לשכת גיוס. למצולמים אין קשר לידיעה
לשכת גיוס. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: Yossi Zeliger/FLASH90

רק חרדים משתמטים משירות צבאי? הבוקר חשף הכתב יוסי יהושע מ'ידיעות אחרונות' כי בצה"ל מזהים עליה משמעותית במתן פטור משירות בצה"ל על רקע נפשי.

על פי הדיווח, לאחרונה שיגר אלוף מוטי אלמוז, ראש אגף כוח אדם בצה"ל, מכתב לכל קציני בריאות הנפש (קב"ן) בלשכות הגיוס שבו קרא להבטיח את תקנון מתן הפטור על רקע נפשי.

"חובתנו לוודא כי ההחלטות על פטור נפשי מתקבלות באופן מקצועי ואחראי המכבדות את המיועדים לשירות בצה"ל", כתב אלמוז.

התוצאה היא, כך נטען, ירידה בגיוס השנתי שצפוי לעמוד על שני שליש בלבד מקרב הישראליים המיועדים לגיוס. "כאשר מוסיפים לכך את העובדה כי, בממוצע, עוד 15% מהמתגייסים נושרים במהלך השירות, קרוב למחצית מסך כל הצעירים בישראל לא עושים או מסיימים צבא", טען יהושע.

עוד טען כי גם אצל בנות, המגמה זהה, גם אם מסיבות שונות. "השנה עומד להישבר השיא השלילי בקרב הנשים בעלות פטור מגיוס - ולהגיע ל־44.3%".

"יש לראות לנגד עינינו את השירות בצה"ל לא רק כחובה או זכות אלא גם כהזדמנות גדולה עבור בן הנוער, תרומתו למדינה והעיצוב האישי המשמעותי שעובר נער בישראל במהלך שירותו בצה"ל", כתב אלמוז במכתב לקב"נים.

"מתן פטור ראוי שייעשה בכובד ראש וכמוצא אחרון, תוך הבנת הרגישות והסיכון הנלקח ובהתייעצות עם גורמי המיון. אנחנו רוצים להגיע לתוצאה שבה 'נתפרה חליפה' למתקשים, להתחשב בצרכיהם הייחודיים, ולאפשר לכולם לזכות בשירות משמעותי".