פחות נשים? מליאת הכנסת
פחות נשים? מליאת הכנסתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשדולת השנים תוקפים היום (חמישי) את הצבתן של נשים במרבית הרשימות לכנסת בשולי הרשימות, במקומות הספק ריאליים.

בשדולה מציינים כי 8 מפלגות צפויות להיכנס לכנסת, ב-2 מהן אין נשים באופן אידיאולוגי (ש"ס ויהדות התורה), ולמעט העבודה-גשר-מרצ, שמרבית הנשים נמצאות במקומות יחסית גבוהים, כל שאר 5 המפלגות (הליכוד, כחול לבן, ישראל ביתנו, ימינה והרשימה המשותפת) הציבו מסה של נשים במקומות מתנדנדים, על גבול הלא ריאליים (מנדטים שברובם לא זכו להיכנס בסיבוב הקודם).

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, ציינה "בכנסת ה23 יהיו פחות נשים, במיוחד במקומות בכירים. זו תהיה כנסת שדוחקת נשים ל'עזרת נשים', בספסלים האחוריים, ולראייה: המספר העצום של נשים במקומות ספק ריאליים".

לדבריה, "חשוב לזכור שבישראל 2020 יש גם עדיין מפלגות שמדירות נשים על בסיס אידיאולוגי (ש"ס ויהדות התורה). מרבית הפוליטיקאיות הבכירות בשנים האחרונות, ולא מעט פוליטיקאיות שעסקו בקידום זכויות נשים ושוויון מגדרי, נפלטו מחוץ לכנסת, ביניהן: ציפי לבני, שלי יחימוביץ׳, זהבה גלאון, סתיו שפיר, עליזה לביא, שולי מועלם, רחל עזריה ומירב בן ארי".

"בשנים האחרונות היו מחאות אדירות ששינו את השיח הציבורי באופן משמעותי, כמו מהפיכת #metoo, עוצבה גם חקיקה מתקדמת בתחומים מסוימים. מהצד השני, יש כרסום משמעותי בייצוג נשים בתפקידים בכירים: פחות חברות כנסת, פחות מנכ"ליות במשרדי ממשלה ובתפקידי רגולציה בכירים, ובמדד תל אביב 125 של החברות הציבוריות הגדולות נשארה מנכ"לית אחת בלבד לצד 124 גברים. התופעה של הדרת נשים ממרחבים ציבוריים, רק בגלל שהן נשים – מתרחבת למקומות שמעולם לא היתה", הוסיפה.

"ישראל יכולה וצריכה להיות מדינה שבה כל ילד וילדה - ללא תלות בדת, לאום, עדה או מגדר – יזכו למציאות שתאפשר להן ולהם לפרוח, ולא להיחסם", הדגישה גרא מרגליות, "מדינה בה נשים הן אזרחיות שוות זכויות בפועל – ללא איום בפגיעה מינית או אלימות מבית, ללא דרישות צניעות מופרכות שנועדו לשלוט בנשים, ללא הדרה ודחיקה ממרחבים ציבוריים. זה העתיד שפוליטיקאים ופוליטקאיות חייבים להתחייב ולפעול כדי לקדם".