ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטיןצילום: רויטרס

הנשיא ולדימיר פוטין נשא אתמול (רביעי) את הנאום השנתי שלו לאומה, המקביל לנאום 'מצב האומה' שמוסרים נשיאי ארה"ב בתקופה זו של השנה.

בנאום הודיע פוטין כי הוא מתכוון לעשות שינויים בשיטת המשטר, בכפוף לאישורם במשאל העם.

לדברי פוטין, החוקה המתוקנת תעניק סמכויות רחבות הרבה יותר לראש הממשלה ולפרלמנט, סמכויות שכיום מוחזקות בידי הנשיא.

בין היתר, ראש הממשלה יהיה זה שימנה את השרים באישור הפרלמנט, ולא הנשיא כפי שנהוג כיום ברוסיה. כמו כן מינויים של בעלי תפקידים בכירים אחרים יבוצעו על ידי הממשלה, וכיום מי שאחראי על נושא זה הוא הנשיא.

נשיא רוסיה לא הרחיב בדיבורים אודות השינויים שהוא מתכנן לבצע בחוקה, אך הדגיש כי הם יובאו למשאל עם, והעם הוא זה שיכריע בנושא. לדבריו: "ברור שהעם רוצה שינוי. אנחנו צריכים להתקדם, להפוך ליעילים יותר, חייבים לקבוע יעדים ולעמוד בהם בצורה מהירה ויעילה יותר".

זמן קצר לאחר הנאום של פוטין, הגישו ראש הממשלה דמיטרי מדבדב וכל שרי הממשלה את התפטרותם, ככל הנראה לפי הוראתו של פוטין עצמו.

הנשיא הודה למדבדב על השירות הממושך שלו כראש ממשלה וגם כנשיא במשך ארבע שנים שבה פוטין לא יכול היה לכהן כנשיא בגלל מגבלות החוקה, האוסרת על כהונה של נשיא במשך יותר משתי קדנציות רצופות.

לאחר הגשת ההתפטרות ציין פוטין כי ממשלת מדבדב לא עמדה בכל היעדים שנקבעו לה, והביע תקוה שהממשלה החדשה תשלים את החסר ותוסיף לקדם את רוסיה לקראת עתיד טוב יותר.

הוא הודיע כי ימנה את מדבדב לתפקיד סגן יו"ר המועצה לבטחון לאומי, מועצה שבראשה עומד הנשיא עצמו. את מקומו של מדבדב ימלא מי שכיהן עד אתמול כראש רשות המיסים של רוסיה, מיכאיל מישוסטין.

לגבי שרי הממשלה המתפטרים, הודיע פוטין כי הוא מכבד את ההתפטרות ומעריך את הצעד בו נקטו, אך הוא מבקש מהם כי ימשיכו לעת עתה לכהן כשרים באופן זמני, עד שימונו שרים חדשים תחתיהם.

פרשנים ברוסיה ומחוצה לה העריכו אתמול כי פוטין צועד בדרכו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שכיהן כראש ממשלה במשך שלוש קדנציות רצופות, וכשהחל לחשוש מהמגבלה החוקתית האוסרת עליו להתמודד על קדנציה רביעית, ביצע שינויים בחוקה ובשיטת הממשל, העביר את הסמכויות לידיו של הנשיא ולאחר מכן התמודד על הנשיאות והמשיך להנהיג את המדינה כשהפעם התואר שלו שונה משהיה עד כה.

לדבריהם, נראה שפוטין מתכוון לבצע תהליך הפוך, ולהרחיב משמעותית את סמכויות הממשלה וראש הממשלה כשבעצם הוא מרוקן את תפקיד הנשיאות מסמכויות של ממש, ולאחר מכן הוא יוכל להתמודד על ראשות הממשלה מבלי שהחוקה תוכל להגביל אותו.

הכהונה הנוכחית של פוטין כנשיא, תסתיים רק בעוד ארבע שנים, וסביר להניח שבהתאם לכך יעבור עוד זמן רב עד שיבצע את השינויים בחוקה, ולאחר שיוגשו השינויים למשאל עם ויאושרו, יוקדמו הבחירות לפרלמנט ופוטין יתמודד על ראשות הממשלה.

מנהיג האופוזיציה הרוסית סרגיי נבלני הגיב אתמול להתרחשויות ואמר כי פוטין בן ה־ 67 שמנהיג את רוסיה כבר 20 שנה בתפקידי ראש הממשלה והנשיא לסירוגין, מעוניין להיות נשיא לכל החיים.