיין אשת אקדמיה בכירה המבקשת באותו ובמופתים לספר על הגזענות הבינעדתית בין יוצאי ארצות המזרח ליוצאי רוסיה ובנותיה. לכאורה בפניה עדות מפלילה המתנוססת בכל הכותרות, הרב הראשי הספרדי, נציגה הבלתי מעורער של הספרדיות בישראל, תוקף את העולים מרוסיה בהאשמות וטענות שונות. "דווקא יוצאי עדות המזרח מובילים את השיח העכור נגד העולים", ביקשה המרואיינת המכובדת לקבוע.

תסלח לי היא ויסלחו לי אחרים, אבל סירבתי להצעה. לא הייתי מספר על סרבנותי זו אם לא הייתי שומע ניסיונות נוספים להעלות את הטיעון בבמות שונות. נראה לי שבקרנות הרחוב הישראלי אורבים מובילי דעת קהל כאלה ואחרים הממתינים לבדל הזדמנות כדי לחלץ פקקים מבקבוקים ישנים בהם טמונים וסגורים שדים עדתיים. אם רק נקרית בדרכם סיטואציה מתאימה הם עטים עליה כמוצאי שלל רב. פעם זה דו"ח העוני, פעם אלו ציוני פיז"ה, פעם זו התבטאות כלשהי ופעם זה יום השואה. העיקר שאפשר להלהיט את הרוחות (ואחר כך גם להלין על השיח המפלג ומעורר המדנים). בקיצור, נראה לי מיותר.

אגב, זה נראה לי מיותר גם כי עובדתית זה לא ממש מתלבש על העובדות. קחו לדוגמא את הרב חיים אמסלם, מזרחי לא פחות מהראשון לציון, שסובר אחרת לחלוטין ממנו בהתייחס לעולים מרוסיה וסביבותיה. ואתן דוגמא נוספת, מהצד העדתי השני: הרב הראשי האשכנזי בעבר, הרב שלמה גורן זצ"ל:

לפני אי אלו שים הזדמן לי להיות נוכח בכנס תורה שבעל פה באחד מימי חול מועד בישיבת עטרת כהנים (שמתם לב שאני נזהר. לא כתבתי שלמדתי, אלא שנכחתי. צריך להיות מדויק...) אחד הדוברים המרכזיים היה הרב גורן שקבע כי הטעות הגדולה ביותר שנעשתה במדינת ישראל היא האופן בו נקלטו העולים מרוסיה.

למי שנדמה היה שאולי צירוף המילים "הטעות הגדולה ביותר" נאמר במקרה, הקפיד הרב גורן להדגיש שהוא מודע לחומרת ההגדרה ושידוע לו שהיו עוד אי אלו טעויות בהיסטוריה של מדינת ישראל אך הוא עומד על כך שזו הגדולה מכולן. הוא המשיך והתייחס בדיוק לאותן בעיות בנושאי גיור ושאלת 'מיהו יהודי' שעליהן דיבר, בסגנונו שלו, הרב יצחק יוסף.

אני חייב להודות שמרבית השומעים לא ממש ירדו לעומק הסיבה להתבטאותו התקיפה כל כך של הרב גורן, אבל מסתבר שמתוקף מעמדו כרב ראשי המודע לכל המורכבויות וההשלכות הוא ידע הרבה יותר מכולנו.

אם כן, לא עניין של אשכנזים וספרדים לפנינו, אלא עניין עקרוני ומהותי. תחזירו את השדים לבקבוקים ותנו לקיים כאן דיונים רציניים במטותא.

העבודה בעיניים

העיתונאי יובל קרני פרסם פרט קטנטן ומשונה מהקמפיין בו יצאה מפלגת העבודה.

הקמפיין התמקד במצוקתם של חצי מיליון קשישים בישראל ולסרטון צורפה דמותו של קשיש עגום מבט שלצידו הכיתוב "חצי מיליון קשישים עניים", אלא שאותו קשיש שצולם לצד הכיתוב, כך מסתבר, הוא חבר מועצת הוד השרון. יהודי בשם רפאל בן מרדכי שהווילה בה הוא מתגורר מונחת על 2.5 דונם בעיר.

אכן גילוי מביך מצידה של מפלגת העבודה, אבל נראה לי שלא פחות מביך הוא היחס של המפלגה אלינו האזרחים כאהבלים מדאורייתא. מה היה קשה כל כך למצוא מישהו פחות מוכר שיושב בעל קצת פחות כסף כדי לדגמן את העוני הזה? מה חשבתם, עמיר אורלי והחברים, שאף אחד ממכריו של אותו בן מרדכי לא יבחין בהצמדתו של איש אמיד לכותרת שכזו? שזה לא יגיע לתקשורת? שזה יעבור לכם בשתיקה?

אבל אולי בעצם הם צודקים, אורלי ועמיר. לנוכח השתיקה הכללית סביב הגילוי הזה, לנוכח ההתעלמות התקשורתית מהאירוע הזה, אולי צמד מנהיגי העבודה יודעים משהו, שהם יכולים לעשות הכול ואף אחד לא קם. שהכל ייסלח להם.

חוני

כולם זוכרים את חלקו הראשון של סיפור חוני המעגל. השבוע נכון לזכור גם את חלקו השני:

"...התחילו לירד בזעף. אמר: לא כך שאלתי, אלא גשמי רצון ברכה ונדבה..."

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

ואל תגידו שהכול נורמלי אצלנו

פסיכיאטרים בשמאל, עתיד בימין

שיעור בפוליטיקה ישראלית

בלי מילה פוליטיקה

המידע המוסתר והאיש האמיץ