עשרות נשים וילדים הוחזקו בתנאי עבדותדוברות המשטרה

בית המשפט האריך בצהריים (שני) בשבוע את מעצר הרב החשוד בקיום קהילה סגורה בה הוחזקו עשרות נשים וקטינים תחת תנאי עבדות ועושק.

ראשיתה של הפרשה בדיווחים שהגיעו לידי יחידת ההונאה ופשיעה כלכלית של מחוז ירושלים, מהם עלה חשד לקיומה קהילה הפועלת במעטה של סמינר נשים שחיות יחד עם ילדיהם בדוחק וצפיפות במתחמי המגורים.

בראש הסמינר עמד אותו רב, גבר בשנות ה-60 לחייו, שעל פי החשד ביצע עבירות שונות כלפיהן וכלפי ילדיהן, וזאת במשך שנים ארוכות.

עם התקדמות החקירה שלוותה ע"י הפרקליטות (אזרחית), אספו חוקרי המשטרה לאורך החודשיים האחרונים עדויות וראיות שהצביעו על החשוד המרכזי כמי שעומד בראשה של הקהילה, ועפ"י החשד שולט באופן אבסולוטי בחייהן של כ – 50 הנשים, המתגוררות במתחם ונתונות למרותו עד לכדי בידודן מהחברה ומבני משפחותיהן, ובנוסף עלה כי הילדים עד גיל 5, מוחזקים מדי יום במתחם בבידוד מוחלט.

בחקירה עלה כי החשוד המרכזי נקט כלפי הנשים בדרכי ענישה שונות, וכי הן עובדות במקצועות שונים שאושרו ע"י החשוד, כשחלק משכרן מועבר ישירות לידיו, אותו משלשל לכיסו הפרטי.

עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, פשטו הבוקר כוחות המשטרה בהם לוחמי מג"ב בשיתוף המרכז הישראלי לנפגעי כתות, גורמי הרווחה, כב"ה, מנהל הגז, מחלקת ההנדסה של עיריית ירושלים ומשרד החינוך, על המתחם בשכונת הבוכרים, ועצרו את החשוד המרכזי וכן שמונה נשים נוספות שעפ"י החשד פעלו יחד עמו.

בשלב זה, מתמקדים מאמצי המשטרה יחד עם הגופים הנוספים במתן מענה ראשוני לטיפול בקטינים וכן בבדיקת מתחם המגורים. כלל החשודים שנעצרו, הובאו לחקירה בחשד לעבירות עושק והחזקה בתנאי עבדות, שבסיומה יובאו חלקם בפני בית משפט השלום לדיון בעניינם.

חברת הכנסת לשעבר ד"ר עליזה לביא, שמלווה שנים את המקרה, מברכת על מעצר ראש הכת, ומחזקת את ידי המרכז הישראלי לנפגעי כתות על העבודה המאומצת.

"כבר ב-2015 התרעתי בעקבות עדויות של הורים שהגיעו אלי. ובעקבות בקשתי, בוצעה ביקורת פתע ב'מדרשה', בה התגלו ממצאים חמורים והוצא צו סגירה למקום ומעצר לעומד בראשה. לצערי כעבור זמן קצר הוא שוחרר והמשיך בשלו", ציינה לביא.

"אני מקווה שהפעם תמוצה החקירה עד תום, והמקום יסגר לאלתר. אני קוראת למשרד הרווחה ולרשויות להירתם ולסייע לנפגעות שאזרו אומץ וחשפו את הזוועה שהתרחשה. ולתמוך בנשים ששהו במקום, ולסייע להן לחזור לחיק משפחותיהן ולחיים תקינים", הוסיפה.

לדבריה, "בישראל אין חוק נגד כתות, והאמצעים העומדים למיגור התופעה הקשה מעטים. קוראת לשר המשפטים לפעול בכל האמצעים העומדים ברשותו למיגור התופעה".