עודד רביבי
עודד רביביצילום: ערוץ 7

בימים אלה רשויות רבות בשלטון המקומי מאשרות את התקציבים לשנת 2020, אלא שהפעם אישורי התקציב נעשים תחת הקיפאון הפוליטי בישראל.

המצב שבו אין משרדי הממשלה יכולים להתחייב על השתתפות תקציבית ומתן מענקים, הביא לכך שלשנת התקציב הנוכחית נכנסות הרשויות המקומיות עם קיצוצים משמעותיים ובתלות משמעותית בתקציב עצמאי שאינו מאפשר לענות על הצרכים. בקרוב ירגישו זאת האזרחים.

במהלך השנים נתבקשתי על ידי משרד הפנים והאוניברסיטה העברית לשמש מנטור לראשי רשויות חדשים וללוות את הכשרת המנכ"לים ברשויות המקומיות. אחת מהעצות החשובות שהענקתי לאורך הדרך היא התנהלות תקציבית ברורה, כזו שיש לה על מה להסתמך. אלא שעתה כל ראש רשות נמצא במצב בלתי נסבל של אי ודאות, והוא נאלץ לגשש באפלה של החושך הפוליטי שבו אנחנו נמצאים.

משרדי הממשלה שהיו שותפים מלאים לבניית התקציב על ידי אישורי תוכניות, קידום פרויקטים, תקציבים למפעלים חברתיים, בניית בתי ספר וגני ילדים, תקציבי איזון, תקציב לשירותי דת ועוד - כל אלה אינם רלוונטיים לשנת התקציב שאליה נכנסנו לפני שבוע. לשנת 2019 נכנסו הרשויות כאשר המשרדים השונים כבר התחייבו לתקצוב והיו מחויבים לפעול לפיו. אולם מאז ועד היום לא ניתן היה לקדם פרויקטים נוספים. מרגע ההליכה לבחירות הראשונות לפני כשנה המערכת משותקת. האזרח שזכה עד כה בשירותים רחבים עלול למצוא את עצמו בקרוב מאוד מול שוקת שבורה, שכן לא תהיה דרך להעניק לו אותם.

רק לאחרונה נתקלנו במשרד החינוך שלא תקצב עוד את קייטנות חנוכה ופסח. שערו בנפשכם מה יקרה בראשון בספטמבר 2020, כאשר רשויות רבות יהיו עם מחסור בגני ילדים שלא נבנו, כיתות לימוד שלא נפתחו ובתי ספר שלא נחנכו ויעכבו את המערכת כולה. בהעדר תקציב לשנת 2020 כל בניית כיתה נוספת נתונה בסימן שאלה.

המשרד לשירותים חברתיים צמצם את התקציב לנוער בסיכון. לקורא הממוצע ייתכן שזה לא נראה דרמטי, אבל למשפחה שנלחמת על חיי בנה שחלילה נופל לסמים ולרשות אין יכולת לתת יד מדובר בחיים ומוות. כראש רשות אינני יכול לדמיין את עצמי עומד מול ההורים הללו. האזרח הקטן אינו מושפע באופן ישיר מאי מינוי מפכ"ל, אולם הוא בהחלט מושפע מאי הקמת תחנת משטרה מקומית. צריך להפנים שהכניסה לשנת 2020 מבלי שהמשרדים הממשלתיים יכולים להתחייב להוצאה כספית הביאה לצמצום משמעותי בתקציב הרשויות. חיי היומיום של התושבים ייפגעו. עד היום הם לא הרגישו חוסר בממשלה נבחרת. כעת, משהחלה שנת 2020, אין אזרח במדינה שלא יושפע מהיעדרה.

הכותב הוא ראש המועצה המקומית אפרת ומנטור בשלטון המקומי