ח"כ יעקב אשר
ח"כ יעקב אשרצילום: הלל מאיר/TPS

בעקבות פניות רבות של הורים למשפחות ברוכות ילדים, פנה חה"כ יעקב אשר (יהדות התורה) לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ בבקשה לבחון אפשרות להתיר לנהגים בעלי רשיון נהיגה לרכב פרטי (דרגה B) להסיע יותר מ-8 נוסעים מלבד הנהג.

את ההיתר מבקש אשר להחיל באמצעות קורס ממוקד ויעיל שיתן מענה לנושאי הבטיחות והאחריות, ללא צורך בלימודים עיוניים מכבידים הכלולים בהכשרה לנהיגה על אוטובוס ציבורי זעיר (דרגה D2) שאינם מתמקדים רק בנושא הבטיחות, כפי שנדרש כיום.

בפנייתו ציין ח"כ אשר, "לפי תקנות התעבורה, רישיון נהיגה לרכב פרטי מוגבל להסעת 8 נוסעים מלבד הנהג, אך בישראל קיימות משפחות רבות המונות מעל 9 נפשות".

"בשל הגבלה זו ברישיון הנהיגה, ההורים אינם יכולים להסיע את כל ילדיהם ביחד וכדי לקבל רישיון להסעת מספר נוסעים העולה על 8 נוסעים הם נאלצים להחזיק ברישיון נהיגה לאוטובוס ציבורי זעיר", ציין.

לדבריו, מדובר בהליך מסורבל ויקר. "תהליך ההכשרה לרישיון זה דורש זמן רב ומשאב כספי משמעותי ובנוסף מתמקד בנושאים נוספים מלבד בטיחות הנסיעה כמו קבלת תשלום או התעסקות במתן שירות לציבור, נושאים שאינם רלוונטים כלל לבעלי משפחות המבקשים להסיע את ילדיהם, ובעקבות כך נהגים רבים נמנעים הלכה למעשה להסיע את בני המשפחה, או במקרים קיצוניים להסיע מס' נוסעים העולה על המותר".

"לאור זאת יש מקום לבחון הכשרת נהגים אלו להסעה של מעל 8 נוסעים באמצעות קורס ייעודי ממוקד שיעניק רוחב ושיקול דעת לנהג בנושא בטיחות הנסיעה כדוגמת קורס ריענון נהיגה לנהגים מאחר ואין זה סביר ולא מוסיף לכישורי הנהיגה להטיל על נהגים אלו חובה לעבור קורס הרלוונטי להסעת נוסעים בשכר, כשר התחבורה יש בידך סמכות להסדיר את תקנות התעבורה, על מנת לאפשר לנהגים אלו להסיע מעל 8 נוסעים שלא בשכר מבלי להטיל דרישות מיותרות ומכבידות", טען ח"כ אשר.

לסיום הוסיף, "כיו"ר וועדת המשנה לבטיחות בדרכים לשעבר, אני מכיר באחריות הבטיחותית הנלווית להסעה של נוסעים רבים, אולם יש מקום לבדוק בכובד ראש את ההליך המיקל לטובתם של משפחות רבות בכל רחבי הארץ".