הרב יוסף שנה
הרב יוסף שנהצילום: עופר עמרם

התחלה/ שכונה ג' בבאר שבע, הבן השישי מבין שבעה. "גדלנו בבית ספרדי חם ואוהב. אחי הבכור נכה, וזה דבר שמאוד השפיע עלינו ועל ההתנהלות במשפחה".

אבא/ ניסים שנה ז"ל, הלך לעולמו לפני שנתיים. עבד רוב חייו כטבח. "אבא היה איש של משפחתיות ומחויבות. אבא היה המפרנס היחיד במשפחה, והיה מסור לטיפול באחי הבכור ובאמא שלו. בגלל תפקידיו כגבאי, חזן ובעל קורא בבית הכנסת, במשך ארבעים שנה כמעט לא נסענו לשבתות. מעל כל אלה היה חשוב לו החינוך".

אמא/ אוריה שנה ז"ל, נפטרה לפני שלוש שנים. "אמא הייתה עקרת בית, בת תלמיד חכם שבעצמה הייתה תלמידת חכם. בעלת ידע תורני עצום. חינכה אותנו לנתינה ולפשטות".

מצטיין/ בשנות בית הספר היסודי למד ב'חזון עובדיה' בבאר שבע. "הייתי תלמיד מצטיין", הוא צוחק, "זה היה בית ספר שכונתי ליד הבית עם נתונים נמוכים ביחס לרוב האוכלוסייה. בשנות התיכון הייתי צריך לגשר על הפער הזה".

מגשרים על הפער/ אחרי 'חזון עובדיה' למד בישיבה התיכונית 'אוהל שלמה' בעיר. "תחילת הדרך בישיבה התיכונית הייתה מאוד קשה. הייתי צריך להשלים פער תהומי. קשה זו אפילו מילה קטנה לעומת מה שעברתי, זה עלה לי בבריאות. בסופו של דבר הצלחתי, בין היתר בזכות הרב נחמן קורנווסר, המחנך שלי בכיתה י', שזיהה את הפוטנציאל, כיוון אותי וחולל אצלי שינוי דרמטי".

אהבה של תורה/ השינוי שעבר בישיבה התיכונית הביא אותו להמשיך בלימודיו אחרי התיכון בישיבת ההסדר כרם ביבנה. "זו הייתה תקופה עוצמתית. נבנתה בי אהבת תורה שנוצרה בחבורת לימוד. חוויתי לימוד מעמיק עם הכוונה של ראש הישיבה הרב גולדוויכט, ורבנים נוספים גדולי תורה שהייתה לי זכות ללמוד אצלם".

החצי השני/ בגיל 21, כשחזר לישיבה משירות צבאי בשריון, הכיר בשידוך את רעייתו אורלי. "שידך לי אותה החברותא שלי. היום אורלי עובדת כמפקחת במשרד החינוך בתחום החינוך המיוחד. שותפה מלאה בעשייה שלי, אבל מרחוק. עסוקה לא מעט בענייניה שלה".

גובה העיניים/ בשנותיו בישיבה השלים תואר בחינוך והחל ללמד בימי שישי כרב בית ספר באשדוד. "לימדתי בתיכון מקיף אשדוד. זה היה המפגש הראשון שלי עם מקיף מעורב. שם נולדה ההבנה שלי שאפשר להשפיע על תלמידים אם מדברים איתם בגובה העיניים, ממקום של כבוד וחיבור".

עוברים למרכז/ אחרי לימודי רבנות בישיבת כרם ביבנה, פנה ללימודי דיינות בכולל בראשון לציון בראשות הרב שלמה לוי. "הרב לוי הגיע ממרכז הרב והביא איתו את עולם המחשבה והאמונה עם תורת הרב קוק שפחות הודגש בכרם ביבנה. נפתח לי צוהר ללימוד המרתק שיש שם".

להאיר את העיר/ "כולל בעיר גדולה זה היה שילוב מעניין מאוד. חווינו לימוד שכלל אינטראקציה עם הקהילה. מלבד הלימוד שלי בכולל, העברתי שיעורים בבתי ספר ובתי כנסת. זה היה אז כולל קטן עם עוצמות ענקיות".

עובד בשבת/ בשנותיו בכולל מונה גם לתפקיד רב קהילת מרחב ראשון. "זו הייתה תחילת דרכי בעולם הרבני. אז זה היה עולם אחר לגמרי של רבנות ממה שיש היום. לא היה את דוקטור גוגל לשאול שאלות, פנו אליי עם המון שאלות. העברתי שיעורים, לרוב בשבת. היה גם קשר שנבנה עם משפחות שכלל התייעצויות, הגעה לאירועים משפחתיים והעמקת קשרים שנשארו איתנים עד היום".

המחנך/ בהמשך דרכו בעולם החינוך מונה להיות מנהל ומחנך בתיכון על שם יגאל אלון ביהוד. "כשהגעתי ללמד שם, הכול היה חדש. זה היה מוסד צעיר עם מנהל וצוות טריים לגמרי. בניגוד לעבודה באשדוד, פה הייתה לי הזכות להשפיע על כל התנהלות המוסד שהיה בראשיתו".

לבנות רצון/ "העבודה ביהוד הייתה משמעותית. השקענו המון משאבים בפעילות חברתית ובעשייה הלא פורמלית. זה הגיע מתפיסה שדווקא הפעילות החברתית יכולה ליצור שינוי, לבנות חיבורים נכונים שנותנים מוטיבציה ללמידה. זה הייתה הדרך לפעול עם אוכלוסייה חלשה".

מרצה ומדריך/ במקביל לעבודה ביהוד החל לעבוד כמדריך פדגוגי ומרצה במכללת אורות ישראל. בין היתר היה בין מרכיבי תוכנית חלמי"ש - חינוך לחיי משפחה. "התוכנית נטמעה בהתחלה בבתי הספר של הבנות. השקעתי חלק ניכר מהזמן בפגישות עם ראשי ישיבות ושכנוע ללמד את התלמידים על חיי משפחה".

להתגבר על הרשת/ "לא כולם הבינו כמה חשוב לדבר בכיתה על נושאי החינוך למשפחה. המציאות היא שהחבר'ה מקבלים את הידע הזה מהרשת וממקורות שלא נשענים על תפיסה רוחנית ותורנית, והעובדה שנתעלם מזה לא תגרום לכך שזה לא יקרה. יש חשיבות שזה יגיע בדרך מקובלת".

ריצה למרחקים ארוכים/ אחרי ארבע שנים בראשון לציון עבר לפתח תקווה. לפני 18 שנים מונה לשמש כרב קהילת צעירי הציונות הדתית בפתח תקווה. "תפקיד רב הקהילה היום חייב להיות מבוסס על ריצה לטווח ארוך. אנשים באים להתייעץ בנושאי חינוך, בשאלות הלכתיות ובעניינים משפחתיים. כדי לתת את המענה והליווי האישי צריך לבנות אמון, שאנשים יסמכו עליך ויראו בך כתובת".

רק חופשה/ לפני כחודשיים הודיע על הפסקת פעילות קהילתית ויציאה לחופשה ללא תשלום. "אי אפשר באמת לעזוב קהילה, אלא אם אתה מסתכסך עם הציבור או עובר דירה. בגלל שאני לא רוצה לריב עם אף אחד וגם לא לעבור לגור במקום אחר, הודעתי על יציאה לחופשה וכמובן אנחנו ממשיכים להיות חלק מהקהילה שלנו".

שכונה קהילתית/ "הדר גנים היא שכונה שהיא כמו יישוב קהילתי. רבנות קהילה בהדר גנים נושאת אופי מאוד דומה לרבנות יישוב. הקהילה מונה כ-100 משפחות עם שיעורים קבועים, וסביב הקהילה יש חיי חברה ופעילות ענפה סביב לוח השנה מלבד שיעורים".

המנהל/ לפני עשר שנים נקרא לנהל את מוסדות אולפנית בר אילן בנתניה. "משרד החינוך המליץ עליי לעיריית נתניה, והיא הציעה לי את התפקיד. הגעתי בלי שום ניסיון ניהולי אבל עם הרבה סייעתא דשמיא. בכלל לא חשבתי באותה תקופה על תפקיד נוסף. עזבתי את העבודה ביהוד ואת המשרה שהייתה לי במשרד החינוך במטרה לעשות דוקטורט. אבל ההצעה גרמה לי לשנות כיוון ולקבל את התפקיד".

עדיף אישה/ "כשהגעתי לאולפנית היא התחלקה לשני מוסדות, בנים ובנות בקמפוסים נפרדים, עד שרשת אמי"ת פרשה חסות על המדרשה לתלמידים ואני מנהל את המוסד לבנות. אני חושב שראש אולפנה אישה זה הדבר הטוב ביותר לכתחילה, אבל כשיש גבר שיודע לעשות את העבודה לא צריך לסלק אותו בגלל שהוא גבר".

תורה לנשים/ "אם יש משהו שאני חושב שצריך להגדיל ולהעצים זה לימוד התורה והגמרא לבנות. לצערי זה קיים היום בעיקר באגף הליברלי, ופחות מצוי אצל בנות שנמנות על האגף השמרני. חשוב להוביל לחתירה למצוינות בעולם התורה באולפנית. במימד הלמדני – לומדים תורה ובגדול, פריסת בתי מדרש ללימוד מתוך בחירה וחינוך למחויבות לחיי תורה ומצוות".

לראות את התלמידה/ האולפנית מציינת השנה 70 להיווסדה כשהרב שנה מוביל אותה בעשור האחרון. "שבעה עשורים שהמוסד הזה נמצא בקדמת החינוך בנתניה. הוא חתום על הצלחות ברמה האקדמית, ומה שהיה חשוב לי להוביל ולחולל מעבר להצטיינות בלימודים זה את היחס האישי לתלמידות. אני רוצה שכל אחת תקבל יחס חם ואוהב, והמוסד התיכוני יהפוך בשבילה למשפחה גדולה שרואה אותה".

בכל התחומים/ "היום אנחנו מקיימים מקום שחותר למצוינות ברבדים העמוקים ביותר של המילה. מצוינות ערכית, חינוך לערכים של חסד ונתינה, מעורבות הדדית, אחריות כלפי החברה בישראל. כל זה נעשה תוך כדי תנועה מתמדת והתאמה לצורכי הדור".

יחס מידתי/ "הניהול שלי הוא הובלה של צוות המורים. האינטראקציה שלי עם התלמידות היא מידתית. התפקיד שלי הוא להוביל צוות של 120 מורים ולגרום להם להיות מורים ומורות טובים יותר ומחויבים יותר שמסתכלים אחרת על התלמידים, ופחות קשר עם התלמידות עצמן. לעולם לא אוכל להיות בקשר קרוב מדי עם תלמידה כי אני גוזר על עצמי ריחוק".

אם זה לא היה המסלול/ "אני מניח שהייתי בעולם העסקים, בתחום הנדל"ן".

במגרש הביתי

בוקר טוב/ "השכמה ברבע לשש. תפילה, קפה לאישה, כריכים לילד - ולעבודה".

פלייליסט/ "בעיקר שומע רדיו, נהנה להאזין בבוקר לידידיה מאיר ולשמוע את תוכניות האקטואליה בגלי ישראל ובין לבין רשת ב'. אם אני שם מוזיקה אז זה ישי ריבו, וכשאני רוצה ליהנות מאוד אני שומע את הפרויקט של רביבו".

השבת שלי/ "מאז שיצאתי לחופשה מהקהילה השבת שלנו רגועה יותר. שולחן השבת ערוך ומלא כל טוב, ואני משתדל ללמוד מה שלא הספקתי במהלך השבוע. זו הזדמנות לראות את הילדים והנכדים, ועדיין אני מעביר שיעורי תורה".

דמויות מופת/ "אבא שלי, והרב זרייר עשוש. בשכונה שבה גדלתי בבאר שבע הוא היה מגדלור של תורה וחסד וכל התושבים שיחרו לפתחו בכל נושא".

מפחיד אותי/ "לא מפחיד אותי".

משאלה/ "שעולם לימוד התורה הנשי יתפתח בעוצמות לא רק באגף הליברלי אלא גם באגף השמרני היותר. אני חושב שצריכה להיות פריצת דרך בלימוד התורה והגמרא אצל בנות דתיות".

כשאהיה גדול/ "אהיה מדריך טיולים".

לתגובות: [email protected]