כלא. אילוסטרציה
כלא. אילוסטרציהצילום: istock

קבינט הדיור אישר את תכנית המתאר הארצית למתקני כליאה (תמ"א 24/4). התכנית שהוכנה בשיתוף פעולה בין מינהל התכנון לשירות בתי הסוהר, מסמנת שטחים לשני אשכולות כליאה חדשים.

כל אשכול יכלול עד ארבעה מתקנים וזאת על מנת לתת מענה לעד 4,000 אסירים בכל אשכול, בהתאם לצרכי הכליאה ארוכי הטווח של ישראל לשנת 2040 והחלטת הממשלה בנושא.

אשכול כליאה מוגדר כמתחם הכולל מספר מתקני כליאה לסוגים שונים של אסירים, ברמות ביטחון שונות, לרבות בית מעצר ומתקנים משלימים כגון: תחנת משטרה ובית משפט. תפיסת האשכולות הינה תפיסה מעודכנת של השב"ס שנמצאה כיעילה יותר מבחינה תפקודית, תפעולית וביטחונית.

כיום אמון השב"ס על 30 מתקנים (בתי מעצר ובתי סוהר), וכמחצית מהמתקנים הקיימים אינם מתאימים לתפקוד הנדרש מבחינת שטח לאסיר ותנאי מחיה.

לנוכח מצבם של חלק ממתקני הכליאה וכחלק מהמענה הנדרש לעמידה בצרכי הכליאה בישראל לשנת 2040, העדר הרלוונטיות של חלק מהאתרים המוגדרים סטטוטורית כמיועדים למתקני כליאה, והצורך לשפר את תנאי המחייה ורווחת האסיר, הוחלט על עדכון זה לתמ"א 24, אשר אושרה בשנת 1982.

התכנית מסמנת 4 אתרים (אשכולות) כליאה חדשים, כאשר מתחם כליאה אחד יוקם בצפון (אתר שגיא או אתר כרמל) והשני (אתר פלוגות או אתר כרמל) בדרום. אתרים אלו נקבעו לאחר שנבחנו כ-80 חלופות, לפי לשיקולים כגון נגישות טובה, קירבה לאוכלוסייה, קירבה לבתי משפט ועוד. זאת, בהתאם למדיניות העכשווית המעדיפה הקמת מתקני כליאה סמוך לריכוזי אוכלוסייה, בשל התרומה של קירבה זו לשיקום האסירים.

האתרים מתוכננים להחליף בתי כלא שאינם תואמים את הסטנדרטים המודרניים, כמו גם מתקנים קטנים ומיושנים בהם תנאי המחייה של האסירים אינם מספקים וכן אתרים שמיקומם אינו תואם את התפיסה הקיימת בשב"ס כיום.

באזור צפון, מוצעים שני אתרים: אתר שגיא, הסמוך לדופן הדרומית של אזור תעשיה שגיא 2000, ואתר כרמל בצומת עתלית על כביש מס' 4. אתר כרמל מוצע על בסיס מתקן כליאה קיים וכולל גם את הכלא הצבאי (כלא 6) שעתיד להתפנות. לאחר תחילת הפעלתו של אחד האתרים, מתוכננים להתבטל בתי המעצר דמון וקישון.

באזור הדרום, מוצעים גם כן שני אתרים: אתר פלוגות, הממוקם מערבית לקרית גת בסמוך לאזור תעסוקה מתוכנן, ואתר חרוב, הנמצא דרומית לקרית מלאכי. לאחר תחילת הפעלתו של אחד האתרים, מתוכנן להתבטל בית המעצר שקמה. באזור מרכז בית המעצר תל אביב "אבו כביר" סומן כאתר לביטול מותנה אשר יבוטל עם הפעלת אתר שורק. עורכת תכנית המתאר הארצית היא האדריכלית דורית שפינט, גורדון אדריכלים ומתכנני ערים.