החיסון מסוכן? השפעת הרבה יותר

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים, מספר בראיון לערוץ 7 מה גרם לתחלואה הגבוהה בשפעת בחורף הנוכחי, ומסביר מהי הדרך היעילה ביותר למנוע הידבקות וסיבוכים.

"השנה ללא ספק יש תחלואה רבה יותר מאשר בשנים קודמות, בבית החולים שלנו יש פי ארבעה יותר חולים בשפעת מאשר בתקופה הזו בשנה שעברה", מעיד הרופא הבכיר.

"העלייה בתחלואה נובעת ככל הנראה משינוי ביולוגי שעבר וירוס השפעת, שינוי שעושה אותו יותר אלים השנה, וכמובן האלמנט השני זו הירידה בהיענות לחיסונים''.

פרופ' הרשקו מדגיש כי "החיסונים יעילים מאוד למניעת מחלה ועוד יותר יעילים מול הסיבוכים של מחלת השפעת וכאשר יש ירידה בהיענות לחיסונים אז מן הסתם יש יותר תחלואה ויותר סיבוכים''.

לשאלה האם הרופאים יודעים להעריך מתי מגיפת השפעת צפויה להיעלם השיב פרופ' הרשקו: "אנחנו יכולים בצורה די מוגבלת לנבא מה הולך לקרות בחורף הזה, מה שאנחנו יודעים בוודאות זה מה שקורה עכשיו, וקרוב לוודאי שהחורף הזה ימשיך ויהיה יותר קשה מבחינת תחלואת השפעת.

"למעשה עוד לפני תחילת המגיפה אנחנו ידענו שצפויה מגיפה קשה השנה מעצם זה שבאוסטרליה היתה שפעת קשה. כידוע אוסטרליה היא בחצי הדרומי של כדור הארץ והחורף שם הוא בקיץ אצלנו. צפינו שם בשפעת קשה ובאמת זה הגיע לחצי הכדור הצפוני.

''מה יהיה בחודש-חודשיים הקרובים? כנראה עדיין מגיפה, נמשיך להיערך ולטפל טוב בחולים עם השפעת אבל מאוד מקווים שאנשים ישלימו את החיסונים שאגב מכסים טוב מאוד את הזני וירוסים שגורמים לשפעת השנה בישראל".

פרופ' הרשקו משיב גם לטענותיהם של המתנגדים לחיסונים, ומסביר בצורה חד משמעית כי הסיבוכים במחלת השפעת גדולים ומסוכנים הרבה יותר מאשר הסיבוכים שקיימים אולי בחיסונים. "הסיפור של התנגדות לחיסונים זה דבר שהוא תמיד נשגב מבחינתי. משום שזה כלל ידוע ברפואה כבר מאות שנים שהרפואה הכי טובה היא רפואה מונעת.

"לכל טיפול רפואי יש את הסיבוכים שלו וגם לחיסון יש סיבוכים שאי אפשר להתעלם מהם, אבל אם אנחנו משווים את הסיכון בחיסון לסיכון בשפעת, אין מה להשוות... החיסון בדרך כלל עובר ללא כל תופעת לוואי בעוד שהשפעת במקרה הטוב זו מחלת חום שמשאירה את המטופל בבית, במקרה הפחות גרוע היא כרוכה גם בדלקת ריאות קשה וחיידקית שמתלבשת על הזיהום, דלקת שריר הלב, סיבוכים של כליות, רקמת מוח ועוד.

"אני לא חושב שיש שאלה מה יותר בטוח. החיסון הוא הטיפול הבטוח, לצערי השנה הרבה מאוד אנשים קונים את הסיפורים האלה שבעצם החיסון לא בטוח ואת התוצאות אנחנו רואים פה באשפוז, בחולים קשים עד כדי מחלה מסכנת חיים".