מגעים שעלו מעל פני השטח. ביקור נתניהו בעומאן
מגעים שעלו מעל פני השטח. ביקור נתניהו בעומאןצילום: Handout, רויטרס

שליט עומאן, הסולטאן קבוס בן סעיד, הלך לעולמו. ראש הממשלה נשא דברים לזכרו בפתח ישיבת הממשלה תוך שהוא מזכיר את הידידות שנרקמה ביניהם ואת מאמציו לקידום השלום והיציבות האזורית.

על הקשרים עם הסולטאן ועם הנסיכות שוחחנו עם שר התקשורת לשעבר, איוב קרא, מי שעמד בקשר עם גורמים בעומאן ובנסיכויות נוספות בתקופה בה עדיין היו הקשרים הללו נתונים תחת איפול.

"האמנתי בזמנו, כשאף אחד לא האמין שהדבר יכול לקרות, שללא ויתורים טריטוריאליים ניתן ליצור קשרים עם מדינות במפרץ. לפני חמש ושש שנים צחקו עליי, גם בשמאל, כשטענו שללא הפלשתינים לא ניתן להתקדם לשום מקום. אני מצפה שגם במקרה הזה השמאל יתנצל על כך".

קרא מוסיף: "כשאמרנו את זה הם ראו כהזוי את הסיכוי לקשרים עם דובאי עומאן ומדינות אחרות. כינו אותי חנפן ושקרן רק לפני שנה".

על הסולטאן העומאני מציין קרא כי גם הוא, כמו ראש הממשלה, נפגש אתו, "ואני יכול לומר שעומאן היא מדינה שלא מדברות אליה ההזיות של השמאל על הפלשתינים וכו'. הם רוצים קשרים, סייבר, הייטק וכו'. הקמתי את המרכז הכלכלי לשלום בעקבות ועדת בחריין, לעורר את הסקטור הפרטי כדי לחבר דרך הכלכלה את ישראל לעולם שמעוניין בטכנולוגיות וביכולות הישראליות במגוון רחב של תחומים. דרך זה ננצח את הקיצוניים ונפיל לקרשים את הטרור".

"ככל שנעשה קשרים עסקיים ונפתח עוד שווקים בעולם הזה, יהיה כדאי להם להיות בקשר יציב עם ישראל, ואני מעריך שאנחנו חותרים לכיוון הזה. הסולטאן קבוס האמין באותו כיוון חשיבה לא מהיום. ראיתי אותו כבר בשנת 97' באחת המדינות הערביות, והוא לא שינה כיוון מאז. היו לחצים שהביאו לניתוק הקשר אבל גם אז לא נמחק הרצון בעומאן להיות בקשר עם ישראל". בהקשר זה מזכיר קרא את הטיפולים הרפואיים שניתנו לנסיך ונסיכה ממשפחת אל-כליפא שבאבו דאבי, פרט שהתגלה רק בשלב מאוחר יותר.

"בזכות האיש הזה אנחנו הולכים לתקופה טובה בהרבה ממה שתיארנו לעצמנו לפני שש או שבע שנים", אומר קרא המשוכנע כי רוח תפיסתו של הסולטאן בעומאן מגיעה עד לעם עצמו. "היו לי שיחות גם בתום העם. יש שם קונצנזוס לקדש את החיים. הסולטאן קבוס הגיע לאחר שלמד בבריטניה ושירת בצבא הבריטי וחזר לעומאן עם תפיסות אירופאיות ומערביות, ומה שמעניין אותם שם הוא ערך החיים, מה שלא קיים בהרבה מדינות באזורינו, עושים עסקים ומנסים לפתח את הממלכה. אני מעריך שאותו קו יהיה גם למחליף שלו".

להערכתו של קרא "ממשיכו של הסולטאן, שהכרתי גם אותו, לא ירצה לשנות וימשיך באותו קו שבו האמין הסולטאן קבוס, שמאוד סמך עליו ושלח אותו לשליחויות לקידום תפיסות העולם שלו. לכן אני מעריך שאחרי שתהיה ממשלה בישראל אנחנו הולכים לעידן חדש עם הרבה מדינות באזור, כולל עומאן. כל הקו הזה יקבל לגיטימציה וגושפנקה לאחר שתקום ממשלה כדי להמשיך ליצר אווירה טובה בלי שטיחים אדומים והזיות".