מתקן התפלה. ארכיון
מתקן התפלה. ארכיוןפלאש 90

קבינט הדיור אישר היום (ראשון) את התכנית להקמת מתקן התפלה בגליל המערבי.

זאת, כחלק ממענה לצורכי משק המים ובהתאם להחלטת הממשלה שקבעה כי יש להגדיל את היקף ההתפלה במדינה לכמות של 1,100 מלמ"ק בשנה עד לשנת 2030.

מדובר במתקן ההתפלה השביעי במדינה והראשון והגדול ביותר שיוקם בצפון. הגשמים בשנתיים האחרונות שיפרו את מצב משק המים באזור הצפון, אך המציאות במרחב זה מחייבת הקמה מיידית של המתקן והוא צפוי להתפיל כ-200 מלמ"ק מים בשנה. עלות המתקן מוערכת בכ-2.6 מיליארד שקלים.

המתקן יוקם בשני שלבים, כשכל שלב יפיק 100 מלמ"ק מים בשנה, ובסה"כ 200 מלמ"ק.

בכך הוא יהווה תרומה משמעותית לאספקת המים בצפון וכן לחקלאות ולפיתוח אזורי מגורים ותעסוקה באזור כולו.

התכנית אותה יזמה רשות המים כבר לפני כעשור, כוללת את המתקן עצמו, צנרת מי הגלם מהים וצנרת הזרמת הרכז חזרה לים, מאגר מים לקליטת מי המוצר, רצועות הולכת מים ממתקן ההתפלה ומהמאגר אל מערכת הולכת המים הארצית צפונה ודרומה.

עוד כוללת התכנית, הגדלה של תחנת שאיבת מים אפק, תחנת משנה צמודה למתקן ההתפלה ורצועת הולכת חשמל במתח עליון מתחנת המשנה עד למערכת הולכת המים הארצית.

יו"ר הות"ל, זאב בילסקי, ציין כי "התפלת המים תיתן מענה לצרכי משק המים הארציים בכלל והגליל המערבי בפרט, שכן אין אפשרות להזרים מים מותפלים לגליל ממתקנים קיימים המצויים מדרום לרכס הכרמל. הפקת המים תאפשר את המשך קיום החקלאות, את הפיתוח הצפוי מגידול האוכלוסייה באזור וכן תאפשר השבת מים לטבע".

מנהל רשות המים, גיורא שחם, הוסיף כי "אישור קבינט הדיור של מתקן ההתפלה בגליל המערבי הוא בשורה של ממש לתושבי צפון הארץ ולמשק המים בישראל. רשות המים נאבקה 10 שנים להקמתו של המתקן לטובת הציבור בכדי לספק מים לאזור הסובל ממחסור חמור שרק ילך ויגבר, ובמידת הצורך יוכל לתגבר גם את הכנרת ככל שיידרש".

"על אף שמי הגשמים האחרונים שיפרו את מצב המים, המציאות בארץ ובתוכה שינויי האקלים וגידול האוכלוסייה, מחייבת את הקמתו המידית של מתקן ההתפלה שייתן מענה למצב. המתקן שיוקם יצטרף לשורה של מתקני התפלה שהוקמו לאורך שנים במדינה ומאפשרים אספקה תקינה של מים לציבור בישראל", סיכם שחם.

מתקן להתפלת מי ים בגליל המערבי הינו המתקן השישי המתוכנן במערך ההתפלה של מדינת ישראל (יתווסף למתקנים שכבר קיימים באשקלון, אשדוד, שורק, פלמחים וחדרה) והוא נועד לספק את ביקושי המים, לשפר את אמינות אספקת המים לאזור הגליל המערבי, חיפה ואזור הגליל העליון ולהיטיב את איכות מי השתייה המסופקים לתושבים.