קרין עם הצוות ועם בתה התינוקת
קרין עם הצוות ועם בתה התינוקתצילום: אלי דדון

20 שנה לאחר שהתגלתה בגופה של קרין ממאירות שחלתית, אשר בעטייה עברה ניתוחים, טיפולים כימותרפיים ועשרות טיפולים קשים, ילדה קרין תינוקת בריאה שנולדה בניתוח קיסרי בבית החולים כרמל.

"הכל התחיל לפני 20 שנה", מספרת קרין סבג, "גרתי באילת ושם גילו לי בבית החולים יוספטל ציסטה קטנה ולא מזוהה. הם שלחו אותי לכריתת הציסטה בניתוח במחלקת נשים בבית החולים כרמל".

בכרמל פגשה קרין את ד"ר עופר לביא אז רופא צעיר במחלקה, וכיום מנהל מערך נשים ויולדות של בית החולים.

"סיכויי ההחלמה מממאירות שחלתית מהסוג שהופיע אצל קרין לפני 20 שנה היו מאוד נמוכים עם פרוגנוזה לא טובה", מסביר פרופ' לביא, "אבל לאחר דיון ותיכנון משותף הוחלט שלא להרים ידיים ונכנסנו עם קרין לתוכנית טיפולית בממאירות תוך ניסיון לשימור פוטנציאל הפריון של קרין. מובן שבתוכנית הטיפולית לווה הצוות של מערך נשים את קרין באופן צמוד ולאורך כל הדרך".

לאחר סדרת טיפולים כימותרפיים הציעו לקרין בבתי חולים אחרים להיכנס לטיפול כירורגי ניסיוני אולם בהתייעצות דחופה עם פרופ' לביא היא החליטה לדחות ולוותר על הניתוח הניסיוני מה שבדיעבד התברר כהחלטה מאוד נכונה, שהצילה אותה כמו גם את עתיד פריונה.

"החלטתי שאני הולכת יד ביד עם פרופ' לביא ועם כל הצוות של בית חולים כרמל ורק הם שינחו אותי מה לעשות", מספרת קרין .

אחרי שהוסברו לקרין כל הקשיים בכניסה להיריון לאחר טיפולים כימותרפיים היא המשיכה להגיע לביקורות ומעקב במשך 8 שנים ברציפות מאילת לבית החולים כרמל.

פרופ' לביא מציין, "אנחנו יודעים כי טיפולים בסרטן גינקולוגי עלולים לפגוע בפוטנציאל הפוריות של נשים בגיל הפיריון. הטיפולים הכימותרפיים ובמיוחד טיפולי הקרינה גורמים לפגיעה קשה ולפעמים בלתי הפיכה ביכולת השחלות לייצר הורמונים ובמקביל ליצר ביציות בשלות. מכאן שאצל נשים אשר עברו ניתוחים גינקולוגיים וטיפולים כימותראפיים נצפית ירידה משמעותית בסיכויים להיכנס להיריון. למרות הכל בבית החולים כרמל אנחנו משקיעים מאמץ רב בחשיבה ובתכנון של אפשרויות לשימור פיריון בחולות גינקואונקולוגיות".

"במסגרת זאת, אנחנו מציעים לחולות סרטן מגוון רחב של אפשרויות לשימור הפריון דוגמת הקפאת עוברים, הקפאת ביציות, טיפול בכימותרפיה הממזערת את הפגיעה השחלתית, ניתוחים משמרי פריון ואף הקפאה ושימור של רקמת שחלה כאשר הכל מבוצע כדי לאפשר גם לחולות עם ממאירות להרות בעתיד לאחר החלמתן ולהביא בסופו של יום תינוק בריא לעולם", הוא מסביר.

לאחר שהגיעה קרין לגיל 39 כשהיא מבינה את הקושי שלה להיכנס להיריון בצורה טבעית. פנתה קרין בהמלצת פרופ' לביא לעבור טיפולי פריון, ובמשך שנתיים היא טופלה במכון להפריה חוץ גופית. אחרי שנתיים התבשרה קרין כי הטיפול האחרון הצליח וכי היא בהיריון.

"כששמעתי את הבשורה לשמחה שלי לא היה גבול וקפצתי לשמיים", מספרת קרין. "מיד התקשרתי לפרופ' לביא ושיתפתי אותו בבשורה המשמחת הוא כמובן שמח איתי. היה ברור כי למרות שאני גרה במרכז הארץ את הלידה אני עוברת אך ורק בבית החולים כרמל".

בכל תקופת ההיריון קרין המשיכה בעבודתה בתל אביב כשאת הבדיקות החשובות במסגרת מעקב ההריון היא מקפידה לעשות רק בבית החולים כרמל. לאחר 7 חודשי היריון ועבודה עם חיים רגילים נכנסת קרין למחלקה להיריון בסיכון וממתינה בשמירת היריון ללידה המצופה.

כשקרין עלתה לחדר הלידה ראה פרופ' לביא שמלווה אותה בצמידות כי התינוקת נמצאת במצג עכוז והחליט במקום לשנות את תוכנית הלידה, מלידה רגילה ללידה בניתוח קיסרי. קרין הועברה לחדר הניתוח הייעודי הנמצא בתוך מתחם חדרי הלידה ובניתוח קיסרי נולדה התינוקת החדשה במשקל 4.165 ק"ג. תינוקת חייכנית בריאה ושלימה לקול שמחת כל צוות הרופאים וחדר הלידה.

"אין לי מילים להודות לפרופ' לביא ולכל הצוות הרפואי והסיעוד המדהים של בית החולים כרמל", אומרת בהתרגשות קרין כשהיא מחבקת חזק את התינוקת החדשה. "החוויה והטיפול בכרמל יוצאים מן הכלל".

בראיה לאחור ולאחר כל מה שעברה מסכמת קרין ואומרת, "אני חושבת שלמרות כל הקשיים אסור לוותר וצריך לעשות הכל כדי להיות אמא. תאמינו בעצמכן לכו לאנשי המקצוע הכי טובים שיתנו לכם את ההרגשה והביטחון שאתן בידיים טובות כמו ההרגשה הטובה שהיתה לי בכרמל למרות כל מה שעברתי".