פרץ והורוביץ
פרץ והורוביץצילום: דוברות המחנה הדמוקרטי

פרופ' אשר כהן, ראש בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן קובע כי האיחוד בשמאל מחייב גם את הימין לאיחוד כוחות, אך במתכונת מסויימת שאותה הוא מפרט בשיחה עם ערוץ 7.

"מדובר באיחוד מאוד משמעותי משום שאם עד האיחוד היתה אפשרות שאחת המפלגות, בין אם המחנה הדמוקרטי ובין אם העבודה, יקרה לה מה שקרה לימין בבחירות אפריל, האפשרות הזו ירדה מהפרק. אנחנו הולכים לראות מיצוי מקסימלי של קולות במחנה המרכז שמאל ולא יהיה שם אובדן קולות. זה אומר שלימין יהיה הרבה יותר קשה להגיע ל-61", מסביר כהן.

לדבריו, "לאיחוד הזה יש עוד משמעות גדולה מבחינת המדיניות. ברגע שיש מפלגת שמאל מובהקת, לכחול לבן אין שום בעיה לאסוף את הקולות הימניים, להדגיש ולהבליט את מעט מועמדיה הקורצים ימינה, למקד מסרים ימניים ולקחת קולות מהימין".

מכאן גם נגזרות האפשרויות של גוש הימין למצות קולות. "אני תומך בריצה בשתי רשימות ואבהיר מדוע. אם רצים ברשימה אחת, יש אפשרות סבירה, שקולות שהיו מוכנים לתת את תמיכתם לימין החדש שרץ עצמאית, לא יתנו את הקולות. אם מדובר באנשים שלא רוצים להצביע לליכוד, המשמעות היא שאחרי מיצוי כוחות במחנה השמאל, הוא יכול לקבל עוד מנדט או שניים של אנשים שלא יסכימו להצביע לאיחוד".

"אני לא מקנא במקבלי ההחלטות. מצד אחד יש סיכון בשתי רשימות, אך מצד שני רק בשתי רשימות, אחת מהן יכולה להביא קולות שהם מתחרים עליהם עם כחול לבן. הימין כמעט כל אפשרות יפסיד קולות והסיכוי היחיד לנצח הוא להוציא מצביעים החוצה", מוסיף כהן.

לדבריו, אין לבנות על תיקונים בסיבוב רביעי של בחירות. "אוי ואבוי אם יש מפלגה שעושה חישוב של סיבוב רביעי. הסבלנות של הציבור הולכת ופוחתת. אנחנו כבר רואים סימנים של תגובה ובקלפיות של הציבור הדתי לאומי המובהקות רואים ירידה קלה באחוזי ההצבעה. שאף אחד לא יסמוך על זה שכולם יצאו וכולם יצביעו כפי שמנבאים".

אז כיצד נכון לימין לפעול כעת? "זו שאלה אם לוקחים את הסיכון של שתי רשימות, אבל הוא כולל בתוכו את האפשרות למשוך קולות מליברמן ומכחול לבן. העדיפות היא שהריצה תהיה של הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית ושל הימין החדש בנפרד. אם סמוטריץ' יצטרף לימין החדש זה סיכון הרבה יותר גדול שהבית היהודי ועוצמה לא יעברו ויפסידו עוד קולות לימין".