ארכיון
ארכיוןצילום: istock

חיסולו של קאסם סולימאני והמתיחות הגוברת עם איראן אינן גורמים, לפי שעה, לשינוי ברמת הכוננות ובסידורי האבטחה בקהילות יהודיות ברחבי העולם, כך עולה משיחות עם נציגי ארגונים יהודיים ממגוון של קהילות.

סולימאני, אשר נהרג בהתקפה אמריקנית בעת שיצא משדה התעופה בבגדאד, היה מפקד כוח קודס האיראני, אשר מקושר לכמה ארגוני טרור, בהם חמאס וחיזבאללה, אשר פועלים נגד ישראל ופעלו בעבר נגד יהודים בתפוצות.

לאחר החיסול, שגרם להסלמה דרמטית במתיחות בין טהרן לבין וושינגטון, הזהיר יורשו של סולימאני, בריגדיר גנרל איסמעיל קאאני, כי כוח קודס "ימשיך בעוצמה בנתיב זוהר זה". האיראנים גם איימו ב"נקמה חריפה" נגד ארצות הברית, הצהרה שגרמה לשגרירות ארה"ב בירושלים לפרסם אזהרה הקוראת לאזרחי ארצות הברית "לעמוד על המשמר".

כח קודס האיראני היה מעורב בפעילות טרור נגד מטרות יהודיות ונגד מטרות ישראליות כאחד והואשם בפיצוץ השגרירות הישראלית בבואנוס איירס בירת ארגנטינה ב-1992 ובפיגוע במרכז הקהילה היהודית בארגנטינה באותה עיר כשנתיים אחר כך.

אבל כאשר נציגים של גופים יהודיים גדולים נשאלו אם הם נוקטים בצעדי אבטחה נוספים בעקבות החיסול, רובם השיבו כי למרות החשש המוגבר, אין כרגע כוונה לשנות את נהלי האבטחה והביטחון.

"בשלב זה, איננו חושבים שבטווח הזמן הקרוב, איראן תנקום בדומה למה שעשתה בבנין הקהילה היהודית ובשגרירות בבואנוס איירס", אמר אופיר רווח, מנכ"ל מרכז החירום והביטחון של הקונגרס היהודי האירופי. "לדעתנו זה בעיקר עניין שבין איראן לאמריקה ופחות קשור לקהילה היהודית בעולם", הוא הוסיף. "בכל מקרה, [האבטחה היא כבר] מאוד מוגברת בגלל כל המתקפות האנטישמיות שאנחנו רואים בעולם, כך שלא רואים שינוי בקהילות היהודיות בעולם".

מייקל מאסטרס, שעומד בראש "רשת קהילה בטוחה", ארגון אבטחה המסונף לפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ולוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים האמריקניים הגדולים, מסכים שהקהילה היהודית כבר עשתה הרבה כדי להתמודד עם אתגרי הביטחון, עוד לפני האירועים האחרונים. "באופן כללי, אנו נוקטים יותר יוזמות ומעודדים אנשים להיות מעורבים יותר, בעיקר מול איראן, בגלל ההיסטוריה שלה כמי שפועלת גם נגד אינטרסים מערביים, ישראליים ויהודיים", אמר מייקל מאסטרס.

"לא שמעתי על שום עליה ברמת החשש הביטחוני מעבר למצב הכוננות הגבוהה שהקהילות החרדיות, שחבריהן הם היהודים שקל ביותר לזהות, כבר נמצאים בה", אמר הרב אבי שפרן, דובר התנועה החרדית אגודת ישראל, בהתייחסו לגל האחרון של התקפות נגד יהודים חרדים באזור ניו יורק. "זה לא אומר שכל חשש שכזה לא יהיה מוצדק. ישנם איומים רבים על יהודים בעלי חזות יהודית – מן הימין הקיצוני, מן השמאל הקיצוני, מבריונים טפשים ומגורמים אסלאמיים, הן כאלה הפועלים כיחידים והן כאלה הפועלים מטעם מדינות".

גורמי המקצוע מדגישים כי נוכח רמת הכוננות הגבוהה ממילא ולאור העובדה שאבטחת המוסדות היהודיים שודרגה בשנים האחרונות כדי להתמודד עם העלייה במספר התקריות האנטישמיות, אין בהכרח צורך בצעדים נוספים כעת. ״המציאות היא שהקהילה היהודית באמריקה צריכה להגיב לכל קשת האיומים שעומדים בפניה, כולל תרחישי הקיצון של פיגועים כמו זה בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה. למרבה המזל, המתודולוגיה שלנו, שמבוססת על שיטות ההתנהלות המקצועיות הטובות ביותר בתחום האבטחה, היא גמישה ואיתנה מספיק כדי להתמודד עם התרחשויות שונות", אמר אדם סייג'ר, אחד ממייסדי ארגון CSS המעניק שירותי אבטחה לבתי כנסת ומוסדות יהודיים.

תנועת חב"ד, שנציגיה פרוסים בכל העולם, בולטת בגישתה השונה לאיום המחודש בעקבות חיסול סולימאני. התנועה שיגרה הנחייה לשליחיה בעולם לעבור למצב של ״כוננות גבוהה״ בעקבות ההתנקשות. "מותו של סולימאני ייתן, ככל הנראה, את האות להסלמה בעימות בין ארה"ב לאיראן, שהיה עד כה על אש קטנה, ויש סבירות גבוהה שאיראן תנקום, אם במישרין ואם בעקיפין", הזהירה ועדת הביטחון של חב"ד. בהודעה נאמר עוד כי למרות שכרגע אין מידע על איום ממשי, הרי שניסיון העבר מראה כי מתיחות גוברת עלולה להגביר את הסכנה למרכזי חב״ד ומוסדות יהודיים אחרים. כזכור, מרכז חב״ד במומבאי, הודו, היה מטרה לפיגוע לאומני בשנת 2008.

בדרום אפריקה, המנהלת הארצית של ועד שליחי הקהילות, וונדי קאהן, ציינה כי בעוד חברים בקהילתה, כמו אחרים ברחבי העולם, "חוששים מן האיום האיראני במתקפות נקם" ומבינים כי מוסדות יהודיים עלולים להיות מטרות של התקפות כאלה, אין "שום מידע ספציפי הנוגע לחששות מיוחדים לגבי מדינה זו".

אלכס ריבצ׳ין, מנכ"ל המשותף של הוועד המנהל של יהדות אוסטרליה, אמר כי "המשטר העריץ והאנטישמי באיראן תמיד היווה איום על העולם היהודי", והגדיר את הריגתו של סולימאני כצעד ש"פגע באיראן במובן המבצעי וגבה מהנהגתה מחיר על מאמציה לזרוע הרס וטבח בכל האזור ומחוצה לו".

אשר לארגנטינה, הקהילה היהודית ששילמה את המחיר הכבד מכל על פעולות הטרור בה תמך סולימאני, שם מגיבים בזהירות ובאיפוק. "איננו רוצים לעורר חוסר שקט או דאגות מופרזות״, אמר נשיא הקהילה היהודית בארגנטינה אריאל אייכבאום, ״אך יחד עם זאת אנו חשים מחויבים לזכור את אותם תקדימים כדי לדרוש את רמות האבטחה והמניעה הגבוהות ביותר״. הוא ציין כי ממשלת ארגנטינה הודיעה לאחרונה על העלאת רמת הכוננות ועל תגבור נהלי האבטחה לאור האירועים האחרונים.