לא סיבה לחשש. בית הדין בהאג
לא סיבה לחשש. בית הדין בהאגצילום: Piroschka Van De Wouw, רויטרס

בראיון לערוץ 7 התייחס השגריר לשעבר והיועץ המשפטי למשרד החוץ, חבר ועדת אדמונד לוי, אלן בייקר לדיווחים על היערכות הקבינט המדיני לאיומים שונים מכיוון בית הדין בהאג.

על פי הדיווחים בית הדין בהאג צפוי לפתוח בחקירה נגד ישראל בתוך שלושה חודשים ובעקבותיה יתכן ויוצאו צווי מעצר חשאיים לבכירים, קצינים ואישים שהובילו את תנופת ההתיישבות ביהודה ושומרון. המשמעות עלולה להיות מעצר של הישראלים במידה ויגיעו לביקור במדינות החברות בבית הדין.

לטעמו של בייקר החשש קיים רק אצל מי שאינו בקיא ברזי החוקה של בית הדין הפלילי הבינלאומי, "אבל מי שכן מתמצא בזה, בעיקר היועץ המשפטי לממשלה ואנשי משרד החוץ, הכינו מסמכים רציניים שהועברו לבית הדין והם קובעים שלבית הדין בהאג אין כל סמכות לחקור או לבדוק את פעולות הבכירים הישראלים, כי אין מדינה פלשתינית, אין גורם ריבוני שיכול להקנות לבית הדין סמכות שיפוט. זו העמדה הרשמית של מדינת ישראל וזו עמדה משפטית מאוד מעמיקה ורצינית".

"אותם הגורמים שעוסקים בזה יודעים שלא יהיה ניתן מבחינה משפטית לפתוח בחקירה". עם זאת מציין ומדגיש בייקר כי ישנו 'אבל' גדול והוא האג'נדה של השופטים. "יש כאן אבל מאוד גדול, שהשופטים העוסקים בכך מונו על ידי המדינות שלהם ויתכן מאוד שיפעלו על פי שיקולים פוליטיים ויחשבו אחרת, כך שיש דבר בלתי ידוע בשלב הזה".

ומה באשר לעמדתה של התובעת בבית הדין בהאג? האם טענתה שפורסמה לאחר בדיקה שיש עילה לבדיקה וחקירה, היא טענה חסרת בסיס? "היא מתבססת על שדרוג מעמדם של הפלשתינים בעצרת הכללית של האו"ם למעמד של מדינה משקיפה. אין תוקף מחייב להחלטות העצרת הכללית של האו"ם ולכן היא מתבססת על שיקולים פוליטיים ולא על שיקולים משפטיים משכנעים, כך שבסופו של דבר אם השופטים שופטים על פי קריטריונים משפטיים הם צריכים לפסוק שאין לבית הדין סמכות".

מוסיף בייקר ומציין כי גם לאותם הסבורים שיש לבית הדין בהאג סמכות שיפוט, "הואיל ולישראל יש מערכת משפטית מאוד רצינית ששופטת את מי שעבר עבירות תוך כדי לחימה, זה מבטל את סמכות השיפוט של בית הדין בכל העניינים שנוגעים ללחימה".

"לגבי סוגיית ההתנחלויות, שהיא סוגיה פוליטית שהוחדרה לתוך חוקת בית הדין, אנחנו לא רואים בכך עבירה או פשע ולכן אנחנו לא שופטים את זה, וזו במפורש האשמה פוליטית ויתכן מאוד שנצטרך להתמודד עם זה, אבל יש עוד זמן ואנחנו מאמינים שאותם שופטים חייבים לשפוט על פי חוקי צדק וללא דעה קדומה ולכן אנחנו מקווים שזה לא יקרה".

בדבריו מבקר בייקר את התנהלות התקשורת הישראלית שלטעמו מייצרת פאניקה מיותרת וחסרת בסיס. "התקשורת הישראלית נוטה להגזים, להפריז ולראות שחורות ואבו מאזן יושב ומחייך כשהוא רואה את הפאניקה שהדבר הזה יוצר. אם פותחים בחקירה רשמית זה לא אומר שבהכרח יוציאו צווי מעצר. הם קודם כל צריכים לחקור ולבדוק וזו פעילות חקירתית ענפה ומוכרת גם מהמערכת המשפטית שלנו, כך שהדבר לא מביא מחר או מחרתיים להוצאת צווי מעצר. צריך להוריד את זה מהחששות שקיימים היום".

על דרכי התמודדות הישראליות מול בית הדין, מעבר לאותם מסמכים שנשלחו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אומר אלון בייקר כי על ישראל "לפנות למדינות החברות בבית הדין הבינלאומי, ולהבהיר להן שזו פעילות פוליטית מובהקת, שהפלשתינים מנסים לגרום לפוליטיזציה של בית הדין. ברגע שבית הדין יאפשר את הדבר הזה זה יגרום לנזק בל ישוער לאמינות והרצינות של בית הדין. כך שהן צריכות לשקול היטב אם רוצים לתת יד להרס של בית הדין. זה צריך להשפיע על מדינות הלאום של השופטים".