עליזאדה. עוד ספורטאית שבורחת מאירן
עליזאדה. עוד ספורטאית שבורחת מאירןצילום: רויטרס

אולימפיאדת ריו 2016 שבברזיל הייתה לאחת מהאולימפיאדות ששברו שיא אי פעם, לא רק בגזרה הישראלית.

בעוד ישראל ששלחה את משלחת הספורטאים הגדולה ביותר ששלחה אי פעם למשחקים האולימפיים, זכתה בשתי מדליות היסטוריות עם ירדן ג'רבי ואורי ששון מענף הג'ודו, גם אירן רשמה היסטוריה גדולה באותה תחרות בינלאומית.

היה זה כאשר קימיה עליזאדה עשתה היסטוריה כשהפכה לאישה האיראנית הראשונה שזוכה במדליה אולימפית עבור אירן, כשזו זכתה במדליית הארד בענף הטקוואנדו.

מאז עבר הרבה על הספורטאית האיראנית הגדולה ביותר במדינה, כשלאחרונה זו נעלמה מעל פני האדמה.

כעת, לאחר שבאירן חיפשו אחר הספורטאית המצויינת זו שוברת שתיקה ומספרת על מה שגרם לה לעזוב הכל ולברוח.

"אני אחת ממיליוני נשים מדוכאות באיראן וזה משהו שקורה כבר שנים", כתבה הספורטאית בעמוד האינסטגרם שלה, "לבשתי את מה שאמרו לי ללבוש וחזרתי ואמרתי את כל מה שציוו עליי. חזרתי ממש על כל משפט שאמרו לי. לא אכפת להם מאף אחד מאיתנו, אנחנו רק כלים".

לטענתה של הספורטאית האיראנית, ראשי משרד הספורט של מדינתה השפילו אותה שוב ושוב בשלל אמירות בוטות, כל זאת למרות שניצלו היטב את ההצלחה שלה מבחינה פוליטית.

"תנו לי להתחיל עם ברכות, פרידה או תנחומים", כתבה הספורטאית, "אני לא רוצה לשבת סביב שולחן הצביעות, שקרים, חוסר צדק והחנפנות ולא רוצה להיות קשורה לשקרים והשחיתות של המשטר. הנפש השבירה שלי לא מתאימה לקשרים הכלכליים המטונפים שלכם וללובי הפוליטי שלכם. אני לא רוצה כלום פרט לטקוואנדו, בטיחות וחיים מאושרים ובריאים".

כזכור, עליזאדה אינה הספורטאית האיראנית הראשונה אשר עוזבת את המדינה שלה בשל התעמרות והתערבות פוליטית של המשטר בקריירת הספורט שלה, כאשר אליה קדם הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי שאיסור המשטר עליו להתחרות מול שגיא מוקי הישראלי יצרה סערה גדולה בעולם הספורט והביאה להשעיית איגוד הג'ודו האיראני מכל פעילות. מאז כבר הפך מולאי לחברו הטוב ביותר של הג'ודוקא הישראלי שגיא מוקי.