עמיעד טאוב
עמיעד טאובצילום: אודליה רביב

מרכז הבית היהודי התכנס הערב (שני) כדי לאשר את ההסכם שנחתם עם מפלגת עוצמה יהודית, אך לא מעט מחברי המרכז העדיפו להישאר בבית.

אחד מהם הוא המשנה לראש עיריית מודיעין מטעם הבית היהודי עמיעד טאוב.

"בעיני המהלכים שנעשו הרסו את המפלגה שאני גדלתי בה. הסגנון הפוליטי שהוביל הרב פרץ, שכלל גם סגירת שורות לאנשים שיכלו לחדש את האנרגיות ולייצג את כל הגוונים בציונות הדתית, גם את ההתנגדות שלו לעריכת בחירות דמוקרטיות בהשתתפות חברי המפלגה ובעיקר דחיית כינוס המרכז לרגע האחרון, הפכו את המשחק ללא הוגן וכזה שיחסל את הבית היהודי כמו שאני מכיר אותו", מאשים טאוב.

לכן, טאוב העדיף להיעדר מההצבעה הערב. "אני לא מתכוון להיות חלק מההלוויה של הציונות הדתית. בעיני זה מעט מאוחר מדי לשקם את הבית היהודי בסיטואציה שנוצרה. אני מקווה שמשהו עוד ישתנה ביממה שנותרה אך אין לי ציפיה שזה יקרה על ידי המרכז".

איחוד מפלגות יכול לסייע לדעתו, אבל לא לפתור את הבעיה מהשורש. "איחוד ישנה את התמונה מבחינת הייצוג הכולל של הציונות הדתית ונוכל לקבל מגוון שיוכל לבנות תשתית לבחירות הבאות. זה הסיכוי היחיד שכן יהיה משהו שיביא למכנה משותף שרוב המצביעים של הציונות הדתית יכולים להתכנס אליו. ביממה הקרובה נדע אם זה משהו רלוונטי. יש כל הזמן מגעים מאחורי הקלעים והחיבור עם עוצמה תוקע גם את העניין הזה. כי ברור שאם לא היה החיבור הזה, כבר היום הבית היהודי, האיחוד הלאומי והימין החדש היו רצות יחד".

טאוב מתקשה להבין את ההסבר שחיבור עוצמה נעשה מתוך אחריות. "אני לא רואה בזה אחריות אלא חוסר אחריות. בראש ובראשונה כי זה מבטל לחלוטין את כל הבסיס האידיאולוגי של הבית היהודי ואת הדגלים שהיינו מניפים בעבר כמו חברה, חינוך, בריאות ורווחה, מפלגה שמחברת בין הגוונים בעם".

"הבית היהודי מעולם לא היתה רק מפלגת ימין. אם גורלו של הימין כל כך מטריד את ראש הממשלה שייקח הוא את עוצמה. אין לי דבר נגדם אבל אין לי גם שום דבר משותף איתם. אני חושב שהחיבור היה טעות הרסנית שאני מקווה מאוד שלא תוביל לסופה של הציונות הדתית הפוליטית כפי שהכרנו אותה בבית היהודי", הוא מוסיף.

לדעתו, אם בסופו של דבר הבית היהודי לא תעבור את אחוז החסימה נדרשת חשיבה כוללת על הפורמט של מפלגת הציונות הדתית. "יש חברים שאומרים שיכול להיות שלפעמים עדיף לעשות 'פינוי-בינוי'. שאנחנו בגסיסה איטית וצריך לשחרר את החולה ולייצר 'דם חדש'. מצד אחד, הכאב והצער על איך שנראית המפלגה שלנו הוא גדול מאוד. השאלה היא האם עוד יש לנו יכולת לשקם אותה בלי לקבור את המפלגה סופית או שיכול להיות שנגמר עידן וצריך להקים משהו חדש".

ומה לגבי ההצבעה למפלגת הבית היהודי בבחירות? "לראשונה אחרי 20 שנה זה לא הבית היהודי שלי והשותפות עם עוצמה יהודית היא משהו שמעבר לגבולות הגזרה שלי. אני אצטרך לעשות חושבים. אני מקווה שלא נגיע לזה. השותפות עם עוצמה יהודית היא לא משהו שאני יכול לחיות איתו מבחינה ציבורית".