דונלד טראמפ
דונלד טראמפOfficial White House Photo by Joyce N. Boghosian

שאלת התגובה האיראנית לחיסולו של סולימאני בידי האמריקאים עדיין לא קיבלה תשובה מוחלטת. בראיון לערוץ 7 מציג פרופ' אפרים ענבר, נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, את עמדתו, בין השאר לנוכח הדיווחים על מעורבות ישראלית כלשהי באיסוף המודיעין לקראת הפעולה.

לטעמו של פרופ' ענבר גם האיראנים אינם אמורים להיות מופתעים מאפשרות של שיתוף פעולה שכזה, אך גם להם ידוע שלארה"ב עומק מודיעיני משמעותי בעיראק, כך שהדברים אינם תלויים בישראל.

"אין ספק שיש שיתוף פעולה שוטף בין ישראל וארה"ב בתחום המודיעין , אבל אני לא בטוח שהמקרה הזו הוא הדוגמא לכך. צריך להכיר בכך שהאמריקאים יושבים בעיראק כבר לא מעט שנים ופתחו שם תשתית מודיעינית ענפה. יתר על כן, אי אפשר להתעלם מהשנאה שיש לאיראן ולסולימאני בקרב חוגים סונים ושיעים בעיראק, ולבסוף לאמריקאים יש הרבה כסף לקנות מודיעין, אז אני מכיר את השמועות על אספקת המודיעין מצידה של ישראל, אבל צריך להיות צנועים ולדעת שגם האמריקאים יודעים לאסוף מידע בעיראק בצורה מרשימה".

באשר לניתוח העימות האמריקאי-איראני אומר פרופ' ענבר כי להבנתו התגובה האיראנית שלא הביאה לפגיעה בנפש אצל האמריקאים לא מספקת אותם, אך "הם הבינו מהתגובות של טראמפ שהרג חיילים זה בלתי אפשרי אבל פגיעה ברכוש אמריקאי זה אפשר, וזה מה שהם עשו, והם שומרים לעצמם את הזכות לפגוע באמריקאים בעתיד כשהם לא מסתירים את המטרה האסטראטגית שלהם להוציא את האמריקאים מהמזרח התיכון".

באשר לצפוי בהמשכו של העימות, אומר ענבר כי "האיראנים הם בעלי סבלנות ולא צריכים להגיב מיד. הם צריכים להתארגן ולראות איך האמריקאים חדרו לארגונים שלהם והשיגו את המודיעין המאוד מדויק ובנתיים הם עסוקים גם בנושאים פנימיים, אבל אין ספק שהם יגיבו בזמן שהן ימצאו לנכון".

באשר לצד האמריקאי ויכולותיה של ארה"ב בהמשך, מציין ענבר כי בחיסולו של סולימאני אותתו האמריקאים "שהם מוכנים לפגוע באישים חשובים בהיררכיה הצבאית והמדינית, וזה יוצר מידה מסוימת של הרתעה כלפי איראן, אבל יש עוד הרבה דברים שאפשר להסלים במטרות אמריקאיות ומנגד מול מטרות איראניות שעליהם הנשיא רמז כשציין שיש 52 אתרים איראניים שאפשר לפגוע בהם אם איראן לא תתנהג יפה".

העימות מול האיראנים מגיע בתקופת בחירות עבור הנשיא האמריקאי, וגם לכך יש השלכות. "יש לתקופת בחירות משמעות עבור מעמד הנשיא. נשיא אמריקאי לא יכול להיראות חלש בתקופת בחירות. הוא צריך לעשות שרירים, ולכן ההנחה האיראנית שטראמפ לא יפעל בתקופת בחירות אינה נכונה והוא הוכיח זאת. זה תלוי במידת ההתגרות האיראנית אבל אני מניח טראמפ יגיב לפגיעה איראנית במטרות אמריקאיות לצד זהירות שלא לגלוש למלחמה שהוא לא רוצה בה".

האם המשמעות היא תגובה אמריקאית גם לפגיעה בידידותיה של ארה"ב, כדוגמת סעודיה וישראל? לטעמו של פרופ' ענבר התשובה לשאלה זו שלילית. "כבר ראינו שהאמריקאים לא מגיבים על תקיפות בערב הסעודית או תפיסת אניות של מדינות בעלות ברית של ארה"ב. כל אחד צריך לדאוג לעצמו".