כן דובים ולא יער
כן דובים ולא יערצילום: רן יחזקאל

דובים אהובים על ילדים ובוגרים גם בספרות וגם כצעצועים כבר מהמאה ה-19.

מאז סיפור זהבה ושלושת הדובים דרך דובי רוזוולט (טדי בר) של סיימור איטון ופלויד קמבל, הדב רופרט של מרי טורטל, פו הדוב של אלן אלכסנדר מילן, הדוב בלו מתוך ספר הג'ונגל של קיפלינג (ודיסני), הדב פדינגטון של מייקל בונד, הדוב מישקה הרוסי שמככב במעשיות רוסיות רבות ואחרים - התנחלו הדובונים והדובים גם בחדר הילדים וזכו לחיבוק אוהב מידי קהלם הצעיר ולא פחות מזה המבוגר.

התערוכה "כן דובים ולא יער"- שתפתח בגלריית בית מאירוב בחולון, תוקדש לדובים ותציג מאות דובי צעצוע מהאוסף הגדול של אריק נודלמן, מהאוסף של טדי קולק ז"ל ראש עירית ירושלים לשעבר, דובים של המעצבות הישראליות קלרה גולשטיין, רות גרומר ושל נוני אביטל ובתוכם דובים שעוצבו במיוחד לסיפורים של אפרים קישון ז"ל והם נקראים על שמות ילדיו רפי, אמיר ורננה.

רבים עסקו בשאלה למה ילדים אוהבים דובים. איך הפך הדוב, בעל חיים מאיים ומסוכן במציאות, לדובון חביב, לחבר ילדות ולחלק בלתי נפרד מזיכרונות ילדות נעימים. אולי זו פרוותם הסמיכה והחמימה שמעוררת תחושת חום והגנה, אולי איבריו העגלגלים וכרסו המזכירים גוף של תינוק או לחילופין את גוף ההורה.

אולי הליכתו הגמלונית והמתנדנדת, כשהוא צועד על שתיים המזכירה ילדים שרק לומדים ללכת. בכל מקרה כולם אוהבים את הדובי, גם בנים וגם בנות ובעצם הוא היה זה שהעניק לראשונה לגיטימציה ל"בובה" של בנים.

לדברי אוצרת התערוכה חנה הרצמן, בשנות ילדותנו אנחנו נקשרים לדמות או לחפץ ואלה הופכים להיות השותפים שלנו לרגשות ,למשחק יצירתי , למשחק דמיוני , למשחק חוויתי ומאתגר וחבר לסודות .

"כילדה אימצתי לחיקי את הדובי ללא שם בעל הפרווה החומה והנעימה שהפך לי לחבר טוב . אהבתי ללטף את פרוותו ולקשור סרטים לראשו. אהבתי גם לטייל איתו בבית או בחצר עם עגלת בובות מיוחדת.

היום בהסתכלות לאחור ובהשוואה עם ילדי ונכדי אני מוצאת שערכם של המשחקים והבובות השונות ירד. רוב הבובות הפופולריות הן בהשראת סדרות טלוויזיה וכאשר מסתיימת הסדרה סר גם חינה של הבובה .

בתערוכה אנחנו נפגוש את הדובים שהיו לפני שנים רבות חברים של ילדים ברחבי העולם ובישראל, נכיר דובים מכניים רבים , דובים גדולים וקטנים עם פרווה חומה שחורה או לבנה ,דובים מבד ומצמר סרוגים או תפורים בעבודת יד".

בין הדובים שיוצגו בתערוכה יהיו דובים מכניים מהאוסף של אריק נודלמן, הסיפור של אריק נודלמן מתחיל עוד בילדותו באודסה . סבתו של אריק קנתה לו את הדוב המכני הראשון שהיה לו ואשר ליווה אותו כל שנות ילדותו.

35 שנים אחר כך חזר אריק לרוסיה לנסיעת עסקים ובעת שוטטות בעיר צדה עינו בחנות עתיקות דוב מכני זהה לזה אשר היה לו בילדותו. ההתרגשות הייתה רבה הדוב החזיר אותו למחוזות ילדותו ,לזיכרונות עברו ולסבתו שלא החסירה ממנו דבר על אף מצוקתה הכלכלית .

אריק מיהר לרכוש דוב זה ואף איתר דובים נוספים ברוסיה וכך התחיל ב2008 האוסף הגדול ביותר והנדיר אשר קיים לדובים מכניים בעולם. בחיפושיו אחרי הדובים הגיע לעובד לשעבר של מפעל שנסגר ואשר ייצר סדרות של מיליוני דובים. העובד שעדיין מחזיק במנגנון המכני של הדובים מייצר עבור אריק דובים נוספים על פי אותם מודלים שיוצרו לפני עשרות שנים. דובים אלה מיוצרים בעבודת יד ובחומרי גלם מיוחדים. אוסף זה מקיף היום 400 דובים.

בנוסף יוצגו מאוסף נודלמן דובים מהמאה הקודמת ושאינם מכניים ואשר מקיפים מדינות מוצא ובהן אנגליה ,גרמניה, ארצות הברית ,רוסיה ,אוקראינה ועוד. מדובר במגוון דובים אשר עוצבו ונתפרו בעבודת יד, דובים מפרווה אמתית , דובים עם תלבושות שונות ,דובים מושלמים וכאלה שעברו מדור לדור.

עוד יוצגו בתערוכה, הדובים של נוני אביטל (אמה של השחקנית מילי אביטל), ששימשה שנים רבות כמעצבת הראשית של מפעל הצעצועים "טוילנד" בישראל- מפעל לבובות פרווה שהיה יצואן של בובות לאירופה ולארה״ב.

בתוך מסגרת זו יככבו גם הדובים של אפרים קישון. כשיצאה סידרת ספרי הילדים של אפרים קישון ז"ל (המבוססת על סיפוריו למבוגרים) נוצרה התעניינות רבה באירופה בגיבורי סיפוריו, ילדיו של קישון רפי, עמיר ורננה שכיכבו בסיפורים כמו: ״רפי בשקית״ ,״עמיר לא רוצה ללכת לגן״, ״תעלומת המוצץ בשם צצי״.

בתערוכה יוצגו דובים נוספים שעיצבה נוני אביטל אותם תפרה אהובה ארז, יוצרת ומעצבת תלבושות לבמות תיאטרון ומחול אשר מתמחה בצביעה, ציור ומניפולציות בטקסטיל.

כן יוצגו דובים מתוך אוסף הדובים של טדי קולק ז"ל, מי שהיה ראש העיר המיתולוגי של ירושלים ואהב דובי צעצוע .

עוד יוצגו בתערוכה דובים שיצרה ועיצבה קלרה גולשטיין , אשת היי טק שנפשה נקשרה בדובים לאחר שפגשה בבודפשט אישה שישבה מאחורי מכונת תפירה בחדר מלא דובים בעבודת יד תפרה דובים.

מאז החלה ליצור דובים במסגרת "עולם הדובים" אותו ייסדה ואשר משתף בתהליך הייצור עמותות לאנשים עם צרכים מיוחדים ואף פיתחה כ-40 ערכות יצירה של דובים המלמדות ילדים לתפור ולהכין דובים בעבודת יד. בתערוכה עצמה יתקיימו סדנאות כאלה לילדים.

אצל רות גרומר, סבתא מחולון, החל הצורך ליצור דובים כאשר רצתה להכין צעצוע מנחם וחבר טוב לנכדה. היא החלה לסרוג דובים ואלה יוצגו בתערוכה לצד דובים מיוחדים שהיא תסרוג עבור התערוכה.

אוסף מרשים נוסף יגיע מהאספנית אסתי בראון אשר בוחרת את הדובים שלה בקפידה בכל ביקור שלה ביעד אחר בעולם, לכל אחד מהם לדבריה יש אישיות משלו ועבורה דובי הוא קודם כל מקור לחיבוק, חום ואהבה.

כמו כן יוצג בתערוכה אוסף דובים מיוחד אשר יוצא מארכיון מוזיאון הילדים הישראלי בחולון במיוחד לתערוכה זו.

מלבד בובות דובים, תקדיש התערוכה מקום לצילומי דובים מהקוטב הצפוני של דויד מונסונגו שמצלם רבות בשמורות הגדולות באפריקה, בארצות מזרח אסיה, ביערות הגשם של מרכז אמריקה ובאנטרקטיקה. במסגרת התערוכה יתקיימו פעילויות מיוחדות להורים וילדים ובתוכן סדנאות יצירת דובים.

התערוכה תוצג בגלריית המשכן בית מאירוב, חולון והכניסה ללא תשלום.